poeta.doc

Gondolatkísértet

Könyv

 

Tóth Krisztina: Szilveszter

 

Hát elkergettem ezt az évet is,

hónak öltözve most megy éppen el.

Tudom, hogy vagy, csak nem velem, nem itt,

de minden rendben mégis: létezel,

 

képzelt és fogható helyek

határán ott egy másik este,

és most, hogy gondolatban néztelek,

csupa idegent láttam benne,

 

de én is, ha a táskám kipakolnám,

csupa idegen holmi volna:

zsebkendő, kulcsok, elázott igazolvány,

egyáltalán, felismernél-e róla?

 

Mondanád-e cipőmről kapásból,

hogy az enyém? Tudnád-e, ahogy én egy

fogasra akasztott kabátból,

vagy még előbb, még mielőtt belépek?

 

Mintha tükörből nézném a szobát:

milyen tágas és ismerős idegenség,

nem lévő másik létem – át

kéne aludni ezt az estét,

 

aludnom kéne súlyos évekig.

Merülj, merülj, ne juss eszembe,

hogyha a nevem kérdezik,

ne gondoljak a te nevedre.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Költőkkel, írókkal kapcsolatban sokszor megfogalmazzák, képzőművészekről szólva ritkábban, hogy milyen „jó szemük van”. Illetve a nyelvüket is szokták dicsérni. Tóth Krisztina maga is elmondta már, de általában maguk a versek és a prózai művek sem csinálnak titkot belőle, hogy sokszor valami látvány vagy egyetlen szó – például „homokakvárium”, „küllőgyöngy” – indítja be az alkotás folyamatát. Ezek az impulzusok azonban sohasem statikus élményt jelentenek, hanem a képzelet reflexeit bekapcsolva elindítanak valamit. Az ihlet, aztán az alkotás ebben az esetben ahhoz hasonlóan alakul, ahogy a kagyló dolgozik a szervezetébe került idegen anyaggal egészen addig, amíg gyöngyöt nem épít köré.

Pályájának kezdetén Tóth Krisztinát ezek a benyomások versekre ihlették, de az eddigi életmű ismeretében szinte magától értetődik, hogy ennek a költészetnek az elbeszélés felé is eleve vannak szabad vegyértékei. Ferencz Győző volt az első, aki már majdnem harminc éve, Az Őszi kabátlobogás című első kötet egyik verse, a Sárvári fénykép olvastán rátapintott ennek a költészetnek az epikus vonatkozásaira: „A talált mondatokból valamiféle történet sejlik fel, narratív elem, a dalformától balladai tónust kap a vers, és ennek megfelelően nem is válik világossá, mi történt, mi nem történt”. Majd hozzáteszi: „A kép mégis éles.”

A Szilveszter című versben sem világos minden, csak annyi, hogy egy elmúlt szerelemről szól, amely azonban még mindig képes éles fájdalmat okozni.
A cím­adás is valaminek – az évnek – a végére utal, a vers első igéje pedig arra, hogy a lírai én cselekvő részese ennek a lezárásnak, magyarul, hogy ő fejezte be. Ez annál is érdekesebb, mert az évet nem kell befejezni, az a vers címéül szolgáló Szilveszter napján magától is menetrendszerűen befejeződik. Érdekes az „elkergettem” szó is: van benne valami a fiatal Tóth Krisztina egyszerre magabiztos és sebezhető, okos és vagány villoni gesztusaiból, másrészt az első versszak leghosszabb szavaként a befejeződött évnek vagy az év befejezésének a nehéz voltát is ábrázolja.

A második sor trükkje a „hónak” öltözés. „Hóba öltözött a város” – az ilyesmi nem költészet, hanem zsurnaliszta közhely lenne. Ráadásul egy teljes év nem is öltözhetne „hóba”, „hónak” azonban igen: a megfogalmazás a jelmez képzetét idézi fel. A második személy, akihez a vers szól, a harmadik sorban jelenik meg, és szemlátomást nem olyan könnyű megszólítani: a nyolc – két kivétellel egy szótagos – szóból álló sor az egész vers leginkább elaprózott, leginkább dadogós sora.
A negyedik ezzel szemben ismét magabiztosabb: az utolsó kivételével minden egyes szó hangsúlya egybeesik a sajátos lüktetésből fakadó vershangsúllyal: „de MINden RENDben MÉGis: LÉteZEL”.

Ezt a létezést azonban rögtön árnyalja a második versszak első szava, a „képzelt”. A vers bizonyos értelemben ezzel a második versszakkal indul. Egy gondolatkísérlet részesei leszünk: a lírai én elképzeli volt szerelmét az új környezetében, amelyben persze minden új szereplő idegen. Érdemes észrevenni a versforma finom módosítását is: hogy a keresztrímek szerkezete ugyanaz, de a sorok, a harmadik kivételével, rövidebbek, mint az első versszakban voltak.

A képzelet játéka után a harmadik versszak a „fogható” konkrétumok világában játszódik, a női táska kipakolásának ötlete egészen remek, a bagatell apróságok nem is lehetnének jelentéktelenebbek, kevésbé költőiek – miközben a „kipakolnám”-ra az „igazolvány” olyan tökéletes és egyéni rím, hogy nem hinném, hogy Tóth Krisztina után valaki még egyszer csak úgy versbe emelhetné.

A következő szakaszban szereplő cipő és kabát már sokkal alkalmasabb az egyéniség kifejezésére, mint a kulcs, a zsebkendő és a hivatalos irat: joggal merül fel a kérdés, hogy a két egykori szerelmes ráismerne-e ezekről egymásra. Talán a negyedik versszakban látszik a legélesebben a költő szeme, tükörből látni a szobát olyan, mint egy tükörben látott tükörből látni saját magunkat: egyszerre ismerős és mégis furcsa érzés. Ez az élmény az evidencia erejével szól a versben, amit az is jelez, hogy milyen természetességgel simul bele a lehető legsúlyosabb tartalmak terhét cipelő „lét” szó.

A vers a negyedik versszakkal – „át kéne aludnom ezt az estét” – akár véget is érhetne. Az olvasónak nem biztos, hogy hiányérzete lenne. De úgy a lezárás a maga megoldásszerűségében valahogy túl józan lenne, ezért érdemes a férfit, akivel a harmadik versszakban találkoztunk utoljára, ismét felidézni. Ennek módja az elmerülés itt kézenfekvő képzetét leszámítva sem különösebben láttató, inkább a ráolvasásszerű hangzás veszi át a főszerepet, a két erős érzelmi töltetű, sor eleji és verset záró szóismétléssel: „Merülj, merülj” és „nevem … nevedre”. Az utolsó szó viszont, összeolvasva a vers címével, mégis szöget üthet az olvasó fejébe: vajon nem egy igazi, boszorkányosan megoldott ráolvasásról van-e szó, vagy­is hogy a Szilveszter nemcsak az év utolsó napjának, hanem annak a férfinak is a neve, akiét a műszubjektum, mint feleség, valaha viselte, és akitől itt végleg elbúcsúzunk azzal, hogy ezután már mindig egy nagyszerű vers jut róla az eszünkbe?

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?