Könyvmelléklet

Az idő gyűrődései

Gera György: Terelőút

  • Radics Viktória
  • 2022. június 8.

Könyv

Sosem hallottam ezelőtt Gera György (1922–1977) nevét, de most örökre meg fogom jegyezni. Terelőút című kisregénye először 1972-ben jelent meg a Magvető Kiadónál, Zsámboki Mária lektori javaslatára, aztán feledésbe merült, pedig egy remekbe szabott, az átlagból az újdonság erejével is kiemelkedő mű, amelyet most Kőbányai János fedezett fel újra.

Hosszú, tartalmas utószavából kiderül, hogy Gera György a Kádár-korban eminens, a világirodalommal foglalkozó literátor volt, szerkesztő, műfordító és író. Konrád György nagybátyja, aki a Városmajor u. 78.-ban lakott, ahol emléktábla őrzi a nevét. Több regényt is írt, és elbeszélései közül egyet Sartre is publikált a Les Temps Modernes-ben.

Különös, Kertész Imre sem beszélt róla, holott közel laktak és közel is állhattak volna egymáshoz; a Terelőút Kertész A nyomkeresőjének (1977) párdarabja. Mind a kettő arról szól, hogy a már meglett ember Németországban felkeresi a lágert, ahol ifjúkorában rabságban tartották és kínozták. „Mintha nemcsak a gyilkosok térnének vissza a tetthelyre, hanem az áldozatok is” – írja Gera.

A két regény csak tematikusan hasonlít, stilisztikailag távol esnek egymástól. Gera a regényében egy akkoriban szokatlan módszert alkalmaz, a dokumentáris eljárást (Zsámboki Mária a lektori jelentésében ezt felrótta neki, mára viszont megváltoztak a poétikai normák, és véleményem szerint pont ennek az eljárásnak a jól átgondolt alkalmazása tünteti ki a regényt). A szerző a szövegben arányosan szétszórva a zsidóüldözés és a holokauszt dokumentumaiból idéz oldalakat; nagyjából ismerjük már ezeket a szövegeket és tényeket, érdekes módon mégsem lehet elégszer végigmenni a rémséges szakaszokon. Belebotlunk például Darányi Kálmán miniszterelnök 1938. március 5-i beszédében ilyen frázisokba – „…a világnézeti harc eldőlt a keresztény nemzeti irány javára. (Taps.) … Csak erős nemzeti érzéssel átitatott nemzeti társadalom, amelyben rend és fegyelem szelleme uralkodik, tud mint védőgát ellenállni” –, és fölsikoltunk. És föltesszük a kérdést: hol tart ma Magyarországon a múltfeldolgozás?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.