Az őszinteség ereje

KOmplett

Hozleiter Fanny Mosolyka interjúk tömkelegét adta, mióta megjelent a könyve. Ezeknek az anyagoknak persze erős központi magja a műre való reflektálás, de igazából mindig a szerző személyiségén van a hangsúly. Pedig a Te döntesz pusztán szövegként is érdekes.

Hasonló típusú olvasmányoknál – vallomásos élettörténet – persze adja magát a szerzőközpontú megközelítés, és ha sokkal kevésbé olvasmányosan, sokkal lazábban lenne szerkesztve a könyv, tulajdonképpen akkor is megérdemelné a figyelmet. Fanny már évek óta vezeti a blogját, amire én csak tavaly tavasszal bukkantam rá, mivel akkor ismertem meg véletlenül őt egy filmklubon, ahol mind a ketten beszélgetőpartnerként vettünk részt. A téma a nő, illetve a nőiség volt. Már akkor zavarba ejtett, hogy ez a lány milyen természetességgel viseli önmagát, ám a kezdeti hangkeresésem után már bátran mertem beszélni mindenről, nem kellett arra figyelnem, hogy az ő feltételezett érzékenységére tekintettel bizonyos témákat (például test, testiség, a test szépsége) elkerüljek. Egyszerűen feloldott a jelenléte, és azzal, hogy ő elfogadta önmagát, megadta nekünk azt, hogy mi is természetesen kezeljük a helyzetet.

false

 

Fotó: Legát Tibor

A könyvét mindezek ellenére kicsit félve vettem kézbe. Ehhez hozzájárult a korábbi, hasonló típusú olvasmányélmények emléke. Féltem attól, hogy ez a szöveg is belecsúszik majd a magazinos, szenzációhajhász, hatásvadász hangnembe, a sziruposságba, a puszta giccsbe. Vagy az önsegítő könyvek egy részének stupid igazságsulykolásába, a személyes filozófia hirdetésének könyvvé habosított verziójába. Mert Mosolyka könyve igen vaskos, csaknem négyszáz oldalas. De szerencsére nem abból a fajtából, ahol vastag papírra, széles margóval, hatalmas betűkkel vésik a semmitmondást.

false

Aki követte a blogot, és látja egyben az elkészült munkát, annak világos lesz, hogy még csak nem is az internetes napló ilyen-olyan átírásáról van itt szó. Mosolyka könyve egy lány regénye, de nem lányregény, napló, de nem hevenyészett bejegyzések egymásutánja. Komoly és ügyesen összerakott olvasmány, egyszerű, de tiszta nyelvezettel. Nagy veszélye a műfajnak a helyes tónus megtalálása. Úgy érzem, Fannynak sikerült. Nem kellett felszisszennem olvasás közben, nem éreztem, hogy rám mindenáron hatni akarnak, nem éreztem az olcsó szívszorítást. Megrendülést, izgalmat viszont igen. És azt, hogy haladni akarok a könyvvel tovább. Mosolyka nem apellál könnyen kibuggyanó könnyekre. Érzelmes sok helyütt, persze, nem fukarkodik a köszönetnyilvánítással, és nem sajnálja a szép szavakat senkitől. De nem csúszik bele a melodrámába, hiszen tudja jól, hogy nincs is erre szüksége. Élete nem melodráma, hanem nehéz küzdelem, amit megtanult irányítani. Könnyeden mesél, és érzésem szerint igazán őszintén. Arról is, amit nem is mernénk megkérdezni. Nem hirdet igét és nem ítélkezik, holott jó pár életeseménye még az egészségeseket is ugyancsak megpróbálná. Amikor egyik szerelméről ír, aki igencsak csúnyán elbánt vele, kínálná magát a kicsinyesség. De ez a nagyvonalú leírás szíven ütő.

Mosolyka könyvét olvasva egy matematikai feladvány jutott az eszembe, amit a felnőttek már nem, a gyerekek viszont játszva megoldanak. Ebben kilenc pontot kell összekötni úgy, hogy nem emeljük fel a tollat, viszont mindegyik pontot érintjük. A gyerek játszva túlmegy a pontrácson, kivezeti a határokból a maga egyenesét, és meg is van a megoldás. Ezt látom Fannyn is. Megkapta a maga kereteit, életének határpontjait, amelyek között oly sokan hiába keresik a megoldást. Ő viszont kijjebb lépett, és a határon túl gondolkodott. Felnőttként, de azzal a nyíltsággal, mint egy gyerek. Tanulhatunk tőle.

(Hozleiter Fanny Mosolykával készített interjúnkat itt olvashatják.)

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.