poeta.doc

Elkacsásodás

Könyv

Körösztös Gergő: Szidom anyámat hogy nem születtem kacsának

 

Körösztös Gergő: Szidom anyámat hogy nem születtem kacsának

 

már értem a könnyűség viaszos tollát és üreges csontjait

nem félem a fekete vízben ami feketébb

napkelet napnyugat

szűk kád a világ

kihabzik belőle a többi kacsás dolog

 

igen anyám neki vagyok kámpicsorodva az életnek

pedig húznám én a tavasz elkent lényeit

látástól vakulásig az égtájak lepkéivel a számban

és mondanám a világ összes nyelvén

milyen szép is szitakötőül

hogy el lett kúrva minden

 

még úsznék is mögötted

csúf testvérkéimmel tartva a sort

vagy totyognék utánad ha mégis ember lennél

halszagú iszapízű hangosan cuppogó ember

 

de nincs tiszta ingem

meztelenül fekszem egy messzi tó partján

átadtam testem a kacsáknak

 

szép fejüket rázzák

és nyelnek mint a nokedlit

A lágy szilánk utolsó példányát a kirakatból vette ki a kedvemért az Írók Boltja munkatársa. Azt hiszem, ez bizonyos fokig egyszerre piaci és szakmai siker.

Körösztös Gergő kötetét ráadásul kétszer is megkaptam a kiadótól, de kritikus barátaim mind a kétszer elkérték. (Az egyikük még sajtó alatt lévő írásából származik a fenti cím – valamit valamiért.) És jól tették, mert a fülszöveg szerint Jénában élő, művelődés- és kultúraelméletet tanuló, amellett a vendéglátásban dolgozó költő könyve alighanem az egyik legjobb idei verseskötet, és a kijelentést nem is kell a bemutatkozó könyvekre korlátozni.

Nagyobb könyvkiadók szégyenletes módon nyűgnek tekintik a lírát, pedig ezek a kötetek, ha pénzügyileg nem is, arculati szempontból tetemes hasznot hoznak. Csak próbáljunk meg elképzelni egy komoly kiadót verseskönyvek nélkül: olyan lenne, mint egy állatkert, amelyben nincsenek – hogy ne mindjárt madarakat mondjak – patások. Ezért is nagy érdeme a FISZ-nek, hogy elsőkötetes sorozatában túlsúlyban tartja a verseket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.