rés a présen

„Én is kipróbáltam”

  • rés a présen
  • 2022. június 15.

Könyv

Kiss Ottó író, költő

rés a présen: Megjelent már vagy harminc köteted, többségében gyerekkönyv. Miért ez a korosztály foglalkoztat?

Kiss Ottó: Mindig is arra törekedtem, hogy ne felnőtt- vagy gyerekkönyvben gondolkodjak, hanem irodalmat csináljak, és ha az történetesen gyerekirodalom, akkor legyen olyan, amit a felnőttek is élvezhetnek. Az motivált és motivál a mai napig, hogy olyan gyerekkönyvet írjak, amelynek más-más rétege nyílik meg a gyerek-, illetve a felnőttolvasók előtt. Az első könyvemnél, a Csillagszedő Máriónál például annyira erős volt ez a késztetésem, hogy sikerült a kész kéziratot több mint másfél évtizedig pihentetnem, mire kiadóra talált. Mondjuk, ebben azért bőven benne voltak az akkor még tabunak számító témák is, amelyekről a könyv szól. Határozott álláspontom tehát, hogy van átjárás a felnőtt-, illetve a gyermek- és ifjúsági irodalom között, bár esetemben ugye ez csak egyirányú, a felnőtteknek szánt könyveimről nem mondható el, hogy gyerekeknél működnének. Ezzel együtt azt gondolom, fontos a korosztályos elkülönítés, már csak az olvasóval szembeni udvariasság, a könnyebb választhatóság miatt is.

rap: A gyerekeknek szóló témákat mi alapján választod?

KO: A gyerekeket az érdekli, ami az őket körülvevő, illetve az általuk feltérképezendő világról szól, legyen az akár a valóságos, akár a fikciós tér. Vannak persze slágertémák, ha azokhoz nyúl valaki, szinte garantált a siker, amelyet itt a könyveladási számokra vonatkoztatva értek, de azok csak szerencsés esetben korrelálnak az esztétikai minőséggel. A slágertémáról írást egyszer én is kipróbáltam, a Focisták kézikönyve esetében, és most már elmondhatom, hiszen a saját bőrömön is tapasztaltam, hogy valóban működik: a kötet rövid időn belül több kiadást is megért. A foci persze engem is érdekelt és érdekel, nem véletlen tehát a választás. Ennek ellenére az ilyen népszerű témákat igyekszem kerülni, többnyire olyanokhoz nyúlok, amelyekről még nem vagy csak kevesen írtak. Persze ez egyre nehezebb, mert a hazai vagy a külföldi gyerekirodalomban szinte mindenről szó volt már oda-vissza, így aztán sokszor már nem is a „miről” kérdésre keresem a választ, hanem a „hogyan”-ra. Hogyan nyúljak hozzá adott, lehetőleg nem ezerszer megírt témához. Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy „legyártjuk-e” az x-edik gyerekkönyvet ugyanarról a témáról, vagy próbáljuk a szöveget a gyerekirodalom irányába terelni, amennyiben ugye lehet terelni egy szöveget.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."