Könyv

Ellenséges hatalom

Ulrich Alexander Boschwitz: Az utazó

Könyv

Egyszerre kiváló regény és felbecsülhetetlen értékű kordokumentum Az utazó. 1938 novemberében, a Kristályéjszakát követő hetekben vetette papírra a Németországból három évvel korábban elmenekült szerző, így jó eséllyel nevezhetjük a náci pogromok egyik első irodalmi feldolgozásának.

Németországban értelemszerűen nem jelenhetett meg, Boschwitz John Grane álnév alatt Angliában, az Egyesült Államokban és Franciaországban adta ki (The Man Who Took Trains, The Fugitive, illetve Le fugitif címeken). A kéziratot néhány éve a Boschwitz család egyik leszármazottjának közvetítésével fedezte fel újra Peter Graf szerkesztő, így jelenhetett meg a regény eredeti német nyelven, majd tavaly, Blaschtik Éva fordításában, magyarul is.

Otto Silbermann zsidó kereskedő menekülési kísérlete e keletkezéstörténet ismerete nélkül is lebilincselő olvasmány. A feszes párbeszédekből és Silbermann belső vívódásaiból felépülő szöveg mentes a háború utáni holokausztirodalomra jellemző művészetfilozófiai dilemmáktól, sok szempontból inkább a vészkorszak alatt született naplókra hasonlít, miközben Boschwitz kivételes írói tehetségét is felvillantja. November 9-én a Silbermann család ajtajánál megjelennek a nácik; innentől a feszültséget végig fenntartó, szinte akciófilm-szerűen pörgő jelenetekben követhetjük, ahogy Otto Silbermann a vonatokat mániákusan váltogatva körbeutazza az országot Dortmundtól Drezdáig, miközben egyre kétségbeesettebben próbál kijutni a Harmadik Birodalomból. Az első világháborúban a németek oldalán szolgált, teljesen asszimilálódott Silbermann így fogalmazza meg helyzetét: „Újra katona vagyok, akit ellenséges hatalomnak nyilvánítottak. Csak most az a feladatom, hogy átcsempésszem magamat az aktatáskámmal együtt a német és francia vonalakon.”

Sajátos dinamika adódik abból, hogy Boschwitz még nem lehetett tisztában a zsidók módszeres jogfosztásának végső következményével, így Silbermann is csak absztrakt módon tart a „koncentrációs tábortól”. Néha még reménykedik is. „Minden bizonnyal csak egy elfajult akció volt ez ma, és a kormány már holnap kijelenti, hogy nem volt róla tudomása. Még ha zsidóellenesek is a tagjai, mégiscsak egy kormány, és ezt, ezt nem tűrheti” – elmélkedik egy ponton. Abszurd, kafkai humort kölcsönöz a párbeszédeknek, hogy Silbermann nélkülözi a külső, „zsidós” ismertetőjegyeket, származásáról csak neve és útlevele árulkodik. Amikor egy szállodában a portás felől érdeklődik, ezt a választ kapja: „Letartóztatták. De hát zsidó volt.” Amikor pedig a határon szeretne átjutni, ekképp tájékoztatják: „Állítólag van valaki, aki tud csinálni valamit. Csak elég sok pénzt kér, ahogy hallottam. Azonkívül náci.”

Az utazó mindezen erényei mellett lenyűgöző részletgazdagságú látleletet is ad a 30-as évek Németországának társadalmáról. Végignézzük, ahogy a Silbermann-nal alapvetően rokonszenvező üzlettársak mégis kihasználják szorult helyzetét, és bagóért veszik meg a lakását, illetve megszerzik vagyonának nagyobbik részét; ahogy árja nejének bátyja megtagadja tőle a segítséget; vagy ahogy a gazdag cégvezetőt egyébként zsigerből megvető kommunista fiatal mégiscsak megpróbálja átcsempészni a belga határon. Az üldöztetés Silbermannra is hatással lesz, túlságosan zsidós kinézetű ismerősének társaságát maga is kompromittálónak érzi, hogy a morális összeomlás után nem zsidó polgártársait vizslatva levonja a következtetést, „szinte ijesztő módon hasonlítunk egymásra”.

Boschwitz finom nyelvi eszközökkel érzékelteti a totalitarizmus társadalmi hatásait. A regény talán legerősebb jelenetében, amikor Silbermannt üzlettársa és régi barátja vágja át, észrevétlenül csúsznak át tegezésből magázásba, hogy a végén a nemzetiszocialista kapcsolatokkal rendelkező üzlettárs azért figyelmeztesse Silbermannt: „Igyekezzen minél hamarabb átjutni a határon!” A főhős végig reflexből „Heil Hitler!”-rel köszönti a hatalom embereit, az utolsó lapokon azonban, amikor feljelentést próbál tenni ellopott aktatáskája és végső soron a Kristályéjszaka miatt, már „Jó napot!”-tal köszön. A lezárást értelmezhetjük Silbermann elméjének megbomlásaként – de talán úgy is, hogy az embertelenséggel való szembeszegülésében nyeri vissza méltóságát, és épp a körülötte lévő világon lesz úrrá az őrjöngés.

 

*

Ulrich Alexander Boschwitzot a második világháború kitörése Nagy-Britanniában érte. Először Man szigetén került internálótáborba, majd a brit kormány német állampolgársága miatt Ausztráliába deportálta. 1942-ben – miután kijelentette, hogy kész a brit hadseregben harcolni a nácik ellen – engedélyt kapott a visszatérésre, de hajóját egy német tengeralattjáró elsüllyesztette. Majdnem 400-an vesztek oda, és Boschwitz valószínűleg magával vitte a hullámsírba Az utazó átdolgozott változatát is. Peter Graf szerkesztői beavatkozásainak mértékét az eredeti ismeretének hiányában nem tudom megítélni, de az bizonyos, hogy ma is érvényes regényt adott ki a keze közül. Boschwitz kora Európájának szánt figyelmeztetését 80 év elmúltával is érdemes komolyan venni.

Fordította: Blaschtik Éva. Jelenkor, 2019, 284 oldal, 3499 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?