Coming out - Patricia Highsmith: Carol

Könyv

Sem a név, sem a cím nem egyezik az 1952-ben megjelent eredeti kiadásban foglaltakkal: első megjelenésekor (és még sokáig utána is) ezt a regényt Claire Morgannak tulajdonították olvasói, és ha ajánlották egymásnak - márpedig a paperback kiadás piaci sikere ezt feltételezi -, akkor A só ára címmel tették. Az írói coming outra csak 1984-ben került sor: Patricia Highsmith immár egy majdnem teljes életművel a háta mögött bújt elő a Claire Morgan név mögül, és ismerte el, hogy az inkognitóval azt kívánta elkerülni, hogy a rögtönítélő közvélemény leszbikus írónak titulálja.

Sem a név, sem a cím nem egyezik az 1952-ben megjelent eredeti kiadásban foglaltakkal: első megjelenésekor (és még sokáig utána is) ezt a regényt Claire Morgannak tulajdonították olvasói, és ha ajánlották egymásnak - márpedig a paperback kiadás piaci sikere ezt feltételezi -, akkor A só ára címmel tették. Az írói coming outra csak 1984-ben került sor: Patricia Highsmith immár egy majdnem teljes életművel a háta mögött bújt elő

a Claire Morgan név mögül,

és ismerte el, hogy az inkognitóval azt kívánta elkerülni, hogy a rögtönítélő közvélemény leszbikus írónak titulálja. Nem is tették, ám helyette másfajta skatulyát kapott: a krimiíróét, ami viszont a sors iróniája folytán ugyancsak távolt állt az igazságtól.

Mindenesetre a szárnyát bontogató eladólány és a frissen elvált kertvárosi szépasszony románcával Claire Morgan megmaradt egykönyves írónak, de ebben az első és egyben utolsó könyvében azért így is jóval több van a happy end puszta bátorításánál. Nem mintha az önnön árnyékától is megriadó mccarthysta Amerikában ne számított volna éppen elég nagy fegyverténynek, hogy valaki, álnéven bár, de kiemelte a leszbikus szerepeket a férfinyálcsorgatásra gyártott, perverziókban utazó ponyvák világából, de azért az sem ártott, hogy írni is tudott az illető. Talán még nem nagyregényt, mint szándékában állhatott, "csupán" hangulatot, a térbe zártság Amerikára oly jellemző, mindmáig érvényes lelkiállapotát. Highsmith megpróbálkozik ugyan egy történettel is, amely annyiban önéletrajzi, amennyiben maga a szerző is dolgozott boldog ifjúkorában egy New York-i nagyáruházban, és akárcsak eladónőként dolgozó regényhősét, őt is rabul ejtette egy elegáns női vevő látványa. Tőle tudjuk azt is, hogy az incidenst követően nem sokkal bárányhimlő döntötte le a lábáról, hősének azonban regényesebb sorsot szánt: az ifjú, félárva Therese-zel a rokon lelkek azonnali vonzalma teszi ugyanezt. Ha a Highsmith által megpillantott szépség múló látomás volt csupán, az maradt papíron is: Carol, az ifjonti vágyakat feltüzelő high-society lady éppúgy csak felülről mozgatott eszköz, mint a beléje bolonduló, még nem teljesen felnőtt lányka. Míg egymás iránti, növekvő vonzalmuk a finom hasonlatokban vész el, ők maguk az amerikai tájban teszik ugyanezt, amit a jóisten is az elveszni vágyóknak talált ki. Azt a kelet-nyugati, semmibe vezető kifutót használják hőseink is, amit már számosan őelőttük (és még rengetegen utánuk is), de az írónő vigyázó tekintete kíséri őket végig az útjukon. Nincs ilyen jó soruk a tájban elszórt, itt-ott útjukba akadó egzisztenciáknak: ők azok, akik a menekülés utáni állapotot testesítik meg, a leélt, elvesztegetett életeket, amelyekkel Highsmith olyan magától értetődő bőkezűséggel bánik, hogy fel sem tűnik: valójában mindvégig erről (is) mesélt.

Fordította Gálvölgyi Judit. Holistic Kiadó, 2008, 432 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”