Egy estém otthon - Szilveszter a tévékben

Könyv

Noha a szilveszteri tévéműsor mára, úgy látszik, végérvényesen megszűnt nemzeti sorskérdés lenni, a magyar televíziós csatornák jobbára még mindig a kényszeres tömegszórakoztatás nagy erőpróbájának tekintik ezt az éjszakát.

Noha a szilveszteri tévéműsor mára, úgy látszik, végérvényesen megszűnt nemzeti sorskérdés lenni, a magyar televíziós csatornák jobbára még mindig a kényszeres tömegszórakoztatás nagy erőpróbájának tekintik ezt az éjszakát. Igaz, korántsem azonos stratégiával és vehemenciával. Az óév nézettségi versenyeinek győztese, az RTL Klub például pusztán filmvígjátékok (köztük a különleges, Peter Sellerst és Truman Capotét is szerepeltető Meghívás egy gyilkos vacsorára) sugárzásával szállt harcba, s az egyetlen Besenyő családos kacajparádé kivételével lemondott a saját készítésű műsorok csatasorba állításáról. Még a szilveszteri program eleddig elmaradhatatlan főeleme, a Heti hetes is kimaradt a műsorszórásból, amit persze a show felett mindinkább eluralkodó masszív életunalom ismeretében nagy megértéssel kell fogadnunk. Ezzel szemben

a TV 2 már december 30-án

elkezdte a hepajt, hogy péntek esti főműsoridőben ismétlőválogatással kedveskedjen a Bagi-Nacsa páros, az Irigy Hónaljmirigy, valamint néhány TV 2-s notabilitás (Jakupcsek, Havas, Árpa) népes rajongótáborának. Bagiék vannak annyira ihletettek, hogy egyévnyi termésükből kikerülhessen jó félórányi mulatság, s a hónaljmirigyes fiúk is sikerültebb pillanataikkal tűntek fel a képernyőn, bár az ő humoruktól az igazat megvallva a hideg is kileli jelen sorok íróját. Ugyancsak a TV 2-s beforeparty része volt a Buzera vigasztalan halódásának egy újabb fejezete, ám erről kegyeleti okokból nem mondhatunk többet. Mindezek után a szombati műsor kevés meglepetéssel szolgált, hisz megint láthattuk a két pénteki humorkülönítményt, valamint Szulák Andrea mutogatós-rajzolós játékát Havassal és Liptaival. A szilveszteri program középpontjában a Csaó Darwin! adása állt, melyben ezúttal legendás és mai tévések keltek egymással birokra, hogy Bochkor Gábor kommandírozásának engedelmeskedve újólag megingassák hitünket a "televíziós személyiség" fogalmának magyarországi alkalmazhatóságában. Eleinte úgy tűnt, hogy Dévényi Tibor legendává minősítése fogja kivágni a biztosítékot, utóbb mégis sokkalta inkább a névshowros Hajdú Péter sztriptíze, illetve dús idomainak látványa verte el végképp a kedvünket e produkciótól.

Maradt tehát a köztévé, amely amúgy is a szilveszteri örömködés örök letéteményese. S valóban, egy mega Önök kérték keretében előkerült minden ismerős szám, a Három nővér-paródiától Bodrogi Gyula kotonvásárlós jelenetéig (ó, azok a boldog telepódiumos évek!), Bessenyei Ferenc elmaradhatatlan dajdajozásától az 1985-ös szilvesz-ter slágeregyvelegéig. Hiába, nagy kincs az archívum! Félreismernénk azonban a közszolgálati tévé áldozatos kollektíváját, ha azt hinnénk, hogy egész estén át konzervvel akarták volna jóltartani hűséges nézőiket. Nem, hisz mindjárt a főműsoridő peremén ott illegette magát a Bazi nagy vita, hogy a néhai Ablakból és Holmiból ismert Nagy György és leánya által elénk perdítve halovány mosolyt fakasszon ajkunkra. A konfettit szórdigáló és tülkölő közönségtől környezve Markos-Nádas, Koltai, Éles és a többiek megkísérelték reinkarnálni a Mikes-Somogyi-'sz-féle Humoristák klubját, s elviccelni a 2005-ös esztendő preparált híreit. Markos György elánja, valamint Koltai Róbert megejtően őszinte indiszpozíciója mellett a műsor egyetlen új információval szolgálhatott legtöbbünk számára: nyugtázhattuk, miszerint az ifjú és helyenként szellemes Kovács András Péter (ő vajon ki lehet?) egy konditerembe jár az illuzionista Merlini Dáviddal.

Az este további részében nem csekély merészségről tett tanúbizonyságot a köztévé, minekutána két olyan műsor követte egymást, amelynek eleddig vajmi kevéssé állt módjában úgymond kiforrnia magát. A Krém című

zenés elegy-belegy

például egyenesen a legeslegelső adását bonyolította szilveszterkor, s a rémes stúdiódíszletek között volt is magyarázkodás, hogy miképp is lesz majd mindez a későbbiekben. Talán e zavart szituációnak tudható be, hogy az alapötletében a Dalnokok ligájára hajazó show átkötő interjúiban a két műsorvezető (Nagy Tünde és Rákóczi Ferenc) elsősorban a nézői elégedettség szuggerálására és az elismerő fordulatok sulykolására összpontosított. ("Csodálatosak vagytok. De tényleg!")

A Himnusz elzengedezését megelőző másfél órában pedig a Kell 1 pasi harmadik adására került sor, és e tény előzetesen nem csekély aggodalmat ébresztett lelkünkben. S valóban, Gianni Annoni konstans műsorvezetői inkapacitásáról és zavarba ejtő szökdécseléséről mindössze szmokingzakójának rézsút elhelyezett oldalzsebei terelték el némiképp a figyelmünket. (Szintúgy Tisza Kata működése is alig-alig látszott ki estélyi ruhája mögül.) Az előző két adáshoz képest nem változott az sem, hogy a műsor továbbra is az angolszász szituációs komédiák szingli közhelygyűjteményének alsó fertályából válogatott. A szingli csajszi lakásában sok csoki van elrejtve, a férfi legyen férfi, valamint mindig a nő választ. Ha az első két állítást helybenhagyjuk is, a harmadik igazságát legfeljebb leszbikus párkapcsolatokra korlátozva lennénk hajlandók megfellebbezhetetlen igazságnak elfogadni. Mégis, bár a bornírt közhelyek és a mókás-bókás próbatétek mellé ezúttal még a középkort idéző szilveszteri babonaságok terjesztése is társult, az év végi férfimustra színvonala egy-két paraszthajszállal felülmúlta az eddigi, s vélhetőleg az ez utáni adások nívóját is. A sztárvendégek számottevő része ugyanis meglepően szerethető volt: Fesztbaum Béla színészi és magánemberi intelligenciája, Kolovratnik Krisztián zongoratudása vagy éppen - az RTL Klub-os szabadnapját kihasználva - két csatornán is vendégzsűriző Hernádi Judit hervadatlan bája mentette a menthetőt. Ám mire úgy-ahogy elmerültünk volna a mulatságban, már be is köszöntött az újév. A fene, megint öregebbek lettünk egy szilveszteri műsorral!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.