Könyv

Bán Zsófia: Amikor még csak az állatok éltek

  • Czinki Ferenc
  • 2013. március 14.

Könyv

"Mert a kép az olyan, hogy elárul. Beléd vágja a konyhakést, mikor nyúlsz a hagymáért." Ezek az erős mondatok jelölik ki a célt: ilyen képeket találni a nagyvilágban, a családi fotóalbumban, a napilapokban, A fotográfia rövid történetében (az egyik novellacím szerint); vagy esetleg olyan ősképeket, amelyek belénk ivódtak már generációkkal ezelőtt. A korábbi Bán-kötetek alapján korántsem meglepő, hogy itt-ott fotókkal illusztrált, mindig képből kiinduló és a valóságot képpé szűkítő prózával találkozunk. A Wilhelm Röntgen feleségének kezéről készült X-sugár-felvételtől eljutunk az Antarktisz tökéletes és vakító, fotózhatatlan fehérjéig. Történettöredékek mindenütt, amelyek csak bizonyos szintig állnak össze belátható egésszé.

Ismétlődő helyszínek, hangulatok és nevek kapcsolják össze a kötet szövegeit, amelyek elsőre sokszor csak hasonlóságnak, esetleg névazonosságnak tűnnek. A rejtett hálózat észlelhető, de egy része valóban titkos marad, miközben egyes motívumok - asszonyok az öregek otthonában, a dél-amerikai követségek vegyes nemzetiségű lakói, a Magyarországhoz kötöttség - rendszeresen visszatérnek. Ám az aprólékosan megírt környezet és a képekké sűrítés gyakran kevésnek bizonyul ahhoz, hogy valóban fordulatos epika álljon össze belőlük. Mert bár a technikai megoldások kétségkívül sokfélék, hiányzik a történetek kifutása, ha nem is a csattanója. A klisészerű megoldásokért - hogy sokszor minden úgy történik, ahogy az alapfelállásból kikövetkeztethető: az öregek otthona lakóját becsapják, eljár az agresszív férfi keze, rajtakapják a kiskorú szerelmeseket - nem kárpótol a sejtés, hogy mindez egy nagy egész része.

Pedig a karakterek több mint érdekesek, a szövegek feszültsége sem hiányzik, a kötetnek van saját, megfejtendő misztikuma. Tehát van benne rendszer - aminek időről időre az egyes novellák válnak áldozatává.

Magvető, 2012, 216 oldal, 2690 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.