Könyv

Szüts Miklós: Akvarellek 2009-2013

  • - dck -
  • 2014. március 13.

Könyv

A festőművész munkásságának egy szeletét, a legutóbbi öt évet bemutató kisméretű könyv egyfajta sajátos hibrid műfajban készült: valójában egy beszélgetőkönyv és egy katalógus elegyedik benne egymással.

A kötet egyharmadát elfoglaló interjú vezeti fel, a kérdező, Varga Mátyás viszont néha kilép a szerepéből, és a művész munkásságán kívüli problémákat is felvet (például, hogy miért szerepelnek az Édenkert ábrázolásain mindig kígyók is).

Ugyanakkor számos érdekes kérdésre is választ kapunk. Kivel beszélgetne szívesen a holt művészek közül (Rothko), Manet vagy Monet művészete az érdekesebb (az utóbbié), miért fontos Cézanne munkássága ("nem valamit akart elmondani", hanem önértékű állításokat tett), hogy mi az igazán inspiráló az akvarell technikában (a kiszámíthatatlan esetlegesség), hogy mi a viszonya a zenéhez (mindenevő) vagy hogy "honnan jönnek a képek" (az előző munkákból).

Az absztraktnak tűnő alkotások valójában horizontális tájképek, amelyekhez Szüts az általa készített fényképeket használja fel, egy szeletnyi természetet, "aminek egy kicsit neki tudjuk támasztani a hátunkat". Az önálló életet élő, a néző vélt vagy valós szempontjait figyelmen kívül hagyó képek ("tárgyak") "a kalandért" kelnek életre, de ez persze nem zárja ki, hogy a befogadó belelásson borongós, de egyben felemelő érzésfoszlányokat is. A csipetnyi búbánat felemlítése nem véletlen: az akvarellek (a "minimummunkák") ugyanis döntően a fekete és a fehér közötti átmeneti színmezőkben lélegeznek.

Az elegáns kötet élvezeti értékét kissé lerontja a szövegközi bélyegképek szerepeltetése (igaz, a 122 reprodukciót nehéz lett volna másként elhelyezni).

Arra viszont a könyv bizton alkalmas, hogy az olvasónak kedve támadjon a műveket eredetiben is megnézni.

Magvető, 2013, 112 oldal, 4000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”