Az Exit Through The Gift Shop című filmet leszámítva a Műcsarnokban nem látható Banksy-mű. Ebben az albumban annál több. A kiállításra időzített magyar kiadás utószavát Gulyás Gábor, a Műcsarnok igazgatója jegyzi, és igaza van, amikor azt írja, hogy Banksy "szatirikus, politikai-társadalmi indíttatású művei többnyire a helyzetkomikumra és a meghökkentésre építenek." Hozzátehetjük: mint a street art alkotások többsége.
A könyv első kiadása 2005-ben jelent meg, így tulajdonképpen az életmű első szakaszát kínálja fel az éhes tekinteteknek. 2006-os Los Angeles-i kiállítása után az aukciósházak is felfigyeltek az arctalan művészre, egyes munkái millió dollár fölött keltek el. Rajongói egy része azóta lelketlen kommercializálódással vádolja, holott a street art a Banksy-hatásnak köszönhetően vált nemzetközileg elismert művészeti ággá a kétezres évek második felében.
A Wall and Piece szöveges része két-három oldalon elférne, de ez nem válik a könyv kárára, mivel a kommentároknak nincs más funkciójuk, mint a képek hitelesítése és az aura megteremtése. A városi gerilla harcmódjába kapunk betekintést, hiszen százezres képeladások ide, kultstátusz oda, Banksy ma is az a kapucnis harcos, aki pályája elején volt. Szellemes mondatai legalább akkorát szólnak, mint a bárhova felfújható vagy éppen helyspecifikus vizuális bombái.
Az utcaképet meghatározni akaró reklámszakemberekről és városatyákról azt írja: "'k kezdték a háborút, és a fal lesz az a fegyvernem, amellyel visszavághatunk." Metaforái most is helytállónak tűnnek, hiszen az utcán valóban háború folyik a nagyvállalatok és a rendőrség, illetve a graffitisek és a street artosok között. Még akkor is így van ez, ha a street art ma már bejár megpihenni a galériákba és a múzeumokba.
Fordította: Simon Bence. Gabo, 2012, 240 oldal, 4500 Ft