Fasnacht, Bázel

KOmplett

Hajnali negyed négykor úgy éreztem, képtelenség elindulni. Pedig most csak és kizárólag a Fasnacht miatt érkeztem Bázelbe. Rengeteg képet és filmet láttam róla, és a vacsoránál is azt mondták nekem: a csontomig hatol majd az érzés, bolond vagyok, ha kihagyom.


Az ünnep a húsvét előtti hetedik vasárnap után, hétfő hajnalban kezdődik, legkorábban február negyedikén, legkésőbb március 10-én tartják, a bázeli a legnagyobb egész Svájcban. Nem mennék bele a buli történetébe, a lényeg úgyis az, hogy egy középkor óta tartó hagyományról van szó: olyan az egész, mint egy hatalmas karnevál, és a cél annyi: vegyünk búcsút a téltől, valamint az előző év nyűgeitől, bajaitól.

Az egész dolog önszerveződő, és hetvenkét órán át tart. Hatalmas, ronda maszkokban vonul a tömeg, megvannak a hagyományos figurák is, mint az Alte Tante vagy a hatalmas orrú, rút férfifej, félelmet keltően bámulnak ránk mindenhonnan. Háromnegyed négykor érünk a Münster elé, a tömeg már begyűlt. Igazítják a kosztümöket, készülnek a muzsikusok. Bámulatba ejtő, ahogy működik az egész: a jelmezek hagyományosan csoportokba tömörülnek, láttam majdnem százfős majom-, illetve farkascsapatot, komplett nagyzenekart, a Grimm-összest egyben. Öregek és fiatalok egyaránt beöltöztek, vártuk, hogy kongasson a templomi harang. És négy óra lett. Ekkor a város minden fénye kialszik (a kirakatokat is előre lesötétítették), és felharsan a zene, a gugge-musik, amit a csoportok játszanak a fura furulyaszerű (vagy inkább furulya és síp és fuvola keveréke ez, fülsiketítő hangja van) hangszeren, és dobokon.

Megindulnak a sorok, több órán át haladunk a városban fel és alá, a zene tényleg elönt minket. Fényt csak a sisakokra rögzített lámpások adnak. Hömpölyög a tömeg ebben a kaotikus hangzavarban, könnyű átvenni a ritmust. Én, a tömegiszonyos észre sem veszem, hogy hol vagyok, belém épül a látvány és a hang. Szinte reggel értünk haza. Legendás rossz alvó vagyok, de most könnyen belezuhantam az álomba. Az összes addig látott figura mintha egy megelevenedett rémálom része lett volna, mégis gyógyító hatással voltak rám. Ám ma délutánig nem  gondolkodtam el a dolgon – a lényeg a délutáni felvonuláson esett le. Megint sodródtunk a feldíszített kocsik, traktorok mellett, fejünkre ömlött a konfettizápor, és a világosban jobban szemügyre vehettem a képtelen figurákat. A csontvázakat, a zombikat, a régies parasztgúnyákat. Valamint az aktuális üzeneteket.

Mert mindig telítve van politikával és az elmúlt év gondjaival a forgatag. Mintha egy összefoglalót látnánk a lezárt 365 napról. hatalmas lufik, rajta az euró jele, görögnek öltözött autókaravánok, az uborkavész megtestesítői, Steve Jobbs-emlékcsoport. Néztem az elmúlt időt, és belém hasított a felismerés: ugyanazt érzem, mint majdnem nyolcszáz évvel ezelőtt az év- és télbúcsúztatók. Mennek sorban a ronda jelmezek, azaz még elvonulnak egyszer (utoljára) a borzalmak előttünk, hogy kezdődhessen végre az új. Hosszú hónapok után most volt az első nyugodt éjszakám.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.