52/32. Klaus Mann

KOmplett

Bajban vagyok Klaus Mann-nal. Nem tartozik a számomra fontos szerzők közé, viszont élete és életműve nehéz, súlyos kérdéseket vetett fel bennem. Hét regényt, két életrajzi könyvet és számtalan esszét írt (naplói 1991 óta olvashatók), mégis voltaképp csupán a Mephisto lett az, ami fémjelzi a munkásságát a nagyközönség számára. Számomra is.

Mi lett volna, ha…? Ha például a szerző nem Thoman Mann fia? Ő maga is ezt tartotta „életének legkeserűbb problémakörének” – hogy őt idézzem. Néha áldom a sorsot, hogy nekem nem adatott ilyen mázsás súlyú örökség. Noha a két szerző habitusa, írói gondolkodása, stílusa és világa gyökeresen más (ha nem lenne a rokoni kötelék, talán senkiben még az összehasonlítás lehetősége sem merülne fel), óhatatlan a megjegyzés, a lábjegyzet, a méricskélés, az életművek latolgatása.


Fotó: Valuska Gábor

Az, hogy Klaus Mann erős és akarnok, autoriter és nehéz személyiségű (később Nobel-díjas) apja árnyékában egyáltalán érvényesülni tudott, hogy képes volt kialakítani egy saját, szuverén világot: már maga csoda. De ahogy ezeket írom, egyből konstatálom, hogy én magam is beleestem a csapdába, lám, egyikről és másikról beszélek, közös viszonylatban, holott ilyen közös viszonylat nincs: nem szabadna, hogy a művek befogadásánál egyáltalán egy hajszálnyit is befolyásoljon. Egyébként olvasáskor nem is gondoltam erre… (Klaus Mann másik terhes „adottsága” a homoszexualitása, amit hol eltitkolt, hol elfojtott, hol vállalt.)

A család másképp is ráült az életére, gondoljunk csak Erika Mannra, a testvérére, akivel szinte össze volt nőve, szoros viszonyuk odáig ment, hogy néha ikrekként adták ki magukat. Együtt utazgattak, együtt csináltak kabarét, egy egység voltak. 1930-ban, Nizzában együtt kaptak rá a drogokra is, ami a túlérzékeny (mind a család, mind a világtörténelem hálójában) vergődő Klausnak előbb enyhülés, szórakozás, végül komoly rabság lett. Erika férje (1929-ben elváltak) Gustaf Gründgens színházi intendáns, Göring barátja – a regényben később Hájas lett a mintája a Mephisto Hendrik Höfgenjének. (Később, a háború után Erikának köszönhető Klaus Mann újra felfedezése is.)

A könyvet szinte mindenki ismeri, ha máshonnan nem, hát a sztorit a filmből (én nem néztem meg, nem akartam, hogy a figuráimat módosítsa). Olyan számomra, mint a már felidézett Kästner-opus, a Fabian: egy humanista kiáltvány, egy ma is élő és lüktető példabeszéd, erős üzenettel. A hatalom és a művészet összefonódásának pontos rajza. Klaus Mann gyönyörűen vezeti végig, hogyan lesz a kis engedményekből, apró simulásokból aljasság és romlás, a kis semminek tűnő árulásokból mindent elöntő szenny.


Fotó: Valuska Gábor

A szerzőnek többen (például Hermann Hesse is) felrótták, hogy túl gyorsan, túl könnyű kézzel ír. Való igaz, ritkán találni nála (én legalábbis nem emlékszem sok ilyenre) veretes mondatokat, nála a szöveg árad, halad, célra tart, néha átfutva az egyes alkotóelemeken. Én kedvelem ezt a fajta, rögtön levehető könnyedséget – sok kedvenc szerzőm sajátja. (A képet azért választottam, mert a színpadon mutatja a még egészen kicsi ördögöt. Aki ellen elég lenne talán egy gerezd fokhagyma is. De mivel a kis ördögöt még néha óhatatlanul beengedjük, nem védekezünk. És éppen ezért a végén megnő, túlnő rajtunk, és akkor már nincs mit tenni: a nagyobb simán le is igázhat minket…)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.