A magyar sci-fi

Nem a jövőről, hanem a jelenről

Könyv

A science fiction műfaját nem akadályozta a vasfüggöny, és mivel víziói nem vágtak egybe a szocialista jövőképpel, körüllengte egyfajta ellenzékiség. Az egyik legjelentősebb sci-fi szerző, Zsoldos Péter kevés művet írt, de azok máig kortársnak és elevennek hatnak. Most, hogy újra megjeenik a Gregor Man-trilógia, áttekintjük a műfaj hazai történetét.

Már jóval azelőtt, hogy Hugo Gernsback megalkotta volna a science fiction elnevezést, születtek olyan művek, amelyek magukra vehetik a műfaji címkét. Nemcsak H. G. Wells vagy Jules Verne, de magyar szerzők tollából is. Magyarország szédületes változásokon és fejlődésen ment keresztül a dualizmus korában, Budapest növekedett és modernizálódott, egyre többeket érdekelt, hogy mi jöhet még? „A sci-fi kapcsán gyakran elhangzik, hogy sohasem a jövőről szól, hanem a jelenről. A jövőről alkotott elképzelések sokkal inkább a kortárs pszichológiai és társadalmi valóságra vetnek fényt” – mondja Veres Miklós, a Petőfi Irodalmi Múzeum muzeológusa, a sci-fi egyik legismertebb kutatója. Rögtön hozzáteszi, hogy Neÿ Ferenc vagy Koronka József próbálkozásai után Jókai Mór tette le a hazai sci-fi irodalom „alapkövét” A jövő század regényével. A mű folytatásokban jelent meg A Honban 1872-től. „Az 1950 körül játszódó történet látszólag optimista jövőképet vázolt fel, amelyben Magyarország jelentős európai hatalom, Budapest a Monarchia központja és a Habsburg-ház is magyarosodott. Ám ha figyelembe vesszük, hogy Jókai ellenzéki képviselőként írta a művet, részben olvashatjuk szatíraként is, amely saját kora politikai viszonyait gúnyolja ki.”

A mű második felében már inkább utópia, a történet végén egy üstökös is megérkezik. „A 19. század második felétől az emberek tényleg hittek abban, hogy a technikai fejlődés nemcsak a világot, hanem magát a társadalmat is képes átalakítani. Bíró Lajos 1910-ben úgy fogalmazott, hogy a repülés feltalálása mindenkit arisztokratává tesz majd, vagyis a technikai haladás révén egy magasabb szinten válhatnak egyenlővé az emberek.”

Kevéssé ismert, hogy Her­czeg Ferenc már az első világháború előtt írt sci-fi műveket, és egyes ötleteivel és megoldásaival megelőzte a korát. A Cserebőrűek (1895) című szatirikus elbeszélésben egy jupiteri tudós naplóját olvassuk az emberről, A jövő század novellájában (1914) egy disztópikus, feminista Budapestről olvasunk, míg a Sziriuszban (1890) – öt évvel Wells híres regénye előtt – az időgépről; ebben a munkájában jelent meg a híres nagypapa-paradoxon is. (1942-ben filmet is forgattak belőle Karády Katalin főszereplésével, megalkotva ezzel az első magyar időutazós sci-fi filmet.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.