Az 51.: Félelem és reszketés Cannes-ban

  • Sz. A.
  • 1998. június 4.

Könyv

Az ember fogja magát, éjfélkor begyűri a kocsiba csomagjait, számítógépét, barátja szmokingját, fotós kolléganőjét annak teljes ruhatárával és minden ketyeréjével együtt, megiszik a Párizs, Texas teraszán egy dupla-dupla-dupla kávét, és mintegy tizennyolc óra (majdnem) folyamatos vezetés után azon kapja magát, hogy jó harminc százalékkal olcsóbb a sör a Francia Riviéra egyik, a média és a turisták által legtöbbet használt gyöngyszemének kocsmájában, mint általában május idusán megszokta. Biztos a fáradtság teszi, de már ki sem akad a csaposon, amikor az bennfentes mosollyal közli, hogy azért, mert ma még csak az 51. cannes-i filmfesztivál megnyitója van, holnaptól, az első versenynapon duplájába kerül minden - így a sör is.

Az ember fogja magát, éjfélkor begyűri a kocsiba csomagjait, számítógépét, barátja szmokingját, fotós kolléganőjét annak teljes ruhatárával és minden ketyeréjével együtt, megiszik a Párizs, Texas teraszán egy dupla-dupla-dupla kávét, és mintegy tizennyolc óra (majdnem) folyamatos vezetés után azon kapja magát, hogy jó harminc százalékkal olcsóbb a sör a Francia Riviéra egyik, a média és a turisták által legtöbbet használt gyöngyszemének kocsmájában, mint általában május idusán megszokta. Biztos a fáradtság teszi, de már ki sem akad a csaposon, amikor az bennfentes mosollyal közli, hogy azért, mert ma még csak az 51. cannes-i filmfesztivál megnyitója van, holnaptól, az első versenynapon duplájába kerül minden - így a sör is.

Eljő a másnap, és tényleg. Bár

a Fesztiválpalotában

még csak módjával nyüzsögnek a bennfentesek, de Zita - a fotós - már be is gyűjt egy-két hatalmas kék foltot az első photocall alkalmából. Willem Dafoe-t, Mira Sorvinót és Paul Austert fényképezi a Debussy terem lépcsőjén, amikor a szakma Cannes-ba akkreditált kiválóságai felrúgják, beletapossák a földbe, és kikönyöklik a veséjét. Utána egy café teraszán, viszki mellett megállapítjuk, hogy a médiagenyák nemzetiségtől és fegyvernemtől függetlenül állatok, majd a kategorikus szillogizmus szabályai szerint levonjuk a konzekvenciát, és elhatározzuk, hogy együtt üvöltendő a farkasokkal, azok leszünk mi is.

És lőn. Másnap Terry Gilliamnél, Johnny Deppnél már Zita is könyököl, rúg, harap, én pedig a sajtóirodában csendben kihúzok egy szláv nevet a Félelem és reszketés Las Vegasban bulijának a listájáról, hogy a helyére írjam a sajátomat. Hiába, Hunter S. Thompsonért mindent, és még nem tudom, hogy Liv Tylerért rabolni, Sharon Stone-ért ölni fogok.

Ezzel egyébként láthatóan mindenki így van Cannes-ban. Egy nő, meglátva a nyakamban fityegő, másodosztályú belépőkártyámat, sírva könyörög, hogy szerezzek neki egy jegyet az esti filmre. Megnézem a programot: Tsai Ming-liang mozija megy, láttam tegnap a sajtóvetítésen, bűnrossz. Megpróbálom lebeszélni, de hiába, csendesen sírdogál, és azt hajtogatja, hogy ő csak fel akar menni egyszer a vörös szőnyegen, ha már itt van.

Este újabb viszki, újabb konklúzió: az emberek hülyék. Zita közben rájött, hogyan gyűrheti be magát az első sorokba, azóta olyan fotókat készít, mint két isten. Lekapja Chuck Norrist autogramosztogatás közben; én csak a képet látva jövök rá, hogy ezt a szakállas kis muksót küldtem el az anyjába, amikor nekem jött a Carlton Hotel bejáratában. Még szerencse, hogy nem értett magyarul. Újabb filmek, újabb megméretés, majd a nap csúcspontja: Depardieu-interjúlehetőséget cserélek két Blues Brothers-bulibelépőre. Nem tudom, ki járt jobban, mindenesetre nekem 1981 óta borsódzik a hátam attól, hogy Dan Aykroyd és John Belushi azt üvölti: "everybody need some body", most pedig Aykroyd olyanokkal nyomja, mint BB King, Wilson Pickett, Sam Moore és -az alkohollal és a drogokkal folytatott küzdelemben hősi halált halt Belushi helyén - John Goodman, aki a szó szoros értelmében hatalmas fazon. Ital ingyen, másnap másnap és Bruce Willis, aki azért van itt, mert itt van ötven perc abból a filmből, amiben szerepel. Zita a fotósokkal vív közelharcot egy jobb kameraállásért, én csendben beszambázom a moziba. Hiába, na, mit tesznek a kapcsolatok: ha nem lenne itt egy ismerősöm, aki ismer valakit, akit megkért, hogy szóljon az érdekemben valakinek, aki szólt az érdekemben a Disneynél, akkor kinn toporoghatnék a sajtóigazolványommal kapásra várva. Később,

a Twentieth Century Fox

sajtóirodájában bevetek egy újabb trükköt: a Magyar Televízió rövidítését írom a nevem mellé, amit itt, ugye, Music Televisionnek olvasnak. (Be is jön, ettől a perctől kezdve gyakorlatilag bármelyik foxos rendezvényre bemegyek.) Este Armageddon-buli, ahová eljön Willis, Liv Tyler, Buscemi, Maruschka Detmers, Beatrice Dalle, valamint és még vagy ezren. Ráindulok Dalle-ra, de a drabális testőrök elvernek a VIP-sátor közeléből, marad a bárpult és a viszki. Néhány óra múlva gazdagabb vagyok egy tapasztalattal: a jó nők vodka-narancsot isznak, a nagyon jó nők pedig ebből legalább négyet.

Másnap újabb másnap, ami még nem lenne baj, de interjú a Hotel Du Capban, ami már annyira előkelő, hogy fáj. A tengerparti sziklákba ágyazott paparazzik felvillanyozódnak, amikor megérkezünk, aztán dühösen legyintenek: Sharon Stone-t várják. Már öt napja. A személyzet annyira gyűlöl bennünket, amennyire csak lehet, valószínűleg tudják, hogy nem fogyasztunk, viszont ellopjuk a kiskanalat. Aztán megérkezik Liv Tyler, és kivirul a világ. Később, amikor visszahallgatom a magnószalagot, bizonyossá érik, hogy ez sem lesz életem interjúja: Liv utánam ment el a buliról, és egy órát aludt, közlendője egyenlő a nullával, viszont jól látszott a szája sarkában a két jellegzetes Tyler-ránc. Buscemi rutinosabb, fehér, mint a hó, amikor ezt megjegyzem, elmondja, hogy ilyen az alapszíne, a Fegyencjáratban például smink nélkül játszott.

Este újabb viszki és fotónézés Zitával, ma főleg kutyákat fényképezett. A Riviérán a jelek szerint az öntelt, kis testű vakarcs a honos faj, az utcákon viszont legalább akkora kolbászok hevernek, mint a Pollack Mihály téren. Nem tudom, hogy csinálják. Éjszaka - most először -szolid vacsora egy étteremben, tengeri biszbaszok, horrorszámla, pléhpofával.

Ahogy elmúlt az Armageddon, a népek már rá is kattantak a Godzillára. A sztárok meg mintha valami láthatatlan alagúton jönnének-mennének, időnként feltűnnek a Fesztiválpalotában - ilyenkor Zita mindig újabb kék foltokkal tér meg a szállodába -, fényképezkednek és köddé válnak, hogy este a vörös szőnyegen materializálódjanak újra. Többek szerint a technika fejlettsége nemsokára lehetővé teszi, hogy hologramok vonuljanak a gálákra, de addig is be kell érnünk Depardieu-vel - kíváncsi vagyok, Carol Bouqet meddig tolerálja a hasát, de az is lehet, hogy ő hordja a babát -, Hugh Granttal, Ralph Fiennesszel, aki úgy tesz, mintha Liv Tylerrel járna, pedig nem, és mindenkivel, aki él és mozog a vásznon.

Innen kezdve összefolyik a fesztivál. Zita időnként felbukkan, megmutatja sebesüléseit, és egy viszki mellett szertartásosan megbeszéljük, ki miért menjen el az anyjába.

Találkozunk magyarokkal

- a filmesek valamiért mind kedvetlenek, és francia borosüvegből isszák a Lánchíd konyakot, ellentétben a tüneményes Pölöskei házaspárral, akik cigarettás játékon nyerték az utat, ezért élvezik az ittlétet, igaz, moziban nem nagyon voltak, sőt, egyszer Andy Vajnát is látjuk, de a tömeg amortizálja az emlékeket. A Godzilla-parti napján tetőzik az őrület: hihetetlen, mennyien tolonganak az utcákon, ráadásul mindenki telefonál, déltől gyakorlatilag a mobilhálózat valamennyi cellája foglalt.

Én csinálok még egy rakás interjút, Zita pedig merő rutinból, mintegy véletlenül elkészíti élete egyik legjobb képét. Aztán elérkezik a fesztivál utolsó napja, az eredményhirdetés, amit mi már nem várunk meg, mert rohanunk haza szavazni. Vasárnap éjjel, két Orbán Viktor között a hálón azért ráklikkelek az eredményekre, és látom, nagyjából a papírforma jött be: Angelopoulos polgártárs nyert orrhosszal Benigni polgártárs előtt.

Sz. A.

A tudósítás a Multi Movie by Multifilter támogatásával készült.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.