Könyv

Ember a baseballsapka mögött

Michael Moore: A provokátor. Így lettem botrányhős

  • Baski Sándor
  • 2012. május 3.

Könyv


Filmjei rendre bevételi rekordokat döntenek, könyvei bestsellerek, Moore-nak tehát nyilván akadnak szimpatizánsai bőven. Jóval többen vannak azonban azok, akik őszinte gyűlölettel viseltetnek iránta. Érthető, hogy kedvenc célpontjai, az óriáskorporációk (Roger és én), a fegyverbuzik (Kóla, puska, sült krumpli), a republikánusok (Fahrenheit 9/11; Sicko) és úgy általában a fennálló rendszer hívei (Kapitalizmus: szeretem!) nem zárták a szívükbe, de rajongani érte a baloldali és liberális értelmiség köreiben sem menő. Moore ugyanis – így a megalapozatlannak semmiképp sem nevezhető vádak – dokumentumfilm helyett propagandát készít; csúsztat, manipulál, és az értelem helyett az indulatokra próbál apellálni. Továbbá kellemetlen a modora, agresszív, nagyképű – és úgy néz ki, mint egy lecsúszott kamionsofőr.

Moore memoárkötete ezt a képet árnyalja. A provokátor felidézi a michigani Flint városában töltött gyerekkor tudatformáló mozzanatait, és annak az útnak az állomásait, amely végül az első dokumentumfilm, a Roger és én (1989) megszületéséig vezetett. Moore munkásságát ismerve a könyv tényeit illik fenntartásokkal kezelni, ahogy azon sem érdemes nagyon meglepődni, hogy az író-rendezőről meglehetősen pozitív kép rajzolódik ki a kötet végére. A provokátor mégis felvisz néhány új vonást az elvakult populista karikatúrájára. Szóba kerül a lakossági homofóbia, az abortusz, az egyházi nevelés és Vietnam, de mindez személyes élményeken, anekdotákon átszűrve – mintha egy rendhagyó politikai coming of age történetet olvasnánk.

A könyv lényegi konklúziója (üzenete?), hogy Moore nem egy New York-i Starbucksban üldögélve alakította ki politikai nézeteit, és döntötte el, hogy hivatásos megmondóemberként próbál karriert csinálni: mindez neveltetéséből, habitusából és a gyerekkor szellemi ingereiből következett. Anyja már négyévesen megtanította olvasni, mesekönyv helyett napilapokon gyakoroltak; kisiskolásként pedig nem Disneylandbe, hanem Washingtonba jártak nyaralni, ott felkeresték kongresszusi képviselőjüket, és beültek a Capitolium üléseire. Az ifjú, de már akkor is nagyfejű Michael a hatvanas évek társadalmi változásai idején szembesült először a faji szegregáció még létező hagyományával. Egy középiskolai retorikai versenyen felszólalt a híres Elks klub diszkriminációja ellen, országos botrányt kavarva ezzel. Pár évvel később, 18 évesen, elindult az iskolaszéki választáson, meg is nyerte, hogy aztán kirúgassa a diákokat fizikailag is terrorizáló igazgatót és helyettesét.

A provokátorról elmondható ugyanaz, mint Moore filmjeiről: nem kell egyetérteni vagy szimpatizálni a szerzőjével ahhoz, hogy lekössön és szórakoztasson. Hangvétele, stílusa kellően közönségbarát; a novellaszerű, fikciós fogásokkal elmesélt történeteknek dramaturgiájuk van, helyenként humorosak, néhol megrendítőek – elsősorban nem az agyat, hanem az érzelmeket veszik célba. A könyv valójában csak azt erősíti meg, amit eddig is sejthettünk: Moore-nak nem véletlenül sikerült forradalmasítania a propagandával kevert dokumentumfilm műfaját.

Fordította: Tomori Gábor. Kossuth, 2012, 358 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.