Könyv

Szüts Miklós: Akvarellek 2009-2013

  • - dck -
  • 2014. március 13.

Könyv

A festőművész munkásságának egy szeletét, a legutóbbi öt évet bemutató kisméretű könyv egyfajta sajátos hibrid műfajban készült: valójában egy beszélgetőkönyv és egy katalógus elegyedik benne egymással.

A kötet egyharmadát elfoglaló interjú vezeti fel, a kérdező, Varga Mátyás viszont néha kilép a szerepéből, és a művész munkásságán kívüli problémákat is felvet (például, hogy miért szerepelnek az Édenkert ábrázolásain mindig kígyók is).

Ugyanakkor számos érdekes kérdésre is választ kapunk. Kivel beszélgetne szívesen a holt művészek közül (Rothko), Manet vagy Monet művészete az érdekesebb (az utóbbié), miért fontos Cézanne munkássága ("nem valamit akart elmondani", hanem önértékű állításokat tett), hogy mi az igazán inspiráló az akvarell technikában (a kiszámíthatatlan esetlegesség), hogy mi a viszonya a zenéhez (mindenevő) vagy hogy "honnan jönnek a képek" (az előző munkákból).

Az absztraktnak tűnő alkotások valójában horizontális tájképek, amelyekhez Szüts az általa készített fényképeket használja fel, egy szeletnyi természetet, "aminek egy kicsit neki tudjuk támasztani a hátunkat". Az önálló életet élő, a néző vélt vagy valós szempontjait figyelmen kívül hagyó képek ("tárgyak") "a kalandért" kelnek életre, de ez persze nem zárja ki, hogy a befogadó belelásson borongós, de egyben felemelő érzésfoszlányokat is. A csipetnyi búbánat felemlítése nem véletlen: az akvarellek (a "minimummunkák") ugyanis döntően a fekete és a fehér közötti átmeneti színmezőkben lélegeznek.

Az elegáns kötet élvezeti értékét kissé lerontja a szövegközi bélyegképek szerepeltetése (igaz, a 122 reprodukciót nehéz lett volna másként elhelyezni).

Arra viszont a könyv bizton alkalmas, hogy az olvasónak kedve támadjon a műveket eredetiben is megnézni.

Magvető, 2013, 112 oldal, 4000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”