Száz híres/104. Jeanette Winterson

KOmplett

„Mesélek neked. Hidd el, így történt.”

„Mit mondhatnék a választásainkról? Azért választottam ezt a történetet bármelyik másikkal szemben, mert ez az a történet, amelyiknek küzdök a befejezésével. Megérkeztünk, előttünk az összes részlet, és várjuk a záróakkordot. Nem egyszer érem el azt a pillanatot, hanem számos alkalommal, úgy látszik, ennek eléréséről szól az egész életem, és arra jutok, hogy nincs megoldás. El akarom mesélni újra."

false

 

Fotó: ridikulmagazin.hu

Ez az idézet a Teher című, felkérésre íródott, mítoszokról szóló könyvből származik, de állhatna Winterson bármelyik más munkájában is. (E könyv amúgy szerintem nem az életmű csúcsa, néha szájbarágós, okoskodó, de mivel ez is önéletrajzi, érdemes elolvasni: segít színezni a karaktert.)

Próbálom megmagyarázni, miért mindegy egy kicsit, hogy melyik idézetet melyik könyvében találtam. Nem lesz könnyű, de talán segít, hogy megértessem magamat, ha szimplán arra utalok, hogy a szerző valamiképp állandóan ugyanazt meséli újra.

Mindig megtévesztő, csalóka érzés, ha egy írót – személyesen – szeretni kezdünk. Úgy értem, nem a szövegeit, hanem őt, a szerzőt magát. Mikor ismerni véljük, magunkban egyetértünk vagy vitatkozunk vele, egyszerűen azt érezzük, közel van, itt van, velünk van. Mondja valami neki tulajdonított hangon, amit mi is gondolunk, kész csapda, mert ki tudja, valójában milyen személyiség rejlik az elbeszélő álarca mögött. Ő? Nem ő? Fontos ez?

Nos, én általában azt képviselem, hogy nem fontos, a szöveg fontos, a szöveg szuggeráljon és beszéljen, de ne azonosítsuk magával a borítón álló névvel. Meg tudok őrülni attól, ha az olvasók kitartóan azon rugóznak, melyik regényalakom vagyok, úgy szenvedek-e, mint a verseim beszélője, ha rákérdeznek, tényleg minden héten másba vagyok-e szerelmes. Nálam még bonyolultabbá teszi a játékot, hogy a nyilvános megjelenéseim is szerepek, egy kitaláció, egy kreálmány áll színpadra vagy kamera elé, nem az én beszél, nem én beszélek.

Sokszor odajönnek hozzám egy-egy akció után, jelezvén, hogy nem értenek velem egyet. Ilyenkor közölni szoktam, hogy én sem, a szemek elkerekednek ilyenkor, próbálom kifejezni, hogy nem én nyilvánultam meg, nem engem hallottak. Akkor kit? A kérdés persze logikus is lehetne egyébként, ezért megtanultam türelmesen magyarázni. De Wintersonnál más a helyzet, ő egy hangon szól minden egyes könyvében, és bevallottan, hangsúlyozottan, aláhúzva magáról beszél, vall, minden egyes szövege egy kísérlet önmagának megfejtésére. De persze meglehet, hogy ez is egy maszk: egyetlen vibráló karakter, egy új személy megalkotása, és amúgy van távolság – de ez mindegy is, a mondatok, az összes könyv összes mondata egyben kiad egy képmást. Egy perszónát, aki makacsul, különböző írói eszközökkel, de mindig monomániásan ugyanazt mondja és mondja és mondja.

„A történeteket sokszor kiszíneztem vagy kitaláltam. Miért ne? Boldoggá tettem vele az embereket” – mondja A szenvedély narrátora. És valóban, olykor a boldogsághoz hasonló, egy nyugtalanító, zavaró belső örömhöz, amit Winterson makacsul ismétlődő témái okoznak. Mert egyszóval nemrég belezúgtam ebbe a szerzőbe, mindig ébren tartott, csak olvastam és olvastam, passzusonként ismételtem, újralapoztam, aláhúztam, sokszor magamra pillantottam a fejezetei által. Wintersont a mágikus realizmus brit képviselőjének tartják, és szerintem legjobb könyve A szenvedély, ez a napóleoni háborúk idején játszódó, furcsán elméleti és olykor riasztóan fojtott levegőjű könyv a vágy, a sóvárgás, a zsigeri, ösztönös, belső hajtóerőink természetéről.

Állandó témája – többek között – a történetek elbeszélhetetlenségének a kudarcát ábrázolni, annak a feszítő érzésnek a tükrében, hogy állandóan vágyunk a világos, egzakt, nekünk szóló változatokra. Winterson csökönyösen kérdez, makacsul körülír, kapaszkodik a témáiba, és mint Atlasz a terhét, tartja minden művében ugyanazt a maga vállán. Küzd a múlttal és küzd a jövővel, próbálja megvetni lábát a jelenben („Minden pillanat, amit ellopsz a jelentől, olyan pillanat, amit örökre elveszítettél. Csak a most létezik.”), de közben tudja, hogy nem lehet, lehetetlen minden, hiszen tudja, „hogy a halottak milyen hangosan kiáltoznak néha, de azt is tudom, hogy a halottak milyen mohón vágynak a figyelemre”.

„Ha elhagysz, szívem vízzé válik és elúszik az árral.”

A lánynak A szenvedélyben úszóhártya van a lábujjai között, amit mindig rejtegetnie kell, mint ahogy a háborúban a nemét is, hogy egyáltalán életben maradjon. Jeanette gyerekkora, és fiatal felnőttkora a kételyeknek, a személyiségének elnyomására, elrejtésére tett kísérleteknek a sora. (Érdemes ilyen szemmel olvasni még az ifjúsági regényét, a Gubancromot is, mert ebben is minden megjelenik.) Úszóhártyával a lábujjak között járni lehet a vízen, uralkodni az áron. Hogy hogyan tanulta meg Jeanette mindezt, azt a nemrég megjelent könyve, a Miért lennél boldog, ha lehetsz normális is mutatja meg – de erről egy külön írásban szólok még.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.