Száz híres/102. Tandori Dezső

KOmplett

„Van ágyad, párnád, mely felfogja tested, / mindig lesz könyv, pohár, mely lezuhanva / zajt üt, s befutnak hozzád. Akkor ülsz már, / sápadtan és rendkívül vékonyan. / Végigsimítják arcod, nyugtató / szavakat kapsz majd, orvosságokat, / és lesz egy pillanat, mikor kifáradsz, / elalszol, s ők, kik ott lesznek helyettem, / lábujjhegyen szépen kimennek, és / kis roppanással rádcsukják az ajtót.”

Mindig lesz valaki a beteggel  – aki én vagyok, az, aki olvasom – az üres szobában, mondja a megidézett vers (Egy betegnek). Soha nincs egyedüllét – sugallja, sulykolja Tandori, el lehet aludni, mert valaki ott van, és a helyettes legalább olyan jó, mint aki nincs ott, aki elment, aki nem tudott jönni, aki hiányzik. Amíg az éber tudat működik, ott vannak ők, a ki tudja milyen lények, gondoskodnak a magányosról, az otthagyottról. Enyhítik a lázat, közelebb hozzák az elalvást, a könnyűséget, megülnek a függöny ráncaiban, az ágy szélén, porszemek a levegőben.

„Nem féltem – mesélte az egyik barátnőm, miután a férje váratlanul meghalt, és ő egyedül maradt a halottal az üres házban –, nem féltem, mert egyszerre csak azt éreztem, hogy sokan vagyunk a szobában. Nem tudom, hogy kik termettek ott, de elöntött, hogy egyszerűen mindenki eljött. Nem érzékeltem a csendet, még a fájdalmat sem, hiszen sokan voltunk, egy egész társaság, tudtam, hogy régen halottak is vannak közöttük.”

false

Amikor annak idején először őrültem bele Tandoriba – s épp ebbe a versébe is –, máig tudom, hogy ez a később hallott érzés testesült meg bennem akkor. Őt olvasva többen lettek körülöttem, tapasztaláson túli lények, idegenek, ismerősökké válva. Nagyon rossz periódusban voltam éppen, a kilencvenesek végén lehetett az év, egyedül egy lakásban, csak nagy ritkán léptem ki az utcára, akkor is rettegve, félve. (Azért a választott kép is, idegenként a városban, de mégis szerves részeként.) Kapaszkodtam a versekbe, sokat megtanultam kívülről is, de csak véletlenül, mert a sok olvasástól részben-egészében átszivárogtak belém a sorok. Sokszor nem értettem őket, és ez sokszor zavart. Majd rájöttem, hogy éppen ez az értelmen túliság vonz, köt hozzájuk, ezért lesz egy-egy sora saját.

Emlékszem, annak idején, még a Sárkányfű társaságával hány estét vitatkoztunk át azon, hogy kik a zsenik egyáltalán, és hogy a magyarok közül kik azok. Én akkor is, és ma is az egy Tandorit mondtam, de a konkrét, szavakkal jól körülbástyázható magyarázat hiányzik hozzá. De talán az igazi teremtő erő lehet a titok – az életre hívott lények, akik aztán befészkelődnek a fejbe, és többé nem hagynak magunkra.

Ki olvasta el az összes Tandorit? Senki. És kit ne érintene meg, ha hagyná?

A Tiszatáj eredeti módját választotta a hetvenöt éves művész köszöntésének: felkért kortársakat, hogy egyetlen (tágan értelmezett) sorral idézzék meg őt (Itt olvasható). Én egy kerek hétig gondolkodtam azon, mi lenne, melyik lenne, míg végül persze a Töredékhez  tértem vissza megint. De érdemes végignézni mindenkit, mert feltételezem, hogy ugyanilyen komolyan vették ezt a játékot, így nem meglepő, hogy mennyire megtalálta ki-ki a maga jellemző idézetét. (Pallag Zoltán a magáét a karjára is tetováltatta.) Én a lent egészében olvasható költemény negyedik versszakát idéztem.

Macabre a mesterekért

 

Halottaimból elragad

minden, amit elveszthetek.

Úgyis marad, mi megmarad

s halottaimba elvezet.

 

A fényesség, mely fölrepít,

odavet zugom sötétjére.

Megkockáztat és elveszít

egyetlenegyszer mindörökre.

 

Halottaimból elragad

minden, amit elveszthetek.

Úgyis marad, mi megmarad

s halottaimba elvezet.

 

Mély s felszín egymás kapuja,

bújj-zöldág sehova sehonnan:

én csak lépek ide-oda,

amig örökkévalóm moccan.

 

Halottaimból elragad

minden, amit elveszthetek.

Úgyis marad, mi megmarad

s halottaimba elvezet.

 


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.