Ki lehet-e még kapcsolni?

KOmplett

Azt hiszem, hogy az előző év egy különös folyamat betetőzése volt, és már azokat is behálózta az internet, akik valamennyire ellenálltak. Minden másodpercünk lekövethető lett, és innen már tényleg nincs menekvés.

2013 végén, december közepe táján úgy éreztem, hogy nem megy tovább, abbahagyok mindent, amit eddig csináltam. Először kétségbeestem, lelombozódtam, majd befordultam teljesen. Nem hatott rám inspirálóan, hogy azt láttam, mások mennyivel vidámabbak, vitálisabbak, mennyire ott vannak, és hogyan tudják várni a pihenést. Valahogy az utóbbi hat-hét évben sikerült olyan falsra hangolnom az időm beosztását, hogy nem létezett kikapcsolás, elengedés számomra, minden egyes napot (még a nyaralások, utazások idejét is) telipakoltam munkával, és ha éppen nem a kötelező köröket futottam, akkor a magánprojektjeim foglaltak le teljesen és szünet nélkül.

És 2013-ban – amikor én is engedtem a nyomásnak, és lett okostelefonom – a maradék kis szabadságom is elveszett. Ha ki akartam vonulni, sértett üzeneteket kaptam, miszerint látták, hogy fenn vagyok, miért nem válaszolok, ott is megtaláltak, ahová nem kívántam, hogy bekukkantsanak. És mindig, de mindig reagálni kellett – hétvégén és éjjel is – a munkával kapcsolatos dolgokra. Az állandó készenléti állapot miatt az utóbbi hónapokban kezdett repedezni látszólag jól működő rendszerem: egyre több minden hullt ki a fejemből, egyre kevésbé tudtam koncentrálni, és mind többször vettem észre, hogy a magamnak megszabott szigorú határidőket nem tudom tartani, ami persze újabb szorongásrohamokkal hálálta meg magát.

Gyakorló hipochonderként először persze furcsa agybetegségre tippeltem, keresgélni is kezdtem a neten, de beláttam, nincs nagyobb bajom, szimplán kiégtem egy kicsit, ami – visszatekintve – nem csoda. Évek óta egyetlenegyszer nem lehetett hátradőlnöm, mindig előttem voltak a kis táblázataim és a terveim jegyzetei, ám a befejezett munkák végén nem jött a megelégedettség érzése, sőt, valami már a finisben hajszolt tovább, hogy figyelmemet a következő teendőre függesszem, meg az azutánira. És amikor megengedtem volna a luxust, hogy kitisztítsam a fejem, jött is egy üzenet, hogy nézzek már rá erre meg arra, keressem meg ezt és ezt.

Elkezdtem irigyelni azokat, akiknek a munkája tényleg csak munka – akik, miután kimentek az irodából, valóban be tudják zárni az ajtót maguk után. Persze hamar kiderült, hogy nekik sem egyszerű, főleg a teljesen megborult kommunikációs modellek miatt. Mert most már tényleg elvárás, hogy otthon is nézz rá, ha jött egy e-mail, erre-arra még válaszolj, egyszóval nem csak felém áramlik a kényszer: légy mindig elérhető, légy mindig képben. Egyre többen szeretnének megszabadulni ettől a tehertől, de már nem lehet.

Nemrég bejárta a netet egy hír, miszerint egy család, dacolva a korszellemmel, úgy határozott, csak azokat a technikai újításokat engedi meg magának, amik már a nyolcvanas évek közepén is léteztek. Mosogatógép még oké, internet már nem. Porszívó, mosógép, fax jöhet, mobil kizárva. Egy percre engem is elragadott a hév, hogy hát igen, ezt én is megcsinálom, és mennyivel nyugodtabb lesz az életem! Aztán rájöttem, épp a munkáim miatt ezt nem engedhetem meg magamnak – és ezzel nemhogy egyedül nem vagyok, hanem épp a kilencvenkilenc százalékhoz tartozom. „Te megőrültél, hogy két napig ki voltál kapcsolva?” – kérdezte egy ismerősöm, mikor valóban egy hatalmas punk gesztussal karácsonykor kiléptem a hálóból. Kicsit zavartan próbáltam valamit felelni, de rájöttem, hogy csak azt tudtam volna, hogy akkor őrültem volna meg, ha elérhető maradok.

Nem szoktam újévi fogadalmakat tenni, de most megteszem. Én a részemről lelassítok, ha tetszik, kedvem szerint kivonulgatok, és feloldom magam ez alól a függés alól. Úgy gondolom, hasonló hozzáállás sokak idegbajából visszavenne. Nem hiszem persze, hogy ettől kicsit lassulna a körülöttünk lévő örvénylés, de legalább engem nem ránt ilyen erővel magával…

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”