Könyv

Bíró Kriszta: Fércmű

  • Czinki Ferenc
  • 2013. július 31.

Könyv

Az önironikusnak is vehető cím nem túl nagy meglepetésünkre javarészt rövidebb novellákat, kisprózákat, apró villanásokban megmutatkozó élettörténeteket rejt, amelyeket talán bagatellnek is mondhatnánk, már persze, ha egy egész élet lehetne bagatell. Tudatos írói szándékról van tehát szó - hogyan lehet rövid, tárgyilagos mondatokban elmondani olyan történeteket, amelyek mögött nagyon is ott sejlik a személyes tét. "Cetlinek" nevezett rövid (néhol életrajzinak tűnő) feljegyzések váltakoznak különböző személynevek fejezeteivel, ám ezek a címek, tárgyak, nevek egy sajátos szerkesztői megoldásból adódóan csak a tartalomjegyzékből derülnek ki, tehát ha nem lapozgatunk folyamatosan hátra, akkor csak sorszámozott szakaszokat látunk. A megoldás nyilván a szerzői koncepcióhoz illeszkedik: számos család számos tagjával ismerkedünk meg rövid események erejéig, miközben azért mégiscsak egész történetek rajzolódnak ki előttünk; kortalansággal, névtelenséggel és szűkszavúsággal. Az édesapámok után itt vannak a magyar irodalom nagyanyjai és dédanyjai. Linák, Hédik, Rózsikák az elődeink, akik javarészt mosókonyhákban, körfolyosós gangokon vagy éppen nevelőintézetben élik napjaikat, jellemzően teljes reménytelenségben.

Sajnos éppen ez utóbbi gyengíti az amúgy ígéretesnek mondható írói vállalkozást. Az egyes szövegek ugyanis a megfelelő korrajz és az érdekes karakterek ellenére is kiszámíthatók, mert itt mindenki vagy nagyon jó, vagy nagyon gonosz. Nincsenek átfedések, nincs igazi karakterfejlődés (ami persze részben a rövid terjedelemnek is köszönhető). Amikor a szerző az első szakaszok után felhagy a harmadik személyű elbeszéléssel, és leginkább a mindenkori magányos kislány szemszögéből mesél, a mondatok érthető módon érzékenyebbek, súlyosabbak lesznek, de már ez sem változtat azon, hogy szinte mindig sejtjük, mi lesz a következő, és mi lesz a szomorú végkifejlet.

Ab Ovo, 2013, 160 oldal, 2150 Ft (interjúnkat Bíró Krisztával itt olvashatják)

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.