Könyv

Szüts Miklós: Akvarellek 2009-2013

  • - dck -
  • 2014. március 13.

Könyv

A festőművész munkásságának egy szeletét, a legutóbbi öt évet bemutató kisméretű könyv egyfajta sajátos hibrid műfajban készült: valójában egy beszélgetőkönyv és egy katalógus elegyedik benne egymással.

A kötet egyharmadát elfoglaló interjú vezeti fel, a kérdező, Varga Mátyás viszont néha kilép a szerepéből, és a művész munkásságán kívüli problémákat is felvet (például, hogy miért szerepelnek az Édenkert ábrázolásain mindig kígyók is).

Ugyanakkor számos érdekes kérdésre is választ kapunk. Kivel beszélgetne szívesen a holt művészek közül (Rothko), Manet vagy Monet művészete az érdekesebb (az utóbbié), miért fontos Cézanne munkássága ("nem valamit akart elmondani", hanem önértékű állításokat tett), hogy mi az igazán inspiráló az akvarell technikában (a kiszámíthatatlan esetlegesség), hogy mi a viszonya a zenéhez (mindenevő) vagy hogy "honnan jönnek a képek" (az előző munkákból).

Az absztraktnak tűnő alkotások valójában horizontális tájképek, amelyekhez Szüts az általa készített fényképeket használja fel, egy szeletnyi természetet, "aminek egy kicsit neki tudjuk támasztani a hátunkat". Az önálló életet élő, a néző vélt vagy valós szempontjait figyelmen kívül hagyó képek ("tárgyak") "a kalandért" kelnek életre, de ez persze nem zárja ki, hogy a befogadó belelásson borongós, de egyben felemelő érzésfoszlányokat is. A csipetnyi búbánat felemlítése nem véletlen: az akvarellek (a "minimummunkák") ugyanis döntően a fekete és a fehér közötti átmeneti színmezőkben lélegeznek.

Az elegáns kötet élvezeti értékét kissé lerontja a szövegközi bélyegképek szerepeltetése (igaz, a 122 reprodukciót nehéz lett volna másként elhelyezni).

Arra viszont a könyv bizton alkalmas, hogy az olvasónak kedve támadjon a műveket eredetiben is megnézni.

Magvető, 2013, 112 oldal, 4000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.