poeta.doc

Gondolatkísértet

Könyv

 

Tóth Krisztina: Szilveszter

 

Hát elkergettem ezt az évet is,

hónak öltözve most megy éppen el.

Tudom, hogy vagy, csak nem velem, nem itt,

de minden rendben mégis: létezel,

 

képzelt és fogható helyek

határán ott egy másik este,

és most, hogy gondolatban néztelek,

csupa idegent láttam benne,

 

de én is, ha a táskám kipakolnám,

csupa idegen holmi volna:

zsebkendő, kulcsok, elázott igazolvány,

egyáltalán, felismernél-e róla?

 

Mondanád-e cipőmről kapásból,

hogy az enyém? Tudnád-e, ahogy én egy

fogasra akasztott kabátból,

vagy még előbb, még mielőtt belépek?

 

Mintha tükörből nézném a szobát:

milyen tágas és ismerős idegenség,

nem lévő másik létem – át

kéne aludni ezt az estét,

 

aludnom kéne súlyos évekig.

Merülj, merülj, ne juss eszembe,

hogyha a nevem kérdezik,

ne gondoljak a te nevedre.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Költőkkel, írókkal kapcsolatban sokszor megfogalmazzák, képzőművészekről szólva ritkábban, hogy milyen „jó szemük van”. Illetve a nyelvüket is szokták dicsérni. Tóth Krisztina maga is elmondta már, de általában maguk a versek és a prózai művek sem csinálnak titkot belőle, hogy sokszor valami látvány vagy egyetlen szó – például „homokakvárium”, „küllőgyöngy” – indítja be az alkotás folyamatát. Ezek az impulzusok azonban sohasem statikus élményt jelentenek, hanem a képzelet reflexeit bekapcsolva elindítanak valamit. Az ihlet, aztán az alkotás ebben az esetben ahhoz hasonlóan alakul, ahogy a kagyló dolgozik a szervezetébe került idegen anyaggal egészen addig, amíg gyöngyöt nem épít köré.

Pályájának kezdetén Tóth Krisztinát ezek a benyomások versekre ihlették, de az eddigi életmű ismeretében szinte magától értetődik, hogy ennek a költészetnek az elbeszélés felé is eleve vannak szabad vegyértékei. Ferencz Győző volt az első, aki már majdnem harminc éve, Az Őszi kabátlobogás című első kötet egyik verse, a Sárvári fénykép olvastán rátapintott ennek a költészetnek az epikus vonatkozásaira: „A talált mondatokból valamiféle történet sejlik fel, narratív elem, a dalformától balladai tónust kap a vers, és ennek megfelelően nem is válik világossá, mi történt, mi nem történt”. Majd hozzáteszi: „A kép mégis éles.”

A Szilveszter című versben sem világos minden, csak annyi, hogy egy elmúlt szerelemről szól, amely azonban még mindig képes éles fájdalmat okozni.
A cím­adás is valaminek – az évnek – a végére utal, a vers első igéje pedig arra, hogy a lírai én cselekvő részese ennek a lezárásnak, magyarul, hogy ő fejezte be. Ez annál is érdekesebb, mert az évet nem kell befejezni, az a vers címéül szolgáló Szilveszter napján magától is menetrendszerűen befejeződik. Érdekes az „elkergettem” szó is: van benne valami a fiatal Tóth Krisztina egyszerre magabiztos és sebezhető, okos és vagány villoni gesztusaiból, másrészt az első versszak leghosszabb szavaként a befejeződött évnek vagy az év befejezésének a nehéz voltát is ábrázolja.

A második sor trükkje a „hónak” öltözés. „Hóba öltözött a város” – az ilyesmi nem költészet, hanem zsurnaliszta közhely lenne. Ráadásul egy teljes év nem is öltözhetne „hóba”, „hónak” azonban igen: a megfogalmazás a jelmez képzetét idézi fel. A második személy, akihez a vers szól, a harmadik sorban jelenik meg, és szemlátomást nem olyan könnyű megszólítani: a nyolc – két kivétellel egy szótagos – szóból álló sor az egész vers leginkább elaprózott, leginkább dadogós sora.
A negyedik ezzel szemben ismét magabiztosabb: az utolsó kivételével minden egyes szó hangsúlya egybeesik a sajátos lüktetésből fakadó vershangsúllyal: „de MINden RENDben MÉGis: LÉteZEL”.

Ezt a létezést azonban rögtön árnyalja a második versszak első szava, a „képzelt”. A vers bizonyos értelemben ezzel a második versszakkal indul. Egy gondolatkísérlet részesei leszünk: a lírai én elképzeli volt szerelmét az új környezetében, amelyben persze minden új szereplő idegen. Érdemes észrevenni a versforma finom módosítását is: hogy a keresztrímek szerkezete ugyanaz, de a sorok, a harmadik kivételével, rövidebbek, mint az első versszakban voltak.

A képzelet játéka után a harmadik versszak a „fogható” konkrétumok világában játszódik, a női táska kipakolásának ötlete egészen remek, a bagatell apróságok nem is lehetnének jelentéktelenebbek, kevésbé költőiek – miközben a „kipakolnám”-ra az „igazolvány” olyan tökéletes és egyéni rím, hogy nem hinném, hogy Tóth Krisztina után valaki még egyszer csak úgy versbe emelhetné.

A következő szakaszban szereplő cipő és kabát már sokkal alkalmasabb az egyéniség kifejezésére, mint a kulcs, a zsebkendő és a hivatalos irat: joggal merül fel a kérdés, hogy a két egykori szerelmes ráismerne-e ezekről egymásra. Talán a negyedik versszakban látszik a legélesebben a költő szeme, tükörből látni a szobát olyan, mint egy tükörben látott tükörből látni saját magunkat: egyszerre ismerős és mégis furcsa érzés. Ez az élmény az evidencia erejével szól a versben, amit az is jelez, hogy milyen természetességgel simul bele a lehető legsúlyosabb tartalmak terhét cipelő „lét” szó.

A vers a negyedik versszakkal – „át kéne aludnom ezt az estét” – akár véget is érhetne. Az olvasónak nem biztos, hogy hiányérzete lenne. De úgy a lezárás a maga megoldásszerűségében valahogy túl józan lenne, ezért érdemes a férfit, akivel a harmadik versszakban találkoztunk utoljára, ismét felidézni. Ennek módja az elmerülés itt kézenfekvő képzetét leszámítva sem különösebben láttató, inkább a ráolvasásszerű hangzás veszi át a főszerepet, a két erős érzelmi töltetű, sor eleji és verset záró szóismétléssel: „Merülj, merülj” és „nevem … nevedre”. Az utolsó szó viszont, összeolvasva a vers címével, mégis szöget üthet az olvasó fejébe: vajon nem egy igazi, boszorkányosan megoldott ráolvasásról van-e szó, vagy­is hogy a Szilveszter nemcsak az év utolsó napjának, hanem annak a férfinak is a neve, akiét a műszubjektum, mint feleség, valaha viselte, és akitől itt végleg elbúcsúzunk azzal, hogy ezután már mindig egy nagyszerű vers jut róla az eszünkbe?

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.