Könyv

Jeruzsálemnek pusztulnia kell

M. C. Scott: A római kém

  • B. I.
  • 2012. május 2.

Könyv


Ha csak lazán, néhány alak szerepeltetésével is, de a szerző új Róma-sorozata kapcsolódik előző szériájához, a magyarul szintén olvasható, négykötetes Boudicához. Időben sincs nagy eltérés: A római kém az icenus fölkelés leverése után három évvel, 64-ben, a nagy római tűzvész idején játszódik. A címszereplő, Sebastos Abdes Pantera (a Leopárd) Néró császár parancsára igyekszik földeríteni, kik akarják beteljesíteni a jóslatot, miszerint a Mennyei Királyság eljöveteléhez Rómának és Jeruzsálemnek pusztulnia kell.

 

A nyomozás lassan halad - ami ezúttal viszont nem szerzői fogás, mondjuk a feszültségkeltés érdekében. A regény cselekményszövése meglehetősen széttartó: olykor a nagy fogathajtóversenyre készülés áll a középpontban, olykor Néró gerjedelme a tízéves főhős iránt, de a mű végén például hirtelenjében egy szerelmi háromszög is akad. Az ilyesfajta formai megoldások nem feltétlenül használnak egy lektűrnek, főleg, ha különösebb funkciója egyik-másik szálnak valójában nincs is. A fősodornak szánt sztori kifutása viszont kétségtelenül szórakoztató: Scott tálalásában Rómát nem Néró gyújtatta föl, hanem egy maroknyi fanatikus keresztény. Azt pedig végképp kedvtelve olvastuk, hogy a kereszténység mint olyan voltaképpen nem más, mint egy végzetesen félreértett hírszerzői feladat folyománya, s hogy elterjesztője egy félresiklott karrierű volt római spicli (Szaulosz - értik, ugye?). Ezek után nyilván az sem meglepő, hogy a történetben kitüntetett szerepet játszik Jézus egyik gyereke - aki vonzódik a saját neméhez is. Fokozható még a műélvezet?

Fordította: F. Nagy Piroska. Agave, 2012, 580 oldal, 4680 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”