Mekkorát nőtt az egónk?

KOmplett

„Vajon már észre sem vesszük, hogy önzőbbek lettünk, mert hozzászoktunk a bennünket körülvevő narcizmushoz?” – kérdi Tari Annamária a Ki a fontos: Én vagy Én? című könyve ajánlójában. A mű elolvasása után megrendülten tudtam csak válaszolni.

„Mert megérdemled.” „Te is lehetsz sztár!” „Ez a luxus jár neked.” Nem nagyon gondoltam még bele, ezek az üzenetek pontosan mit is takarnak. Arra sem, hogy már annyira az életünk részeivé váltak a hasonló, egónkat bombázó szlogenek, hogy egyfelől immunisak lettünk rájuk, másfelől valahol természetesnek tartjuk a gondolatot, hogy igenis ott van bennünk az a valami, ami – nos, nehéz lenne megfogalmazni, mi is az, de – ott van, az száz százalék, ami alapján nekünk személy szerint mindig a lehető legjobb jár. És ha például a partnerünk ennek nem felel meg, akkor őt is nyugodtan le lehet cserélni, vagy ha ez teszem azt, az anyagiak miatt elképzelhetetlen, a virtualitásban egy épp megfelelő „társra” találhatunk. Ennek a jegyében kerül fel a netre a temérdek selfie, ez alapján gondoljuk, hogy a mi életünkre egyszerűen mindenki kíváncsi. Tari Annamária pszichoterapeuta és pszichoanalitikus azt vizsgálja ebben a könyvben, hogyan kúszott be a virtualitás életünk minden szegletébe, és az online tér hogyan hatott a generációk közötti kapcsolatokra. Körüljárja azt is, hogy az internet miképp formálta át az egyének énképét, illetve ezen változások a generáción belüli viszonyokat mennyire befolyásolták.

false

Minden fejezet egy-egy élethelyzettel indul (gyakran egy terápiás szituáció az origó). Járunk nyaraláson, ahol a családtagok már egyáltalán nem beszélnek egymással, mert mindenki (a lelkes apán kívül) a telefonját babrálja, és ahol a város már nem is érdekes – ennek ellenére az fb-re jó pár csodás fotót fellőnek róla. Bepillantunk egy nappaliba, ahol a házastársak veszekedés közben már ki sem mondják, hogy „életünk”, nincs már valódi közösség közöttük, mindegyik fél csak saját magáról beszél. Olvasunk egy dühös anyáról, aki kikéri magának, hogy a lánya megmutatta a róla készült bikinis fotókat a fiúja családjának. Mindegyik élethelyzet más-más problémát vet fel, de az eredőjük közös: az egó mozgatta téves – már-már betegesre nőtt – önérvényesítési vágy.

Tari roppant szemléletes példákkal illusztrálja például azt, hogy a freudi örömelvtézis (mely szerint a pszichét kezdetben csak az működteti, hogy az ösztönfeszültség növekedésével járó fájdalmat elkerülje, és mely csak az ÉN kifejlődése után módosul a valóságelv révén) az online térben miként működik. Leírja, mennyire hozzászoktatott minket a vágyaink gyors netes kielégülése, a virtuális személyiségünk könnyen létrehozható csillogása ahhoz, hogy a realitásból az irrealitásba meneküljünk. Nagyon szép példa annak a harmincas nőnek az esete, aki elkezdi azt érezni, hogy az ő élete (mind a munkája, mind a magánélete) mennyire unalmas például a facebookos ismerősei ragyogó életéhez képest. (Arra persze nem gondol közben, hogy aki az ő adatlapját nézegeti, az is csak a jót látja, a nyaralás képeit, az új ruháját stb.) Ettől feszült lesz, frusztrált, az állandó elégedetlenség szétfeszíti. Végül megtalálja ő is a gyógyírt, egy Nagy Szerelmet az egyik felületes ismerősében. Illetve az elképzelt ismerősben. Elkezdi állandóan annak az adatlapját nézegetni, kombinál, hogy a másik miért lájkolt ezt, és miért nem azt. Ábrándok és vágyálmok fogságába kerül, amik örök izgalomban tartják a fantáziáját. Mások komplett identitást építenek fel a közösségi oldalakon, ahol ők népszerűek, kitűnőek, irigyelhetők. Illetve annak tűnnek. Tari Twenge-t idézi, miszerint „A valóságérzetet eltörölték, hatályon kívül helyeződött, legalábbis átmenetileg lehetővé téve az embereknek, hogy kevés erőfeszítéssel megvalósíthassák fantáziáikat. A könnyű hitel a titkos elixír – konkrétan”.

Nem véletlen, hogy épp most botlottam ebbe a műbe, épp akkor, mikor egy ideje már hangsúlyozottan foglalkoztat mind a narcizmus, mind az internet hatalma. Tari könyvéből – épp a friss és élő esetleírások miatt, melyekben oly sokszor ismertem fel saját viselkedésem egy-egy elemét is – még szomorúbb kép rajzolódott elém. Meg is ijedtem kissé, mekkora a szakadék a generációk között, hogy minden eddiginél nehezebb lehet például egy kamaszt nevelni. Hogyan lehet azt megtanítani például, hogy kellő figyelemmel és önfegyelemmel használja a netet, hiába sugallja a közösségi szellem, hogy minden apró gondolatfoszlányukat gondolkodás nélkül közöljék a nagyérdeművel? A könyv elolvasása után érdemes megnéznünk ezzel a szemmel egy-egy napunkat, viszonyaink hálóját. Szerintem kevesen lesznek, akik azt állítják, hogy nem, az ő egójuk nem nőtte ki magát…

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.