Könyv

Az élet elhalasztása ellen

Georges Bataille: Belső tapasztalat

  • Váradi Róbert
  • 2014. március 13.

Könyv

"Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belőle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény visszanéz rád"- intett óva az a Nietzsche, akit Georges Bataille többször is megidéz eredetileg 1954-ben megjelent könyvében. Bataille bizonyosan olvasta eme intelmet, szemlátomást azonban mégsem törődött vele. Ahelyett ugyanis, hogy bölcsen felvértezte volna magát az evilági létezés fojtogató lidércnyomása ellen, inkább egy űzött, elkárhozott lélek fegyvertelenségével, saját szóhasználatával élve "pőre szellemként" derekasan állta az örvény tekintetét, és küzdött - elsősorban saját - szörnyeivel.

E lázas szellemi küzdelem lenyomata a Belső tapasztalat is, amely akár önterápiaként is felfogható. Akár - írom, mert ha csupán egy patologikus, túlfűtött lélek lázcsillapításának eszközeként tekintenénk a könyvre, az igazságtalan és méltatlanul leegyszerűsítő volna, ahogyan az is, ha Bataille kétségbeesett és komor művében nem látnánk egyebet, mint iróniát, holmi pozőr posztmodern blöffjét. A francia szerző tudniillik itt magát a lehetetlent kísérti meg, és ennyiben túlmutat saját szellemi krízisének puszta regisztrálásán: "kivetve az 'éjszakába'", az emberi létezés legvégső határának szavakkal megragadhatatlan, misztikus tapasztalatát próbálja elkapni és textuálisan rögzíteni. Célja, hogy elérje a lehetséges végső határát, ahol felvillanhat maga az értelmetlenség. Teszi ezt filozófiai művekhez képest szokatlanul lírai hangvétellel, megkapó személyességgel, helyenként fájdalmas önmarcangolással, itt-ott sajátosan groteszk, szürrealista felhangokkal. E hangvétel, valamint a mű szerkezete miatt a Belső tapasztalat egyszerre tűnik irodalmi és filozófiai alkotásnak.

De leginkább egy modern misztikus sötéten romantikus naplója, még akkor is, ha első pillantásra a tartalomjegyzék egy koherens, tagolt struktúrájú filozófiai mű benyomását kelti. Valójában egzaltált lelkiállapotokról szóló feljegyzések, filozófiai elmélkedések, Descartes-hoz, Hegelhez, Nietzschéhez vagy épp Prousthoz fűzött reflexiók lazán kapcsolódó és eltérő stílusú szöveggyűjteményéről van szó.

Georges Bataille kellemetlen szerző. Nemcsak tartalmilag felkavaró, de olvasni sem könnyű, ám ez cseppet sem a fordításnak róható fel, amely egyébiránt mindvégig kiváló. Minden egyes bekezdése és sora olyan, mintha maga Sziszüphosz görgetne fel itt sziklákat, hogy végre bevégezhesse lehetetlen feladatát. Bataille-t nem a Holtak Bírái büntették, mint Sziszüphoszt: ő saját magát űzte újra és újra egy olyan horizont felé, ahonnan nincs tovább, ami fekete lyukként sűrít össze és emészt magába minden elképzelhető és elképzelhetetlen emberi tapasztalatot. Ez és csak ez a pontszerű misztikus élmény jelenti Bataille-nál magát a belső tapasztalatot.

De vajon mi hajtotta ebbe az irányba? És miért? Nos, Bataille számára hétköznapi világunk sivár és nyomorúságos. Legtöbbünk banális élete ráadásul hamis is, merő önáltatás, amelyet a ráció igazgat, tervszerűen. A beszéd, a gondolkodás azonban szemben áll a létezéssel, tehát gondolkozni, beszélni nem más, mint magának az életnek a folyamatos "elhalasztása". Ez a "terv" világa, ahol a számtalan "halasztás" csak folyton megakasztja a létet, ez pedig paradox módon felér a halállal. Bataille szabadulni igyekszik az ekképp felfogott halál karmai közül. A belső tapasztalat nála a halasztás nélküli lét. "Metafizikai eszképizmusának" iránya nem befelé mutat: nem a belső harmónia, rezignáció, sztoikus elfogadás és passzitivás útját akarja járni, ahogyan oly sokan. Nem, az ő jelszavai: mámor, eksztázis, önvesztés, bacchanália, téboly. Dionüszosz szellemének felszabadításával akarta elérni a misztikus belső tapasztalatot. Ami - szögezzük le vele együtt - elvileg is lehetetlen.

Bataille - nem törődve a nietzschei intéssel - lenézett az örvénybe, és meglátva feneketlen mélységét inkább félredobta a felvilágosodás örökségét: a sötétséget bevilágítani akaró fényt, a racionalitást, a diszkurzív megismerést. Számára ezek csalóka zsákutcák, hasztalan kísérletek csak, melyek elfedik az élet leglényegét. Az értelem nem több eszköznél, palló, melyről elrugaszkodva kiléphetünk önmagunkból, a "terv hatásköréből"; általa elérhető az eksztázis (ex stasis - kívül állás) mint az üdvözülés egyetlen módja. Az elragadtatás misztikus élménye azonban elképzelhetetlen a szorongás állapotába való viszszaesések nélkül. A cél a kimerülés, végső lecsendesedést pedig egyedül az elgyengülés hozhat. Maga Bataille is elismeri: ez így maga a gyötrelmes boldogság. Szerinte még sincs más esélyünk. A végső határ elérése jelenti az emberi létezés fundamentális célját. E cél nélkül "az élet csak elnyújtott csalás, küzdelem nélküli kudarcok sorozata, amit szétesés követ, ez pedig azonos a bukással".

Bataille az éjszaka tanúja, könyve az éjszakáról tudósít. Arról az éjszakáról, amely az emberi létezés bizonytalan és sötét dimenzióiba vezet, a fokozhatatlan "sötét izzás" elkerülhetetlenül halálos állapotába, ahová csakis az eksztázis dionüszoszi hajtóerejének segítségével próbálhatunk eljutni, s amely ekképp ruházza fel a színtelen létezést valódi súllyal, szellemmel, élettel. A mi döntésünk, hogy kibicként figyeljük eme kísérletét, vagy potyautasként mellé szegődjünk.

Fordította: Szabó László. Kijárat Kiadó, 2013, 208 oldal, 2700 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.