52/8. Tore Renberg

KOmplett

Világszerte kultíró, nálunk alig ismerik. 2009-ben jelent meg itthon a Szerettem másképp is című regénye, ami mintha kissé elsikkadt volna. Én is csak azért kezdtem el olvasni, mert a fülszövegről bevillant: nagyjából semmit nem tudok a norvég fiatalok életéről.


Fotó: Koronczi Endre

Aztán a regény beütött. Márciusban jelenik meg a szerző második könyve, aminek én írtam az utószavát. Legalább olyan szuper, mint az első, bár nehéz azt mondani, hogy második részről van szó, hiszen az új könyv, melynek címe Mégis van apám, voltaképpen a Szerettem másképp is előzménye inkább: azokról az évekről szól, amikor hősünket nem Jarle Kleppnek, hanem Jarle Orheimnek hívták. Az eredeti cím ez: Az Orheim csapat, de kétlem, hogy a magyar piacon ez bármilyen szinten beüthetett volna, mint ahogy a Szerettem másképp is originális verziója sem. Az ugyanis így hangzott: A férfi, aki Yngve-t szerette. Nos, az Yngve eléggé női névnek tűnhet, pedig pont az a csavar benne, hogy a fiú, Jarle veszélyes területre téved, egy fiú osztálytársába szeret bele.

Különös, szép könyv a kamaszok útkereséséről, a tabukról és eltörlésük lehetetlenségéről. Jarle egy teljesen tipikus norvég kamasz. Ám ahogy ezt leírom, leugrik a képernyőről a nemzeti kitétel: teljesen mindegy, hogy norvég avagy sem. Egy tipikus lázadó kamasz, aki nyakig van az útkeresés nehézségeiben. Anyja egyedül neveli, sorjáznak a nehézségek, mikor a nő elveszíti a munkáját, a rendszeresen ivó, nem velük élő apa nem túl nagy segítség ilyenkor. És mit tesz a fiú? Fura barátai vannak, mint Helge Ombro, a suli lázadója (érdekes kapcsolatuk kialakulása a Mégis van apámban bomlik ki igazán), szép barátnője, Katrine, és zenekara, a nemrég alapított Matthias Rust Band. Punkok természetesen. És természetesen élik a szokásos cigizős, hétvégén berúgós életet. Ebbe a képbe sétál be az új fiú, Yngve, aki gyökerestől felfordítja Jarle életét. Maga sem hiszi el, mi történik, csúszik bele a veszélyes érzésbe, hazudozik jobbra-balra, és a szégyene erősebb nála. Nem tudja, hogyan kell védekeznie a szerelem ellen, illetve hogy kell-e védekezni egyáltalán.

Később akartam írni a szerzőről, de a véletlen megint közbeszólt. Pár napja Koronczi Endre kiállításán (Inda galéria – Free Will – Szabad akarat) vezettem tárlatot, amely kiállítás központi kérdése a szabadság akarhatósága volt, illetve a szeretet/szerelem determináló erejének kérdése. (Jobban most nem mennék ebbe bele, mert Endrének külön posztot szánok.) És ott, a munkavédelmi eszközök között jött az ötlet: itt kell megcsinálni a képet, a két love feliratú tábla között, nyakig bevédve. Mert a legnagyobb kérdés az, hogy mi óvhat, burkolhat be minket, ha jön a szerelem. Az az érzés, ami semmiképpen nem a szabadság felé lök minket… És hogy mi van akkor, ha kétféle szerelem között állunk, védtelenül?

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.