Könyv

Ember a baseballsapka mögött

Michael Moore: A provokátor. Így lettem botrányhős

  • Baski Sándor
  • 2012. május 3.

Könyv


Filmjei rendre bevételi rekordokat döntenek, könyvei bestsellerek, Moore-nak tehát nyilván akadnak szimpatizánsai bőven. Jóval többen vannak azonban azok, akik őszinte gyűlölettel viseltetnek iránta. Érthető, hogy kedvenc célpontjai, az óriáskorporációk (Roger és én), a fegyverbuzik (Kóla, puska, sült krumpli), a republikánusok (Fahrenheit 9/11; Sicko) és úgy általában a fennálló rendszer hívei (Kapitalizmus: szeretem!) nem zárták a szívükbe, de rajongani érte a baloldali és liberális értelmiség köreiben sem menő. Moore ugyanis – így a megalapozatlannak semmiképp sem nevezhető vádak – dokumentumfilm helyett propagandát készít; csúsztat, manipulál, és az értelem helyett az indulatokra próbál apellálni. Továbbá kellemetlen a modora, agresszív, nagyképű – és úgy néz ki, mint egy lecsúszott kamionsofőr.

Moore memoárkötete ezt a képet árnyalja. A provokátor felidézi a michigani Flint városában töltött gyerekkor tudatformáló mozzanatait, és annak az útnak az állomásait, amely végül az első dokumentumfilm, a Roger és én (1989) megszületéséig vezetett. Moore munkásságát ismerve a könyv tényeit illik fenntartásokkal kezelni, ahogy azon sem érdemes nagyon meglepődni, hogy az író-rendezőről meglehetősen pozitív kép rajzolódik ki a kötet végére. A provokátor mégis felvisz néhány új vonást az elvakult populista karikatúrájára. Szóba kerül a lakossági homofóbia, az abortusz, az egyházi nevelés és Vietnam, de mindez személyes élményeken, anekdotákon átszűrve – mintha egy rendhagyó politikai coming of age történetet olvasnánk.

A könyv lényegi konklúziója (üzenete?), hogy Moore nem egy New York-i Starbucksban üldögélve alakította ki politikai nézeteit, és döntötte el, hogy hivatásos megmondóemberként próbál karriert csinálni: mindez neveltetéséből, habitusából és a gyerekkor szellemi ingereiből következett. Anyja már négyévesen megtanította olvasni, mesekönyv helyett napilapokon gyakoroltak; kisiskolásként pedig nem Disneylandbe, hanem Washingtonba jártak nyaralni, ott felkeresték kongresszusi képviselőjüket, és beültek a Capitolium üléseire. Az ifjú, de már akkor is nagyfejű Michael a hatvanas évek társadalmi változásai idején szembesült először a faji szegregáció még létező hagyományával. Egy középiskolai retorikai versenyen felszólalt a híres Elks klub diszkriminációja ellen, országos botrányt kavarva ezzel. Pár évvel később, 18 évesen, elindult az iskolaszéki választáson, meg is nyerte, hogy aztán kirúgassa a diákokat fizikailag is terrorizáló igazgatót és helyettesét.

A provokátorról elmondható ugyanaz, mint Moore filmjeiről: nem kell egyetérteni vagy szimpatizálni a szerzőjével ahhoz, hogy lekössön és szórakoztasson. Hangvétele, stílusa kellően közönségbarát; a novellaszerű, fikciós fogásokkal elmesélt történeteknek dramaturgiájuk van, helyenként humorosak, néhol megrendítőek – elsősorban nem az agyat, hanem az érzelmeket veszik célba. A könyv valójában csak azt erősíti meg, amit eddig is sejthettünk: Moore-nak nem véletlenül sikerült forradalmasítania a propagandával kevert dokumentumfilm műfaját.

Fordította: Tomori Gábor. Kossuth, 2012, 358 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."