KOmplett

Kellemes karácsonyi rémálmokat!

KOmplett

Diótörőnek most van a szezonja, láthatjuk 3D-ben, sőt a napokban megjelent a régi diafilmváltozat képeskönyvben is. Nekem az egész gyerekkoromat beárnyékolta ez a mese, minden évben megnéztük bábszínházban, operában, volt, hogy egy napra mindkettő kijutott, és a végén a mamám ezzel próbált elaltatni is. Feltételezem, hogy későbbi rémálmaim valahonnan innen eredeztethetőek…

Horváth Viktor új verses mesekönyve (?) mégis borzongatóan jó, és eredeti, amit szívből ajánlhatok kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Játékos, sodró, különös verselésű kötet ez, hozzám nagyon közel álló humorral. Nem fogom agyonidézgetni, de például ilyesféle csemegékre számíthatunk, mint itt, a diót-kereső részben:

 

Útra kelt a mester, elment Indiába,

a Krakatuk nem volt ott, úgyhogy hiába;

(…)

A következő volt az ősi Egyiptom,

de ott a kalifa azt mondta: - Én nem t’om.”

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kedvenc figurám természetesen a hősnő, Marika, ezért is öltöztem a bemutatón hosszú hálóingbe, és egy Egérkirály is akadt: Viktornak hozta egy olvasója ajándékba.

 


 

 


 

 

 

 

Horváth Viktornak ez már a harmadik könyve, a nagy sikerű másodikról, egy török korban játszódó regényét én méltattam a Mancsban.

 

 

 


 

A Diótörő egy egészen más jellegű, másképp érdekes munka: „Lehet, hogy azért szeretem Hoffmannt – mondta a szerző, mikor az alapműről kérdeztem - mert nem gyerekkoromban találkoztam vele. Azok, akiket gyerekkorukban a Diótörővel traktáltak, nagy eséllyel egy életre megutálták. Ebből is fakad a nagy kérdés: mi a gyerekirodalom és mire jó ez a találmány? Az én viszonyom a témához egészhez intim. Rettentően vonzódom ehhez a stilizált, fülledt, biedermeier világhoz, látom benne a sok beteges elfojtást meg aberrációt, de ezzel együtt fontosnak érzem. Hiába, a civilizáció és művészetek története is valami evolúciós anomália története. Az irodalomé főleg. És ennek a történetnek kitüntetett pillanata a 19. századi romantika Hoffmannal a kellős közepében. A hagyományhoz próbáltam sehogy nem viszonyulni, úgy akartam átírni, hogy a mai olvasónak jól érthető legyen, tehát elsősorban az eredetire koncentráltam - ez persze nem jelenti azt, hogy akaratomon kívül nem hatott rám valamilyen feldolgozás.”

 

 


 

 

„Nekem sincsenek gyerekkori emlékeim – szólt hozzá a kötet illusztrátora, Vincze Luca Fanni - így paráim sem a Diótörőtől, számomra a Diótörő a változás hangulata. Vagy inkább hangulati ív. Amikor semmit sem sejtünk, és hirtelen egy nap alatt megváltozik az életünk, megeshet, hogy akár dimenziót is váltunk, és reggel már egy egész más életet élünk, mint Marika, vagy éppen Diótörő. A történet karácsonykor játszódik, olyankor minden kiszámítható, túlcsorduló és giccses, imádom!” Nos, a képek igazán meglepőek! A cukros-mázos, émelyítő borító nagy becsapás, mert belül kifordul minden, különösen torz és mégis cuki, egyszóval baljósan bájos világba csöppenünk. Kicsit elcsodálkoztam, mikor megtudtam, hogy az illusztrátor még csak tizenkilenc éves. „Luca a lányom osztálytársa – magyarázta Viktor - a lányommal akartam csináltatni, de rémes volt, nyeklett-nyaklott, és amikor végképp tisztáztuk, hogy nem, akkor véletlenül ott volt Luca, és viccből megkérdeztem tőle, hogy megcsinálja-e a rajzokat. Nem tudtam, hogy ő is rajzol, és most baromi büszke vagyok - én fedeztem fel. Illetve fogom felfedezni, mert nyilván rengeteget kell még tanulnia, de azt hiszem, ilyen irányban akar felvételizni.”

 

 

 

„Fantasztikus lehetőség volt ez számomra – mondja Luca - Az utóbbi egy év alatt megszoktam, hogy folyamatosan illusztrálok, és örömömet lelem a képek rajzolásában – akárhány éves is vagyok. A rajzolás szeretetét grafikus-fotográfus dédapámtól örököltem. Ő megvakult egy baleset következtében, és azt hiszem most én fejezem be az ő félbehagyott életművét. Van otthon egy tömb, teli az ő rajzaival, gyakran nézegetem őket. Eszméletlenül tehetséges volt, ha vannak példaképeim, ő az elsők között van. Sok tekintetben hatott rám Tim Burton is. Mikor elolvastam a Diótörő kéziratát, egyből a Karácsonyi lidércnyomásra asszociáltam: ez a mese határozta meg ugyanis keserédes kamaszkorom hangulatát. Akarva akaratlanul megjelent a rajzokban ez a horrorisztikusan bájos hatás. Gyerekkoromban imádtam Zdnek Miler, azaz a Kisvakond rajzolójának történeteit és képeit. Próbáltam úgy rajzolni a képeket, hogy közben gyerekfejjel gondolkodtam, így visszaidéztem az általam kedvelt rajzfilmek hangulatát, többek közt Gémes József, Csupó Gábor, John Kricfalusi, vagy Jamie Hewlett figuráit. Jelenlegi mesterem pedig ifj. Ficzek Ferenc pécsi képzőművész, ő tanítja nekem az illusztrálás fortélyait, amiért nagyon hálás vagyok.”

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Most két kommentelő megnyerheti a könyvet a Jelenkor kiadó jóvoltából! Csak kommentelni kell, és annyit írni: Mariska. A játék vasárnap este zárul, hogy a könyveket még Karácsony előtt megkaphassa a nagy, vagy az egészen kicsike!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.