Könyv

Ember a baseballsapka mögött

Michael Moore: A provokátor. Így lettem botrányhős

  • Baski Sándor
  • 2012. május 3.

Könyv


Filmjei rendre bevételi rekordokat döntenek, könyvei bestsellerek, Moore-nak tehát nyilván akadnak szimpatizánsai bőven. Jóval többen vannak azonban azok, akik őszinte gyűlölettel viseltetnek iránta. Érthető, hogy kedvenc célpontjai, az óriáskorporációk (Roger és én), a fegyverbuzik (Kóla, puska, sült krumpli), a republikánusok (Fahrenheit 9/11; Sicko) és úgy általában a fennálló rendszer hívei (Kapitalizmus: szeretem!) nem zárták a szívükbe, de rajongani érte a baloldali és liberális értelmiség köreiben sem menő. Moore ugyanis – így a megalapozatlannak semmiképp sem nevezhető vádak – dokumentumfilm helyett propagandát készít; csúsztat, manipulál, és az értelem helyett az indulatokra próbál apellálni. Továbbá kellemetlen a modora, agresszív, nagyképű – és úgy néz ki, mint egy lecsúszott kamionsofőr.

Moore memoárkötete ezt a képet árnyalja. A provokátor felidézi a michigani Flint városában töltött gyerekkor tudatformáló mozzanatait, és annak az útnak az állomásait, amely végül az első dokumentumfilm, a Roger és én (1989) megszületéséig vezetett. Moore munkásságát ismerve a könyv tényeit illik fenntartásokkal kezelni, ahogy azon sem érdemes nagyon meglepődni, hogy az író-rendezőről meglehetősen pozitív kép rajzolódik ki a kötet végére. A provokátor mégis felvisz néhány új vonást az elvakult populista karikatúrájára. Szóba kerül a lakossági homofóbia, az abortusz, az egyházi nevelés és Vietnam, de mindez személyes élményeken, anekdotákon átszűrve – mintha egy rendhagyó politikai coming of age történetet olvasnánk.

A könyv lényegi konklúziója (üzenete?), hogy Moore nem egy New York-i Starbucksban üldögélve alakította ki politikai nézeteit, és döntötte el, hogy hivatásos megmondóemberként próbál karriert csinálni: mindez neveltetéséből, habitusából és a gyerekkor szellemi ingereiből következett. Anyja már négyévesen megtanította olvasni, mesekönyv helyett napilapokon gyakoroltak; kisiskolásként pedig nem Disneylandbe, hanem Washingtonba jártak nyaralni, ott felkeresték kongresszusi képviselőjüket, és beültek a Capitolium üléseire. Az ifjú, de már akkor is nagyfejű Michael a hatvanas évek társadalmi változásai idején szembesült először a faji szegregáció még létező hagyományával. Egy középiskolai retorikai versenyen felszólalt a híres Elks klub diszkriminációja ellen, országos botrányt kavarva ezzel. Pár évvel később, 18 évesen, elindult az iskolaszéki választáson, meg is nyerte, hogy aztán kirúgassa a diákokat fizikailag is terrorizáló igazgatót és helyettesét.

A provokátorról elmondható ugyanaz, mint Moore filmjeiről: nem kell egyetérteni vagy szimpatizálni a szerzőjével ahhoz, hogy lekössön és szórakoztasson. Hangvétele, stílusa kellően közönségbarát; a novellaszerű, fikciós fogásokkal elmesélt történeteknek dramaturgiájuk van, helyenként humorosak, néhol megrendítőek – elsősorban nem az agyat, hanem az érzelmeket veszik célba. A könyv valójában csak azt erősíti meg, amit eddig is sejthettünk: Moore-nak nem véletlenül sikerült forradalmasítania a propagandával kevert dokumentumfilm műfaját.

Fordította: Tomori Gábor. Kossuth, 2012, 358 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?