A magyar sci-fi

Nem a jövőről, hanem a jelenről

Könyv

A science fiction műfaját nem akadályozta a vasfüggöny, és mivel víziói nem vágtak egybe a szocialista jövőképpel, körüllengte egyfajta ellenzékiség. Az egyik legjelentősebb sci-fi szerző, Zsoldos Péter kevés művet írt, de azok máig kortársnak és elevennek hatnak. Most, hogy újra megjelenik a Gregor Man-trilógia, áttekintjük a műfaj hazai történetét.

Már jóval azelőtt, hogy Hugo Gernsback megalkotta volna a science fiction elnevezést, születtek olyan művek, amelyek magukra vehetik a műfaji címkét. Nemcsak H. G. Wells vagy Jules Verne, de magyar szerzők tollából is. Magyarország szédületes változásokon és fejlődésen ment keresztül a dualizmus korában, Budapest növekedett és modernizálódott, egyre többeket érdekelt, hogy mi jöhet még? „A sci-fi kapcsán gyakran elhangzik, hogy sohasem a jövőről szól, hanem a jelenről. A jövőről alkotott elképzelések sokkal inkább a kortárs pszichológiai és társadalmi valóságra vetnek fényt” – mondja Veres Miklós, a Petőfi Irodalmi Múzeum muzeológusa, a sci-fi egyik legismertebb kutatója. Rögtön hozzáteszi, hogy Neÿ Ferenc vagy Koronka József próbálkozásai után Jókai Mór tette le a hazai sci-fi irodalom „alapkövét” A jövő század regényével. A mű folytatásokban jelent meg A Honban 1872-től. „Az 1950 körül játszódó történet látszólag optimista jövőképet vázolt fel, amelyben Magyarország jelentős európai hatalom, Budapest a Monarchia központja és a Habsburg-ház is magyarosodott. Ám ha figyelembe vesszük, hogy Jókai ellenzéki képviselőként írta a művet, részben olvashatjuk szatíraként is, amely saját kora politikai viszonyait gúnyolja ki.”

A mű második felében már inkább utópia, a történet végén egy üstökös is megérkezik. „A 19. század második felétől az emberek tényleg hittek abban, hogy a technikai fejlődés nemcsak a világot, hanem magát a társadalmat is képes átalakítani. Bíró Lajos 1910-ben úgy fogalmazott, hogy a repülés feltalálása mindenkit arisztokratává tesz majd, vagyis a technikai haladás révén egy magasabb szinten válhatnak egyenlővé az emberek.”

Kevéssé ismert, hogy Her­czeg Ferenc már az első világháború előtt írt sci-fi műveket, és egyes ötleteivel és megoldásaival megelőzte a korát. A Cserebőrűek (1895) című szatirikus elbeszélésben egy jupiteri tudós naplóját olvassuk az emberről, A jövő század novellájában (1914) egy disztópikus, feminista Budapestről olvasunk, míg a Sziriuszban (1890) – öt évvel Wells híres regénye előtt – az időgépről; ebben a munkájában jelent meg a híres nagypapa-paradoxon is. (1942-ben filmet is forgattak belőle Karády Katalin főszereplésével, megalkotva ezzel az első magyar időutazós sci-fi filmet.)

 
Zsoldos Péter
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?