Interjú

„Egy szép napon véget ér”

Takács Zsuzsa költő

Könyv

A 2018-ban megjelent kötete, A Vak Remény a költői életművét tartalmazta. A 86 éves alkotó most újabb versekkel jelentkezett.

Magyar Narancs: A Vak Remény keretes szerkezetű: a leg­újabb verseid fogták benne közre a legkorábbiakat. Hol lenne a helye A maradás szégyene cí­mű új kötetnek ebben a szerkezetben?

Takács Zsuzsa: Fogas kérdés. A kötet összeállítása a perc döntése volt, ahogyan A Vak Remény esetében is történt, de a szerkezete megkérdőjelezhetetlennek látszott. Mindig gyötrelmesnek találtam az időrendhez való igazodást, szerettem volna elkerülni az „összes versek” szerkesztésének csapdáját. A maradás szégyene azonban nem folytatás: radikális leszámolás, felszámolás, ha tetszik. Önvallomás, magam kívülről történő bemutatása. „A színpadon éppen az életemet játsszák.” Mostantól nem én beszélek, helyettem valaki más. Új, vékony kis kötet, nem illeszkedik, nem illeszthető eddigi világomhoz, a beszélő nem akar tetszeni többé. Az új kötet versei nem foglalhatók A Vak Remény történetbe. Az író kudarcot vall, mégis hálát érez. Menekülni akar, de igyekezete hiábavaló, megy és marad is, hajója elindul, de az óceán fenekére süllyed. Úgy érzem, engedelmes voltam egészen a képtelenségig, de ezzel a kötettel az engedelmességemnek vége.

MN: A maradás szégyene cím nemcsak gyászfolyamataid és egy szerelem elengedésének költői összefoglalása, hanem néhány versben az ’56 utáni maradásra is vonatkoztatod. Milyen maradásra, elmaradásra vonatkozhat még ez a szégyen? Van-e közösségi vetülete?

TZS: Nem hiszem, hogy meglepném az olvasót, ha elárulnám, hogy mi minden csúfolódott meg a forradalom leverésével, a szovjet/orosz rendszer visszaállításával. Tizenévesen mi mindennek voltam a tanúja. Nem tudtam volna elképzelni mégsem, hogy máshol éljek, más nyelvet beszéljek, úgy gondolom ma is, hogy a nyelv az otthonom. Számomra nem volt más kiút, mint hogy maradok. Éle­tem legnagyobb eseménye volt ’56. Amikor hirtelen döntéssel bejelentettem otthon, hogy a barátnőmmel együtt elmegyek, tizenhét éves voltam, történelmi tapasztalatom nem volt. Anyám bátorított, hogy menjek, apám kétségbeesett. A szívem mélyén apámmal értettem egyet, ő felvidéki magyarként kétségbeesett a puszta gondolattól, hogy ott legyen otthon, ahol idegen. A szerelmet, szerelmeket éppígy otthonomnak tekintettem, tekintem ma is. Egy-egy szerelem vége tehát az otthon elvesztése. Kicsit módosítva a kötet szerelmi ciklusának címadó versét, Abelard sebe örökké vérzik, hiába cseréljük rajta a kötést, szüntelen átvérzik a géz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.