52/32. Klaus Mann

KOmplett

Bajban vagyok Klaus Mann-nal. Nem tartozik a számomra fontos szerzők közé, viszont élete és életműve nehéz, súlyos kérdéseket vetett fel bennem. Hét regényt, két életrajzi könyvet és számtalan esszét írt (naplói 1991 óta olvashatók), mégis voltaképp csupán a Mephisto lett az, ami fémjelzi a munkásságát a nagyközönség számára. Számomra is.

Mi lett volna, ha…? Ha például a szerző nem Thoman Mann fia? Ő maga is ezt tartotta „életének legkeserűbb problémakörének” – hogy őt idézzem. Néha áldom a sorsot, hogy nekem nem adatott ilyen mázsás súlyú örökség. Noha a két szerző habitusa, írói gondolkodása, stílusa és világa gyökeresen más (ha nem lenne a rokoni kötelék, talán senkiben még az összehasonlítás lehetősége sem merülne fel), óhatatlan a megjegyzés, a lábjegyzet, a méricskélés, az életművek latolgatása.


Fotó: Valuska Gábor

Az, hogy Klaus Mann erős és akarnok, autoriter és nehéz személyiségű (később Nobel-díjas) apja árnyékában egyáltalán érvényesülni tudott, hogy képes volt kialakítani egy saját, szuverén világot: már maga csoda. De ahogy ezeket írom, egyből konstatálom, hogy én magam is beleestem a csapdába, lám, egyikről és másikról beszélek, közös viszonylatban, holott ilyen közös viszonylat nincs: nem szabadna, hogy a művek befogadásánál egyáltalán egy hajszálnyit is befolyásoljon. Egyébként olvasáskor nem is gondoltam erre… (Klaus Mann másik terhes „adottsága” a homoszexualitása, amit hol eltitkolt, hol elfojtott, hol vállalt.)

A család másképp is ráült az életére, gondoljunk csak Erika Mannra, a testvérére, akivel szinte össze volt nőve, szoros viszonyuk odáig ment, hogy néha ikrekként adták ki magukat. Együtt utazgattak, együtt csináltak kabarét, egy egység voltak. 1930-ban, Nizzában együtt kaptak rá a drogokra is, ami a túlérzékeny (mind a család, mind a világtörténelem hálójában) vergődő Klausnak előbb enyhülés, szórakozás, végül komoly rabság lett. Erika férje (1929-ben elváltak) Gustaf Gründgens színházi intendáns, Göring barátja – a regényben később Hájas lett a mintája a Mephisto Hendrik Höfgenjének. (Később, a háború után Erikának köszönhető Klaus Mann újra felfedezése is.)

A könyvet szinte mindenki ismeri, ha máshonnan nem, hát a sztorit a filmből (én nem néztem meg, nem akartam, hogy a figuráimat módosítsa). Olyan számomra, mint a már felidézett Kästner-opus, a Fabian: egy humanista kiáltvány, egy ma is élő és lüktető példabeszéd, erős üzenettel. A hatalom és a művészet összefonódásának pontos rajza. Klaus Mann gyönyörűen vezeti végig, hogyan lesz a kis engedményekből, apró simulásokból aljasság és romlás, a kis semminek tűnő árulásokból mindent elöntő szenny.


Fotó: Valuska Gábor

A szerzőnek többen (például Hermann Hesse is) felrótták, hogy túl gyorsan, túl könnyű kézzel ír. Való igaz, ritkán találni nála (én legalábbis nem emlékszem sok ilyenre) veretes mondatokat, nála a szöveg árad, halad, célra tart, néha átfutva az egyes alkotóelemeken. Én kedvelem ezt a fajta, rögtön levehető könnyedséget – sok kedvenc szerzőm sajátja. (A képet azért választottam, mert a színpadon mutatja a még egészen kicsi ördögöt. Aki ellen elég lenne talán egy gerezd fokhagyma is. De mivel a kis ördögöt még néha óhatatlanul beengedjük, nem védekezünk. És éppen ezért a végén megnő, túlnő rajtunk, és akkor már nincs mit tenni: a nagyobb simán le is igázhat minket…)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.