Könyv

Bíró Kriszta: Fércmű

  • Czinki Ferenc
  • 2013. július 31.

Könyv

Az önironikusnak is vehető cím nem túl nagy meglepetésünkre javarészt rövidebb novellákat, kisprózákat, apró villanásokban megmutatkozó élettörténeteket rejt, amelyeket talán bagatellnek is mondhatnánk, már persze, ha egy egész élet lehetne bagatell. Tudatos írói szándékról van tehát szó - hogyan lehet rövid, tárgyilagos mondatokban elmondani olyan történeteket, amelyek mögött nagyon is ott sejlik a személyes tét. "Cetlinek" nevezett rövid (néhol életrajzinak tűnő) feljegyzések váltakoznak különböző személynevek fejezeteivel, ám ezek a címek, tárgyak, nevek egy sajátos szerkesztői megoldásból adódóan csak a tartalomjegyzékből derülnek ki, tehát ha nem lapozgatunk folyamatosan hátra, akkor csak sorszámozott szakaszokat látunk. A megoldás nyilván a szerzői koncepcióhoz illeszkedik: számos család számos tagjával ismerkedünk meg rövid események erejéig, miközben azért mégiscsak egész történetek rajzolódnak ki előttünk; kortalansággal, névtelenséggel és szűkszavúsággal. Az édesapámok után itt vannak a magyar irodalom nagyanyjai és dédanyjai. Linák, Hédik, Rózsikák az elődeink, akik javarészt mosókonyhákban, körfolyosós gangokon vagy éppen nevelőintézetben élik napjaikat, jellemzően teljes reménytelenségben.

Sajnos éppen ez utóbbi gyengíti az amúgy ígéretesnek mondható írói vállalkozást. Az egyes szövegek ugyanis a megfelelő korrajz és az érdekes karakterek ellenére is kiszámíthatók, mert itt mindenki vagy nagyon jó, vagy nagyon gonosz. Nincsenek átfedések, nincs igazi karakterfejlődés (ami persze részben a rövid terjedelemnek is köszönhető). Amikor a szerző az első szakaszok után felhagy a harmadik személyű elbeszéléssel, és leginkább a mindenkori magányos kislány szemszögéből mesél, a mondatok érthető módon érzékenyebbek, súlyosabbak lesznek, de már ez sem változtat azon, hogy szinte mindig sejtjük, mi lesz a következő, és mi lesz a szomorú végkifejlet.

Ab Ovo, 2013, 160 oldal, 2150 Ft (interjúnkat Bíró Krisztával itt olvashatják)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.