könyv

André Aciman: Találj rám!

Könyv

Nem muszáj mindent folytatni. Régi bölcsesség, és milyen igaz. Bármily rajongás is övezte a nagy sikerű Szólíts a neveden című regényt, Oliver és Elio szerelmi történetének továbbszövése várakozáson alul teljesít. Naiv elképzelés volt ennek az ellenkezőjére apellálni, már csak azért is, mert már az eredeti alaptörténetből is Luca Gua­dagnino filmváltozata klasszisokkal jobb, mint a könyv. André Aciman szerzői kvalitása nem épp non plus ultra. Erről tesz tanúbizonyságot újabb története is, mely akarva-akaratlanul hordoz némi kényszeredettséget. A több epizód jellegű történetre bontott könyv csúcspontja Oliver és Elio egymásra találásának talányos kérdése akar lenni, ám a legmegkapóbb mégis Elio apja váratlan szerelembe esésének sztorija. És bár ígéretesen indul a zongoraművésszé lett fiú párizsi szerelmi története is, megfejthetetlen, miért fordul lényegében értelmetlen és érdektelen második világháborús nyomozásba a végtére is töredékes elbeszélés. Míg az Oliver látszatéletéről szóló tudósítás sem nem különösebben részletes, sem nem érdekes. És hogy egymásé lesz-e újra a két szerelmes férfi? Azt még csak véletlenül sem spoilereznénk el. Úgyis nyilvánvaló a válasz. A Találj rám! olyan érzést kelt, mintha a szerzőnek egyértelműen nem lett volna igazi ötlete, bármily eredeti gondolata, miként is folytassa sikerkönyvét. Szemlátomást próbálkozik variációkkal, de mindez sem a könyv szerkesztésének, sem a tartalmának nem tesz jót.

Fordította: Szigethy-Mallász Rita. Athenaeum, 2019, 296 oldal, 3999 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."