A füves fiú

KOmplett

Elég régóta próbálom magam rávenni, hogy valahogyan leálljak a Frontinról, főleg akkor, mikor megint érzem, hogy az adott adag már kevés, emelnem kell a dózison. Egy véletlen találkozás adott reményt, hátha így…

„Sosem szabad elolvasni a mellékelt tájékoztatót – mondta annak idején az az orvos ismerősöm, akitől tanácsokat kértem, milyen gyógyszer kellene nekem szorongás ellen –, ha végigfutod a szöveget, elmegy a kedved az egésztől, azt hiszed, patkánymérget kaptál.” Én azért elolvastam, kár volt, eleinte figyeltem is, van-e valami bajom, valamelyik ritka mellékhatás érvényesül-e, néha persze azt éreztem, érvényesül bizony, ilyenkor dupla adagot vettem be, hiszen a mellékhatásoktól való rettegés újabb erős szorongásforrás.

Persze, annak idején rendes pszichiáter állított rá a dologra, Tegretol-Frontin-Cymbalta kombót kaptam majd egy évig, majd magamtól álltam le szörnyű mellékhatások kíséretében. De a Frontin ebből a kis mixből a barátom maradt, átálltam arra, hogy azzal alszom, mert máskülönben – bár nincs az a helyzet és idő, hogy elaludni ne tudnék – két-három óra múltán rémálmoktól gyötörve felébredek. (Legviccesebb az volt, mikor annak idején, mikor a gimi végén vészesen evészavaros voltam, a doktor Andaxinnal kínált, ami nyilván sokszor teljesen kiütött, de az okot, ami miatt az egész kialakult, még csak meg sem érintette…)

Az évek alatt megtapasztaltam, hogy elég sokan vagyunk Frontin-függők, és azt is, hogy ez milyen nehéz teher. Emlékszem, két éve Kapolcson este vettem észre, hogy a gyógyszeres kis táskám otthon maradt. Bepánikoltam, elkezdtem cirkálni a kocsmák között, úgy éreztem, haza is megyek, ha valakit nem találok, aki legalább addig kisegít, míg egy orvost le nem akasztok valahonnan. Nos, az első kocsmapultnál találtam ilyen kollégát, nem is sejtettem volna, hogy neki is ez az eledele… Legutóbb november végén kaptam pánikrohamot, mikor Padovába tartván már útközben kiderült, az adagom – amit direkt jó előre bekészítettem – valahogy a konyhapulton felejtődött. Szerencsére ott is lett megoldás, de az az egy Frontin nélküli este maga volt a pokol. Nem jó persze az állandó keresgélés sem, az orvosvadászat, ki az, aki még hajlandó felírni nekem, vagy akitől lehet szerezni legalább egy fél dobozzal, míg a saját orvosom újra adhat nekem.

Év végén megint éreztem, hogy kicsit hatástalan már az eddigi mennyiség, jöhet az újabb növelés. Valahogy nem akartam ezt, de az is világos számomra, hogy ha nem alszom ki magam, végem. Ekkor landolt a Facebookon, az írói oldalamon egy ismeretlen férfi levele. Írta, hogy hallotta valahol, hogy min élek, és talán tudna alternatívát. Nem szoktam ilyen levelekre válaszolni, maximum annyit, hogy köszönöm, kedves, hogy gondolt rám, de én majd megoldom valahogy, ám most válaszoltam, hogy szuper, találkozzunk. Tényleg nagyon elegem van már ebből az egészből. A találkozás számomra elég szürreális volt, kiderült ugyanis, hogy az ember semmit sem tud rólam (nyilván azt hittem, hogy olyasvalakiről van szó, aki legalább az olvasóm, vagy aki annak idején a tévéből ismert, mert így szoktak megkeresni), csak azt az egy infót, hogy van egy nő, aki nem tud nyugtatók nélkül élni…

Egy kosárral érkezett, ami telve volt gyógyfüvekkel, és elmagyarázta, hogyan adagoljam a belőlük készített teákat. A lényeg a levendulán (ami azonnal hat) és az orbáncfűn volt (ami viszont olyan három hét múltán fejti ki a hatását). Nos egyből, már aznap elkezdtem a teakúrát, két hete nyomom, tegnap este már lefeleztem a Frontint is. Megkérdeztem a férfit, hogy akkor mégis, miért írt nekem, ha azt sem tudja, ki vagyok? A válasz nagyon egyszerű volt: csak segíteni akart. Csak úgy. És amúgy tényleg nem akart semmi egyebet, miután átadta a csomagot és a tanácsait, távozott. Fura, meseszerű volt az egész, nem is tudom, mikor találkoztam ilyen őszinte önzetlenséggel utoljára. Olyan kár, hogy a függést nem tudják oldani az ilyen kedves történetek. De talán a gyógyfüvek meg azon segítenek…

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.