Kislátószög

„A diktátor hozzád közel áll”  

A hatalom intim pillantásai mai magyar versekben

  • Borsik Miklós
  • 2022. július 6.

Könyv

„Behajolt hozzám egy arc az ablakon, / és akkora volt, mint az ablak.”

Szijj Ferenc: A nagy salakmező (1997)

„Mint irdatlan nagy dög kimúlt a korszak. / Elvették a kedvenc játékomat” – írta Petri György, miután Kádár János ideje lejárt. Olyan mai költőt nem tudok mondani, akinek a kedvenc játéka az Orbán Viktor vezette hibrid berendezkedés lenne, de egyre többen foglalkoznak vele. Vagy inkább: versek születnek arról, hogy mi újság a tekintélyelvűséggel és kultikus figuráival. A felhozatal színes, nem minden szerző él direkt megoldásokkal, de ebben a cikkben olyan – nem csak magyar vonatkozású – részletek kerülnek elő, ahol a fontos személy beazonosítható. Még akkor is, ha minden versbeli portré esetében igaz, amit az Imperátor asztali kisszobor alkotói írnak a web­shopban saját munkájukról: „…a mai világban sem lehet mindent »lemásolni«, vezetőnket pedig főleg nem. (…) Mindennemű hasonlóság csak az egymásra halmozott molekulák és a rajtuk megtörő fény műve…”

A hasonlóság csapdái másutt is jelen vannak. Sokan ismerjük a diszkurzív patthelyzetet, az irodalom határán kívül, ahol X. Kádárt/Ceaușescut/Rákosit állítja párhuzamba Orbán Viktorral, uszító diktátort kiált, mire Y. reflexből visszamutat rá: „Te hergelsz, minek diktátorozol?” Az irodalom, ahol a sánta hasonlatok máshogy viselkednek, nem szépít meg egy ilyen helyzetet, viszont tartani sem kell tőle annyira, mint a feljelentéstől, tényfeltárástól stb. A líra tér, ahol a diktátor fellélegezhet, másfelől szabad(abb) a levegő a szavaknak, például a „diktátor” használata másként válhat kritika tárgyává.

 

„Ott sem voltam”

De a költészet milyen szökésvonalat talál a sémák világából, amikor a vezetőről mond valamit? „…a diktátor hozzád közel áll, nem kerüli / a tekinteted, az utcán sok helyről óvva néz, az áfakulcs a szájából / zenél, az építkezésen a vendégmunkások füttyével az orvosi rendelőig / elkísér” – írja Kustos Júlia a Minszk, utazásban (Hullámtörő, 2022). Hamar látszik, hogy a sémákat nem hagyjuk magunk mögött, inkább eszközök lesznek a versben, ahogy a kétértelműség is. A „hozzád közel áll” fordulat inkább az ellenőrzöttségre utal, a hatalom tekintetére, a túlreprezentáltságra, vagy arra, hogy a vezető nem idegen tőlünk. Egy közülünk? Valahol még Nero is rokon lélek, juthat eszünkbe, ahogy Kosztolányi ábrázolta a császárt A véres költőben (1921). Vagyis inkább úgy, hogy lássuk, a kibontakozó őrület lehetőségszinten az olvasóban is megjelenik. Erre bárki mondhatná, hogy ó, nem, bennem nincs szemernyi Lukasenka sem, de valójában nem is azt szeretném állítani, hogy van. Inkább azt, hogy a vezető kiterjesztett jelenlétét nem nélkülözi az intim szféra egyes társadalmi berendezkedésekben (ahogy ezt drMáriás is előszeretettel figurázza ki a festményein). A vezető velünk van és bennünk, megfigyelő és megfigyelt, feloldódik, elkülönül stb. De kérdéses, hogy mennyire tarthatjuk magunkat távol tőle, és közben mennyire azonosulhatunk magunkkal. Csak azt kísérik az orvosi rendelőig, aki hagyja? Ki(v)é leszünk így? Kustos óvatosan navigál az önidegenség fészkébe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."