Könyvmelléklet

Az idő gyűrődései

Gera György: Terelőút

  • Radics Viktória
  • 2022. június 8.

Könyv

Sosem hallottam ezelőtt Gera György (1922–1977) nevét, de most örökre meg fogom jegyezni. Terelőút című kisregénye először 1972-ben jelent meg a Magvető Kiadónál, Zsámboki Mária lektori javaslatára, aztán feledésbe merült, pedig egy remekbe szabott, az átlagból az újdonság erejével is kiemelkedő mű, amelyet most Kőbányai János fedezett fel újra.

Hosszú, tartalmas utószavából kiderül, hogy Gera György a Kádár-korban eminens, a világirodalommal foglalkozó literátor volt, szerkesztő, műfordító és író. Konrád György nagybátyja, aki a Városmajor u. 78.-ban lakott, ahol emléktábla őrzi a nevét. Több regényt is írt, és elbeszélései közül egyet Sartre is publikált a Les Temps Modernes-ben.

Különös, Kertész Imre sem beszélt róla, holott közel laktak és közel is állhattak volna egymáshoz; a Terelőút Kertész A nyomkeresőjének (1977) párdarabja. Mind a kettő arról szól, hogy a már meglett ember Németországban felkeresi a lágert, ahol ifjúkorában rabságban tartották és kínozták. „Mintha nemcsak a gyilkosok térnének vissza a tetthelyre, hanem az áldozatok is” – írja Gera.

A két regény csak tematikusan hasonlít, stilisztikailag távol esnek egymástól. Gera a regényében egy akkoriban szokatlan módszert alkalmaz, a dokumentáris eljárást (Zsámboki Mária a lektori jelentésében ezt felrótta neki, mára viszont megváltoztak a poétikai normák, és véleményem szerint pont ennek az eljárásnak a jól átgondolt alkalmazása tünteti ki a regényt). A szerző a szövegben arányosan szétszórva a zsidóüldözés és a holokauszt dokumentumaiból idéz oldalakat; nagyjából ismerjük már ezeket a szövegeket és tényeket, érdekes módon mégsem lehet elégszer végigmenni a rémséges szakaszokon. Belebotlunk például Darányi Kálmán miniszterelnök 1938. március 5-i beszédében ilyen frázisokba – „…a világnézeti harc eldőlt a keresztény nemzeti irány javára. (Taps.) … Csak erős nemzeti érzéssel átitatott nemzeti társadalom, amelyben rend és fegyelem szelleme uralkodik, tud mint védőgát ellenállni” –, és fölsikoltunk. És föltesszük a kérdést: hol tart ma Magyarországon a múltfeldolgozás?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.