Könyv

Szüts Miklós: Akvarellek 2009-2013

  • - dck -
  • 2014. március 13.

Könyv

A festőművész munkásságának egy szeletét, a legutóbbi öt évet bemutató kisméretű könyv egyfajta sajátos hibrid műfajban készült: valójában egy beszélgetőkönyv és egy katalógus elegyedik benne egymással.

A kötet egyharmadát elfoglaló interjú vezeti fel, a kérdező, Varga Mátyás viszont néha kilép a szerepéből, és a művész munkásságán kívüli problémákat is felvet (például, hogy miért szerepelnek az Édenkert ábrázolásain mindig kígyók is).

Ugyanakkor számos érdekes kérdésre is választ kapunk. Kivel beszélgetne szívesen a holt művészek közül (Rothko), Manet vagy Monet művészete az érdekesebb (az utóbbié), miért fontos Cézanne munkássága ("nem valamit akart elmondani", hanem önértékű állításokat tett), hogy mi az igazán inspiráló az akvarell technikában (a kiszámíthatatlan esetlegesség), hogy mi a viszonya a zenéhez (mindenevő) vagy hogy "honnan jönnek a képek" (az előző munkákból).

Az absztraktnak tűnő alkotások valójában horizontális tájképek, amelyekhez Szüts az általa készített fényképeket használja fel, egy szeletnyi természetet, "aminek egy kicsit neki tudjuk támasztani a hátunkat". Az önálló életet élő, a néző vélt vagy valós szempontjait figyelmen kívül hagyó képek ("tárgyak") "a kalandért" kelnek életre, de ez persze nem zárja ki, hogy a befogadó belelásson borongós, de egyben felemelő érzésfoszlányokat is. A csipetnyi búbánat felemlítése nem véletlen: az akvarellek (a "minimummunkák") ugyanis döntően a fekete és a fehér közötti átmeneti színmezőkben lélegeznek.

Az elegáns kötet élvezeti értékét kissé lerontja a szövegközi bélyegképek szerepeltetése (igaz, a 122 reprodukciót nehéz lett volna másként elhelyezni).

Arra viszont a könyv bizton alkalmas, hogy az olvasónak kedve támadjon a műveket eredetiben is megnézni.

Magvető, 2013, 112 oldal, 4000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.