Könyv

Ember a baseballsapka mögött

Michael Moore: A provokátor. Így lettem botrányhős

  • Baski Sándor
  • 2012. május 3.

Könyv


Filmjei rendre bevételi rekordokat döntenek, könyvei bestsellerek, Moore-nak tehát nyilván akadnak szimpatizánsai bőven. Jóval többen vannak azonban azok, akik őszinte gyűlölettel viseltetnek iránta. Érthető, hogy kedvenc célpontjai, az óriáskorporációk (Roger és én), a fegyverbuzik (Kóla, puska, sült krumpli), a republikánusok (Fahrenheit 9/11; Sicko) és úgy általában a fennálló rendszer hívei (Kapitalizmus: szeretem!) nem zárták a szívükbe, de rajongani érte a baloldali és liberális értelmiség köreiben sem menő. Moore ugyanis – így a megalapozatlannak semmiképp sem nevezhető vádak – dokumentumfilm helyett propagandát készít; csúsztat, manipulál, és az értelem helyett az indulatokra próbál apellálni. Továbbá kellemetlen a modora, agresszív, nagyképű – és úgy néz ki, mint egy lecsúszott kamionsofőr.

Moore memoárkötete ezt a képet árnyalja. A provokátor felidézi a michigani Flint városában töltött gyerekkor tudatformáló mozzanatait, és annak az útnak az állomásait, amely végül az első dokumentumfilm, a Roger és én (1989) megszületéséig vezetett. Moore munkásságát ismerve a könyv tényeit illik fenntartásokkal kezelni, ahogy azon sem érdemes nagyon meglepődni, hogy az író-rendezőről meglehetősen pozitív kép rajzolódik ki a kötet végére. A provokátor mégis felvisz néhány új vonást az elvakult populista karikatúrájára. Szóba kerül a lakossági homofóbia, az abortusz, az egyházi nevelés és Vietnam, de mindez személyes élményeken, anekdotákon átszűrve – mintha egy rendhagyó politikai coming of age történetet olvasnánk.

A könyv lényegi konklúziója (üzenete?), hogy Moore nem egy New York-i Starbucksban üldögélve alakította ki politikai nézeteit, és döntötte el, hogy hivatásos megmondóemberként próbál karriert csinálni: mindez neveltetéséből, habitusából és a gyerekkor szellemi ingereiből következett. Anyja már négyévesen megtanította olvasni, mesekönyv helyett napilapokon gyakoroltak; kisiskolásként pedig nem Disneylandbe, hanem Washingtonba jártak nyaralni, ott felkeresték kongresszusi képviselőjüket, és beültek a Capitolium üléseire. Az ifjú, de már akkor is nagyfejű Michael a hatvanas évek társadalmi változásai idején szembesült először a faji szegregáció még létező hagyományával. Egy középiskolai retorikai versenyen felszólalt a híres Elks klub diszkriminációja ellen, országos botrányt kavarva ezzel. Pár évvel később, 18 évesen, elindult az iskolaszéki választáson, meg is nyerte, hogy aztán kirúgassa a diákokat fizikailag is terrorizáló igazgatót és helyettesét.

A provokátorról elmondható ugyanaz, mint Moore filmjeiről: nem kell egyetérteni vagy szimpatizálni a szerzőjével ahhoz, hogy lekössön és szórakoztasson. Hangvétele, stílusa kellően közönségbarát; a novellaszerű, fikciós fogásokkal elmesélt történeteknek dramaturgiájuk van, helyenként humorosak, néhol megrendítőek – elsősorban nem az agyat, hanem az érzelmeket veszik célba. A könyv valójában csak azt erősíti meg, amit eddig is sejthettünk: Moore-nak nem véletlenül sikerült forradalmasítania a propagandával kevert dokumentumfilm műfaját.

Fordította: Tomori Gábor. Kossuth, 2012, 358 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.