Mekkorát nőtt az egónk?

KOmplett

„Vajon már észre sem vesszük, hogy önzőbbek lettünk, mert hozzászoktunk a bennünket körülvevő narcizmushoz?” – kérdi Tari Annamária a Ki a fontos: Én vagy Én? című könyve ajánlójában. A mű elolvasása után megrendülten tudtam csak válaszolni.

„Mert megérdemled.” „Te is lehetsz sztár!” „Ez a luxus jár neked.” Nem nagyon gondoltam még bele, ezek az üzenetek pontosan mit is takarnak. Arra sem, hogy már annyira az életünk részeivé váltak a hasonló, egónkat bombázó szlogenek, hogy egyfelől immunisak lettünk rájuk, másfelől valahol természetesnek tartjuk a gondolatot, hogy igenis ott van bennünk az a valami, ami – nos, nehéz lenne megfogalmazni, mi is az, de – ott van, az száz százalék, ami alapján nekünk személy szerint mindig a lehető legjobb jár. És ha például a partnerünk ennek nem felel meg, akkor őt is nyugodtan le lehet cserélni, vagy ha ez teszem azt, az anyagiak miatt elképzelhetetlen, a virtualitásban egy épp megfelelő „társra” találhatunk. Ennek a jegyében kerül fel a netre a temérdek selfie, ez alapján gondoljuk, hogy a mi életünkre egyszerűen mindenki kíváncsi. Tari Annamária pszichoterapeuta és pszichoanalitikus azt vizsgálja ebben a könyvben, hogyan kúszott be a virtualitás életünk minden szegletébe, és az online tér hogyan hatott a generációk közötti kapcsolatokra. Körüljárja azt is, hogy az internet miképp formálta át az egyének énképét, illetve ezen változások a generáción belüli viszonyokat mennyire befolyásolták.

false

Minden fejezet egy-egy élethelyzettel indul (gyakran egy terápiás szituáció az origó). Járunk nyaraláson, ahol a családtagok már egyáltalán nem beszélnek egymással, mert mindenki (a lelkes apán kívül) a telefonját babrálja, és ahol a város már nem is érdekes – ennek ellenére az fb-re jó pár csodás fotót fellőnek róla. Bepillantunk egy nappaliba, ahol a házastársak veszekedés közben már ki sem mondják, hogy „életünk”, nincs már valódi közösség közöttük, mindegyik fél csak saját magáról beszél. Olvasunk egy dühös anyáról, aki kikéri magának, hogy a lánya megmutatta a róla készült bikinis fotókat a fiúja családjának. Mindegyik élethelyzet más-más problémát vet fel, de az eredőjük közös: az egó mozgatta téves – már-már betegesre nőtt – önérvényesítési vágy.

Tari roppant szemléletes példákkal illusztrálja például azt, hogy a freudi örömelvtézis (mely szerint a pszichét kezdetben csak az működteti, hogy az ösztönfeszültség növekedésével járó fájdalmat elkerülje, és mely csak az ÉN kifejlődése után módosul a valóságelv révén) az online térben miként működik. Leírja, mennyire hozzászoktatott minket a vágyaink gyors netes kielégülése, a virtuális személyiségünk könnyen létrehozható csillogása ahhoz, hogy a realitásból az irrealitásba meneküljünk. Nagyon szép példa annak a harmincas nőnek az esete, aki elkezdi azt érezni, hogy az ő élete (mind a munkája, mind a magánélete) mennyire unalmas például a facebookos ismerősei ragyogó életéhez képest. (Arra persze nem gondol közben, hogy aki az ő adatlapját nézegeti, az is csak a jót látja, a nyaralás képeit, az új ruháját stb.) Ettől feszült lesz, frusztrált, az állandó elégedetlenség szétfeszíti. Végül megtalálja ő is a gyógyírt, egy Nagy Szerelmet az egyik felületes ismerősében. Illetve az elképzelt ismerősben. Elkezdi állandóan annak az adatlapját nézegetni, kombinál, hogy a másik miért lájkolt ezt, és miért nem azt. Ábrándok és vágyálmok fogságába kerül, amik örök izgalomban tartják a fantáziáját. Mások komplett identitást építenek fel a közösségi oldalakon, ahol ők népszerűek, kitűnőek, irigyelhetők. Illetve annak tűnnek. Tari Twenge-t idézi, miszerint „A valóságérzetet eltörölték, hatályon kívül helyeződött, legalábbis átmenetileg lehetővé téve az embereknek, hogy kevés erőfeszítéssel megvalósíthassák fantáziáikat. A könnyű hitel a titkos elixír – konkrétan”.

Nem véletlen, hogy épp most botlottam ebbe a műbe, épp akkor, mikor egy ideje már hangsúlyozottan foglalkoztat mind a narcizmus, mind az internet hatalma. Tari könyvéből – épp a friss és élő esetleírások miatt, melyekben oly sokszor ismertem fel saját viselkedésem egy-egy elemét is – még szomorúbb kép rajzolódott elém. Meg is ijedtem kissé, mekkora a szakadék a generációk között, hogy minden eddiginél nehezebb lehet például egy kamaszt nevelni. Hogyan lehet azt megtanítani például, hogy kellő figyelemmel és önfegyelemmel használja a netet, hiába sugallja a közösségi szellem, hogy minden apró gondolatfoszlányukat gondolkodás nélkül közöljék a nagyérdeművel? A könyv elolvasása után érdemes megnéznünk ezzel a szemmel egy-egy napunkat, viszonyaink hálóját. Szerintem kevesen lesznek, akik azt állítják, hogy nem, az ő egójuk nem nőtte ki magát…

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”