A magyar sci-fi

Nem a jövőről, hanem a jelenről

Könyv

A science fiction műfaját nem akadályozta a vasfüggöny, és mivel víziói nem vágtak egybe a szocialista jövőképpel, körüllengte egyfajta ellenzékiség. Az egyik legjelentősebb sci-fi szerző, Zsoldos Péter kevés művet írt, de azok máig kortársnak és elevennek hatnak. Most, hogy újra megjelenik a Gregor Man-trilógia, áttekintjük a műfaj hazai történetét.

Már jóval azelőtt, hogy Hugo Gernsback megalkotta volna a science fiction elnevezést, születtek olyan művek, amelyek magukra vehetik a műfaji címkét. Nemcsak H. G. Wells vagy Jules Verne, de magyar szerzők tollából is. Magyarország szédületes változásokon és fejlődésen ment keresztül a dualizmus korában, Budapest növekedett és modernizálódott, egyre többeket érdekelt, hogy mi jöhet még? „A sci-fi kapcsán gyakran elhangzik, hogy sohasem a jövőről szól, hanem a jelenről. A jövőről alkotott elképzelések sokkal inkább a kortárs pszichológiai és társadalmi valóságra vetnek fényt” – mondja Veres Miklós, a Petőfi Irodalmi Múzeum muzeológusa, a sci-fi egyik legismertebb kutatója. Rögtön hozzáteszi, hogy Neÿ Ferenc vagy Koronka József próbálkozásai után Jókai Mór tette le a hazai sci-fi irodalom „alapkövét” A jövő század regényével. A mű folytatásokban jelent meg A Honban 1872-től. „Az 1950 körül játszódó történet látszólag optimista jövőképet vázolt fel, amelyben Magyarország jelentős európai hatalom, Budapest a Monarchia központja és a Habsburg-ház is magyarosodott. Ám ha figyelembe vesszük, hogy Jókai ellenzéki képviselőként írta a művet, részben olvashatjuk szatíraként is, amely saját kora politikai viszonyait gúnyolja ki.”

A mű második felében már inkább utópia, a történet végén egy üstökös is megérkezik. „A 19. század második felétől az emberek tényleg hittek abban, hogy a technikai fejlődés nemcsak a világot, hanem magát a társadalmat is képes átalakítani. Bíró Lajos 1910-ben úgy fogalmazott, hogy a repülés feltalálása mindenkit arisztokratává tesz majd, vagyis a technikai haladás révén egy magasabb szinten válhatnak egyenlővé az emberek.”

Kevéssé ismert, hogy Her­czeg Ferenc már az első világháború előtt írt sci-fi műveket, és egyes ötleteivel és megoldásaival megelőzte a korát. A Cserebőrűek (1895) című szatirikus elbeszélésben egy jupiteri tudós naplóját olvassuk az emberről, A jövő század novellájában (1914) egy disztópikus, feminista Budapestről olvasunk, míg a Sziriuszban (1890) – öt évvel Wells híres regénye előtt – az időgépről; ebben a munkájában jelent meg a híres nagypapa-paradoxon is. (1942-ben filmet is forgattak belőle Karády Katalin főszereplésével, megalkotva ezzel az első magyar időutazós sci-fi filmet.)

 
Zsoldos Péter
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.