52/8. Tore Renberg

KOmplett

Világszerte kultíró, nálunk alig ismerik. 2009-ben jelent meg itthon a Szerettem másképp is című regénye, ami mintha kissé elsikkadt volna. Én is csak azért kezdtem el olvasni, mert a fülszövegről bevillant: nagyjából semmit nem tudok a norvég fiatalok életéről.


Fotó: Koronczi Endre

Aztán a regény beütött. Márciusban jelenik meg a szerző második könyve, aminek én írtam az utószavát. Legalább olyan szuper, mint az első, bár nehéz azt mondani, hogy második részről van szó, hiszen az új könyv, melynek címe Mégis van apám, voltaképpen a Szerettem másképp is előzménye inkább: azokról az évekről szól, amikor hősünket nem Jarle Kleppnek, hanem Jarle Orheimnek hívták. Az eredeti cím ez: Az Orheim csapat, de kétlem, hogy a magyar piacon ez bármilyen szinten beüthetett volna, mint ahogy a Szerettem másképp is originális verziója sem. Az ugyanis így hangzott: A férfi, aki Yngve-t szerette. Nos, az Yngve eléggé női névnek tűnhet, pedig pont az a csavar benne, hogy a fiú, Jarle veszélyes területre téved, egy fiú osztálytársába szeret bele.

Különös, szép könyv a kamaszok útkereséséről, a tabukról és eltörlésük lehetetlenségéről. Jarle egy teljesen tipikus norvég kamasz. Ám ahogy ezt leírom, leugrik a képernyőről a nemzeti kitétel: teljesen mindegy, hogy norvég avagy sem. Egy tipikus lázadó kamasz, aki nyakig van az útkeresés nehézségeiben. Anyja egyedül neveli, sorjáznak a nehézségek, mikor a nő elveszíti a munkáját, a rendszeresen ivó, nem velük élő apa nem túl nagy segítség ilyenkor. És mit tesz a fiú? Fura barátai vannak, mint Helge Ombro, a suli lázadója (érdekes kapcsolatuk kialakulása a Mégis van apámban bomlik ki igazán), szép barátnője, Katrine, és zenekara, a nemrég alapított Matthias Rust Band. Punkok természetesen. És természetesen élik a szokásos cigizős, hétvégén berúgós életet. Ebbe a képbe sétál be az új fiú, Yngve, aki gyökerestől felfordítja Jarle életét. Maga sem hiszi el, mi történik, csúszik bele a veszélyes érzésbe, hazudozik jobbra-balra, és a szégyene erősebb nála. Nem tudja, hogyan kell védekeznie a szerelem ellen, illetve hogy kell-e védekezni egyáltalán.

Később akartam írni a szerzőről, de a véletlen megint közbeszólt. Pár napja Koronczi Endre kiállításán (Inda galéria – Free Will – Szabad akarat) vezettem tárlatot, amely kiállítás központi kérdése a szabadság akarhatósága volt, illetve a szeretet/szerelem determináló erejének kérdése. (Jobban most nem mennék ebbe bele, mert Endrének külön posztot szánok.) És ott, a munkavédelmi eszközök között jött az ötlet: itt kell megcsinálni a képet, a két love feliratú tábla között, nyakig bevédve. Mert a legnagyobb kérdés az, hogy mi óvhat, burkolhat be minket, ha jön a szerelem. Az az érzés, ami semmiképpen nem a szabadság felé lök minket… És hogy mi van akkor, ha kétféle szerelem között állunk, védtelenül?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.