Száz híres/104. Jeanette Winterson

KOmplett

„Mesélek neked. Hidd el, így történt.”

„Mit mondhatnék a választásainkról? Azért választottam ezt a történetet bármelyik másikkal szemben, mert ez az a történet, amelyiknek küzdök a befejezésével. Megérkeztünk, előttünk az összes részlet, és várjuk a záróakkordot. Nem egyszer érem el azt a pillanatot, hanem számos alkalommal, úgy látszik, ennek eléréséről szól az egész életem, és arra jutok, hogy nincs megoldás. El akarom mesélni újra."

false

 

Fotó: ridikulmagazin.hu

Ez az idézet a Teher című, felkérésre íródott, mítoszokról szóló könyvből származik, de állhatna Winterson bármelyik más munkájában is. (E könyv amúgy szerintem nem az életmű csúcsa, néha szájbarágós, okoskodó, de mivel ez is önéletrajzi, érdemes elolvasni: segít színezni a karaktert.)

Próbálom megmagyarázni, miért mindegy egy kicsit, hogy melyik idézetet melyik könyvében találtam. Nem lesz könnyű, de talán segít, hogy megértessem magamat, ha szimplán arra utalok, hogy a szerző valamiképp állandóan ugyanazt meséli újra.

Mindig megtévesztő, csalóka érzés, ha egy írót – személyesen – szeretni kezdünk. Úgy értem, nem a szövegeit, hanem őt, a szerzőt magát. Mikor ismerni véljük, magunkban egyetértünk vagy vitatkozunk vele, egyszerűen azt érezzük, közel van, itt van, velünk van. Mondja valami neki tulajdonított hangon, amit mi is gondolunk, kész csapda, mert ki tudja, valójában milyen személyiség rejlik az elbeszélő álarca mögött. Ő? Nem ő? Fontos ez?

Nos, én általában azt képviselem, hogy nem fontos, a szöveg fontos, a szöveg szuggeráljon és beszéljen, de ne azonosítsuk magával a borítón álló névvel. Meg tudok őrülni attól, ha az olvasók kitartóan azon rugóznak, melyik regényalakom vagyok, úgy szenvedek-e, mint a verseim beszélője, ha rákérdeznek, tényleg minden héten másba vagyok-e szerelmes. Nálam még bonyolultabbá teszi a játékot, hogy a nyilvános megjelenéseim is szerepek, egy kitaláció, egy kreálmány áll színpadra vagy kamera elé, nem az én beszél, nem én beszélek.

Sokszor odajönnek hozzám egy-egy akció után, jelezvén, hogy nem értenek velem egyet. Ilyenkor közölni szoktam, hogy én sem, a szemek elkerekednek ilyenkor, próbálom kifejezni, hogy nem én nyilvánultam meg, nem engem hallottak. Akkor kit? A kérdés persze logikus is lehetne egyébként, ezért megtanultam türelmesen magyarázni. De Wintersonnál más a helyzet, ő egy hangon szól minden egyes könyvében, és bevallottan, hangsúlyozottan, aláhúzva magáról beszél, vall, minden egyes szövege egy kísérlet önmagának megfejtésére. De persze meglehet, hogy ez is egy maszk: egyetlen vibráló karakter, egy új személy megalkotása, és amúgy van távolság – de ez mindegy is, a mondatok, az összes könyv összes mondata egyben kiad egy képmást. Egy perszónát, aki makacsul, különböző írói eszközökkel, de mindig monomániásan ugyanazt mondja és mondja és mondja.

„A történeteket sokszor kiszíneztem vagy kitaláltam. Miért ne? Boldoggá tettem vele az embereket” – mondja A szenvedély narrátora. És valóban, olykor a boldogsághoz hasonló, egy nyugtalanító, zavaró belső örömhöz, amit Winterson makacsul ismétlődő témái okoznak. Mert egyszóval nemrég belezúgtam ebbe a szerzőbe, mindig ébren tartott, csak olvastam és olvastam, passzusonként ismételtem, újralapoztam, aláhúztam, sokszor magamra pillantottam a fejezetei által. Wintersont a mágikus realizmus brit képviselőjének tartják, és szerintem legjobb könyve A szenvedély, ez a napóleoni háborúk idején játszódó, furcsán elméleti és olykor riasztóan fojtott levegőjű könyv a vágy, a sóvárgás, a zsigeri, ösztönös, belső hajtóerőink természetéről.

Állandó témája – többek között – a történetek elbeszélhetetlenségének a kudarcát ábrázolni, annak a feszítő érzésnek a tükrében, hogy állandóan vágyunk a világos, egzakt, nekünk szóló változatokra. Winterson csökönyösen kérdez, makacsul körülír, kapaszkodik a témáiba, és mint Atlasz a terhét, tartja minden művében ugyanazt a maga vállán. Küzd a múlttal és küzd a jövővel, próbálja megvetni lábát a jelenben („Minden pillanat, amit ellopsz a jelentől, olyan pillanat, amit örökre elveszítettél. Csak a most létezik.”), de közben tudja, hogy nem lehet, lehetetlen minden, hiszen tudja, „hogy a halottak milyen hangosan kiáltoznak néha, de azt is tudom, hogy a halottak milyen mohón vágynak a figyelemre”.

„Ha elhagysz, szívem vízzé válik és elúszik az árral.”

A lánynak A szenvedélyben úszóhártya van a lábujjai között, amit mindig rejtegetnie kell, mint ahogy a háborúban a nemét is, hogy egyáltalán életben maradjon. Jeanette gyerekkora, és fiatal felnőttkora a kételyeknek, a személyiségének elnyomására, elrejtésére tett kísérleteknek a sora. (Érdemes ilyen szemmel olvasni még az ifjúsági regényét, a Gubancromot is, mert ebben is minden megjelenik.) Úszóhártyával a lábujjak között járni lehet a vízen, uralkodni az áron. Hogy hogyan tanulta meg Jeanette mindezt, azt a nemrég megjelent könyve, a Miért lennél boldog, ha lehetsz normális is mutatja meg – de erről egy külön írásban szólok még.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.