Fasnacht, Bázel

KOmplett

Hajnali negyed négykor úgy éreztem, képtelenség elindulni. Pedig most csak és kizárólag a Fasnacht miatt érkeztem Bázelbe. Rengeteg képet és filmet láttam róla, és a vacsoránál is azt mondták nekem: a csontomig hatol majd az érzés, bolond vagyok, ha kihagyom.


Az ünnep a húsvét előtti hetedik vasárnap után, hétfő hajnalban kezdődik, legkorábban február negyedikén, legkésőbb március 10-én tartják, a bázeli a legnagyobb egész Svájcban. Nem mennék bele a buli történetébe, a lényeg úgyis az, hogy egy középkor óta tartó hagyományról van szó: olyan az egész, mint egy hatalmas karnevál, és a cél annyi: vegyünk búcsút a téltől, valamint az előző év nyűgeitől, bajaitól.

Az egész dolog önszerveződő, és hetvenkét órán át tart. Hatalmas, ronda maszkokban vonul a tömeg, megvannak a hagyományos figurák is, mint az Alte Tante vagy a hatalmas orrú, rút férfifej, félelmet keltően bámulnak ránk mindenhonnan. Háromnegyed négykor érünk a Münster elé, a tömeg már begyűlt. Igazítják a kosztümöket, készülnek a muzsikusok. Bámulatba ejtő, ahogy működik az egész: a jelmezek hagyományosan csoportokba tömörülnek, láttam majdnem százfős majom-, illetve farkascsapatot, komplett nagyzenekart, a Grimm-összest egyben. Öregek és fiatalok egyaránt beöltöztek, vártuk, hogy kongasson a templomi harang. És négy óra lett. Ekkor a város minden fénye kialszik (a kirakatokat is előre lesötétítették), és felharsan a zene, a gugge-musik, amit a csoportok játszanak a fura furulyaszerű (vagy inkább furulya és síp és fuvola keveréke ez, fülsiketítő hangja van) hangszeren, és dobokon.

Megindulnak a sorok, több órán át haladunk a városban fel és alá, a zene tényleg elönt minket. Fényt csak a sisakokra rögzített lámpások adnak. Hömpölyög a tömeg ebben a kaotikus hangzavarban, könnyű átvenni a ritmust. Én, a tömegiszonyos észre sem veszem, hogy hol vagyok, belém épül a látvány és a hang. Szinte reggel értünk haza. Legendás rossz alvó vagyok, de most könnyen belezuhantam az álomba. Az összes addig látott figura mintha egy megelevenedett rémálom része lett volna, mégis gyógyító hatással voltak rám. Ám ma délutánig nem  gondolkodtam el a dolgon – a lényeg a délutáni felvonuláson esett le. Megint sodródtunk a feldíszített kocsik, traktorok mellett, fejünkre ömlött a konfettizápor, és a világosban jobban szemügyre vehettem a képtelen figurákat. A csontvázakat, a zombikat, a régies parasztgúnyákat. Valamint az aktuális üzeneteket.

Mert mindig telítve van politikával és az elmúlt év gondjaival a forgatag. Mintha egy összefoglalót látnánk a lezárt 365 napról. hatalmas lufik, rajta az euró jele, görögnek öltözött autókaravánok, az uborkavész megtestesítői, Steve Jobbs-emlékcsoport. Néztem az elmúlt időt, és belém hasított a felismerés: ugyanazt érzem, mint majdnem nyolcszáz évvel ezelőtt az év- és télbúcsúztatók. Mennek sorban a ronda jelmezek, azaz még elvonulnak egyszer (utoljára) a borzalmak előttünk, hogy kezdődhessen végre az új. Hosszú hónapok után most volt az első nyugodt éjszakám.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.