52/8. Tore Renberg

KOmplett

Világszerte kultíró, nálunk alig ismerik. 2009-ben jelent meg itthon a Szerettem másképp is című regénye, ami mintha kissé elsikkadt volna. Én is csak azért kezdtem el olvasni, mert a fülszövegről bevillant: nagyjából semmit nem tudok a norvég fiatalok életéről.


Fotó: Koronczi Endre

Aztán a regény beütött. Márciusban jelenik meg a szerző második könyve, aminek én írtam az utószavát. Legalább olyan szuper, mint az első, bár nehéz azt mondani, hogy második részről van szó, hiszen az új könyv, melynek címe Mégis van apám, voltaképpen a Szerettem másképp is előzménye inkább: azokról az évekről szól, amikor hősünket nem Jarle Kleppnek, hanem Jarle Orheimnek hívták. Az eredeti cím ez: Az Orheim csapat, de kétlem, hogy a magyar piacon ez bármilyen szinten beüthetett volna, mint ahogy a Szerettem másképp is originális verziója sem. Az ugyanis így hangzott: A férfi, aki Yngve-t szerette. Nos, az Yngve eléggé női névnek tűnhet, pedig pont az a csavar benne, hogy a fiú, Jarle veszélyes területre téved, egy fiú osztálytársába szeret bele.

Különös, szép könyv a kamaszok útkereséséről, a tabukról és eltörlésük lehetetlenségéről. Jarle egy teljesen tipikus norvég kamasz. Ám ahogy ezt leírom, leugrik a képernyőről a nemzeti kitétel: teljesen mindegy, hogy norvég avagy sem. Egy tipikus lázadó kamasz, aki nyakig van az útkeresés nehézségeiben. Anyja egyedül neveli, sorjáznak a nehézségek, mikor a nő elveszíti a munkáját, a rendszeresen ivó, nem velük élő apa nem túl nagy segítség ilyenkor. És mit tesz a fiú? Fura barátai vannak, mint Helge Ombro, a suli lázadója (érdekes kapcsolatuk kialakulása a Mégis van apámban bomlik ki igazán), szép barátnője, Katrine, és zenekara, a nemrég alapított Matthias Rust Band. Punkok természetesen. És természetesen élik a szokásos cigizős, hétvégén berúgós életet. Ebbe a képbe sétál be az új fiú, Yngve, aki gyökerestől felfordítja Jarle életét. Maga sem hiszi el, mi történik, csúszik bele a veszélyes érzésbe, hazudozik jobbra-balra, és a szégyene erősebb nála. Nem tudja, hogyan kell védekeznie a szerelem ellen, illetve hogy kell-e védekezni egyáltalán.

Később akartam írni a szerzőről, de a véletlen megint közbeszólt. Pár napja Koronczi Endre kiállításán (Inda galéria – Free Will – Szabad akarat) vezettem tárlatot, amely kiállítás központi kérdése a szabadság akarhatósága volt, illetve a szeretet/szerelem determináló erejének kérdése. (Jobban most nem mennék ebbe bele, mert Endrének külön posztot szánok.) És ott, a munkavédelmi eszközök között jött az ötlet: itt kell megcsinálni a képet, a két love feliratú tábla között, nyakig bevédve. Mert a legnagyobb kérdés az, hogy mi óvhat, burkolhat be minket, ha jön a szerelem. Az az érzés, ami semmiképpen nem a szabadság felé lök minket… És hogy mi van akkor, ha kétféle szerelem között állunk, védtelenül?

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.