Ha megbetegszik a házi kedvencünk

KOmplett

Szombat óta, mióta felfedeztem a furcsa elváltozást a kiscicám hasán, valami furcsa ködben élek.

„Itt még macska el nem bújt, innen még macska el nem szökött” – próbált megnyugtatni az asszisztens a kivizsgáláson, amikor azt próbáltam neki elmagyarázni, miért nem merem kinyitni a macskakosarat, amibe majdnem fél órába telt, mire Rigót beleimádkoztam. Mikor kivették, és láttam a doktornő arcát, tudtam, semmi jóra nem számíthatok. Eleinte még azt hittem, csak egy kis sérülés az egész, amit azért le kell kezelni, el ne fertőződjék. Ám mikor megtudtam, hogy a macskám már amúgy is öregnek számít a maga tizenkét évével, és hogy daganattal állunk szemben, kikészültem.

Hétfőig nem tudtunk csinálni semmit, a műtét előtt amúgy is fél napon át éheztetni kellett, ez volt az első szörnyű próbatétel. Szegényke egy dolgot szeret a döglésen kívül, enni, ebben is hasonlítunk. Lelkileg nehéz volt a második kosárbagyömöszölős menetre is felkészülni, de nem csak emiatt volt a várakozás két napja pokoli. A doktornő azt mondta, ha a röntgenen kiderül, hogy áttétes, el kell altatni. Na, erre nem voltam/vagyok felkészülve. Nem segített, hogy reggel, az időre hívott taxis macskával nem volt hajlandó elvinni: ekkor már sírtam.

„Ugye csak viccelsz, hogy egy büdös macska miatt megy a dráma!” – kiáltott fel őszinte megdöbbenéssel az egyik nagymamám, majd megkérdezte, emlékszem-e a gyerekkori cicámra, a nagy, vörös Mircikére. Persze, hogy emlékeztem, mikor eltűnt, azt mondták, elvitték vidékre, sírtam akkor is, mert nagyon szerettem, de azért megnyugtató volt tudni, hogy Cirmi jó helyre került. „Na szóval a Mircit agyon kellett csapjuk, mert volt valami nyavalyája – folytatta könyörtelen, és cincált szét ezzel egy hatalmas illúziót a nagyi –, ezek csak állatok, akármilyen édesek, lányként falun a kölyköket egy zsákba tették és a kövekhez csapkodták. Ne merészelj egy macska miatt sírni” – tette hozzá megenyhültebben, mikor szipogni kezdtem. Próbáltam neki elmondani, hogy nekem más a viszonyom az állatokkal, hogy Rigó családtag, hogy nagyon szeretem. A válasz ennyi volt: „Figyelek majd ám a túlvilágról, ha eltávozom, és ha értem kevesebb könnyet hullatsz, mint az állatért, meglesz a böjtje!” Nyilván nem hasonlítható össze egy családtag illetve a kiscica elvesztése, de azért elfogadható, ha valaki nagyon ragaszkodik ahhoz a lényhez, akit befogadott.

Ráadásul engem is meglepett érzéseim intenzitása. Rigóval nagy szerencsém volt eddig, nem volt beteg soha. Egyszer ugyan kiesett Berlinben a negyedikről, és akkor is megtettem mindent érte, de ennyire nem voltam megijedve. Ott világos volt a helyzet: a combcsontja beleállt a csípőjébe, maximum járási problémái lettek volna, ha valami nem sikerül. (Bár azt az érzést, mikor megláttam kiterülve a betonon, nem kívánom senkinek.) Most viszont a röntgennél konkrétan a sírás fojtogatott.

De nem volt áttét, jöhetett a műtét. A doktornő nagyon rendes volt, a végén felhívott, hogy minden rendben, hamarosan ébredni fog a kicsi. Ám a horror folytatódott. Kapott műtéti védőgallért, ami nemcsak iszonyúan néz ki, de persze gátolja őt mindenben. Nem találja a helyét, mindennek nekimegy, nyávog, letépi magáról. Éjjel háromszor keltem fel az iszonyú zajokra, majd arra, hogy sikerült neki a truváj, kergethetem megint. És a legrosszabb, hogy nem érti, mi van, mi történt körülötte, vele, úgy néz rám, hogy abba a szívnek bele kell szakadnia…

Egy hét múlva lesz varratkiszedés, remélem, bírja odáig. Nekem felborult minden: vigyázok rá, el kell halasszam a várva várt év végi utamat is. De nem bírnám magára hagyni. Most azt gondolom, soha többé nem lesz se kutyám, se macskám, ha őt elveszítem. Amikor befogadunk egy-egy állatkát, nem gondolunk arra, mit veszünk a nyakunkba, mivel is jár ez az egész. (Az anyagi vonzatról most szót se ejtsünk – nagyon drága az egész tortúra, még szerencse, hogy nem vettem senkinek meg az ajándékokat.) Szegényke most itt fekszik az ölemben – alig tudott felvergődni. Remélem, ma azért tudunk majd aludni is kicsit.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.