Interjú

„Hirtelen itt volt az utcán”

Szőcs Petra költő, filmrendező

Könyv

Az idén jelent meg az új verseskötete, A gonosz falu legszebb lakói. Néhány éve a Velencei Filmfesztiválon mutatták be Déva című filmjét. Írásról, rendezésről, járványokról és gyászról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Költőnek vagy inkább filmrendezőnek tartod magadat? Egyáltalán léteznek ezek a skatulyák?

Szőcs Petra: Nem örülök nekik különösebben, de ettől még léteznek. Mostanában ritkábban találkozni azzal, hogy valaki több pályán is játszani próbál, biztos azért, mert a szakma és a profista többség szemében ez komolytalannak tűnik. Pedig a költészet és a rendezés nyilvánvalón intenzív kölcsönhatásban álló területek. Derek Jarman, Pasolini vagy kedves magyar hősöm, Bálint István is bizonyította ezt. Az meg a másik, hogy egy rendező átlagosan négy-öt évente tud rendezni, és közben leginkább ír, „fejleszt”, piccsel. A legtöbb komoly rendező író is. De azért, ha idegenek kérdezik tőlem, hogy mi is vagyok, gyakrabban jövök a rendezőséggel.

MN: Egy költő gyakorlatilag bármilyen körülmények között lehet költő, egy filmes, ha nem jut filmhez, nem is nagyon tud rendezőként létezni.

SZP: Ez nem igaz. Ma már mindennap, folyamatosan lehet rendező az ember: telefonon készülnek remekművek. A gond inkább az, hogy ezeket a filmeket baromi nehéz láthatóvá tenni, és ezért inkább mindenki a kitaposott utat járja: ipari fórumokra jár, fejleszt, smúzol, olyan filmre készül, amilyenre figyelnek. A költészet ehhez képest örömutazás. Nem kell várni, hülyékkel tárgyalni, szinopszisokat írni, korán kelni. Írni később kezdtem, mint rendezni, és kifejezetten üdítő volt.

MN: Mondod ezt úgy, hogy majdnem egy évtized eltelt az első köteted, a 2013-as Kétvízköz megjelenése óta.

SZP: Megjelent egy kétnyelvű kötetem a Solitude-nál 2017-ben, a Dán púder, de azóta is eltelt pár év. A nagyfilmem forgatása közben nem írtam verseket. Aztán változott a helyzet, és az utóbbi három évben ismét a vers került előtérbe. Az új kötetem nagy része a lányom születése után íródott.

MN: Akkor az eddig említett szerepek mellé a kisgyerekes anyáét is felvehetjük. Alkotás és gyereknevelés megfér együtt?

SZP: Próbálom nem szerepnek felfogni az anyaságot, bár Matildával sokat színészkedünk. Remekül lehet mellette írni, sőt, ha lenne képem hozzá, lelopnám, amit mond. Ma keresztény bányászokról talált ki egy történetet, akik egyre több bányászt hívnak a lakásba.

MN: A szülés, a kisgyerekes nő tapasztalatai nem közvetlenül jelennek meg a versekben, sőt, nem is igen jelennek meg.

SZP: Lehet, hogy az anyaság inkább a kreatív gyakorlatot változtatta meg, nem a tematikát. Hiszen már a terhesség alatt is annyira más lettem. Egyszer csak kedvelni kezdtem Karády Katalint és a fehér tornacipőket. Ez csak annyit jelentett, hogy már nem éreztem a határaimat. Persze sosem írnék Karádyról vagy a tornacipőkről. De megváltozott a horrorhoz való viszonyom is, anyaként jobban érdekel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.