könyv

Berta Ádám: Egon nem fáradt

  • Czinki Ferenc
  • 2012. július 7.

Könyv

Mondhatnánk, hogy végre egy derék novelláskötet, lekerekített szövegek a legkülönbözőbb műfajokban, mégis összekapcsolja őket egy közös hang, ismerős, földközeli. Az Egon nem akar cselesen novellafüzérré válni, nincsenek benne kisregény-terjedelmű szövegfolyamok, se töredéknek álcázott blogbejegyzések, szóval semmi trükk. Olvasom egy ideje a honi szaksajtóban, hogy az ilyesmi hiánycikk, hogy erre vágyunk.

Persze ami erősség az egyik oldalon (sokszínűség), az hátrány a másikon (hullámzó színvonal). Van itt minden, a mágikus realizmustól kezdve az apró szociókig, nem beszélve a valóban érdekes parafrázisokról. Nádas Péter Bárányának és Mikszáth A néhai bárány című novellájának szövegdarabjait összeúsztatni egy új történetben (Bari) elég erős felütés; az Ernest Hemingway emlékének ajánlott novella pedig (Világoskék elefántok pirulákon) ránézésre, külalakra is pont úgy néz ki, mint egy eredeti Hemingway. A kötet egyik legjobb szövege kétségtelenül a Sára kórházba kerül, ami elrettentő tárgyilagossággal írja le, hogy a telekommunikáció legújabb korszakában egy család mennyire képtelen összeegyeztetni, hogy valaki látogassa már meg anyát az idegosztályon.

Vannak túlírt, túlbonyolított szövegek, sok a véletlen és a párhuzam. Egymást nem ismerő öregurakat küldenek lányaik egy luxusutazásra (Bonnie és Bonnie), ahol éppen az utolsó este egyiküket megüti a guta, de aztán mégsem ő hal meg, hanem a másik. Misi leendő barátnője (Ideális megoldás) ugyanabban az irodaházban dolgozik, mint Pogácsáné, akivel Misi több napja telefonkapcsolatban van egy terrárium ügyében. Kicsit olyan ez, mint amikor Woody Allennél a böhöm nagy New Yorkban mindenki mindenkivel összefut, mintha Manhattan legalábbis kisebb lenne, mint az ötödik kerület. Az efféle teljesen elrugaszkodott, ám mégis összekacsintós gesztusokhoz ez a kötet még kevés. Még.

Kalligram, 2012, 152 oldal, 2200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.