Könyv

Korántsem mesebeli

Erdős Virág: Pimpáré és Vakvarjúcska

  • - urfi -
  • 2012. december 9.

Könyv

 


Ahogy a szerző újabban igen népszerű közérzeti verseiben, úgy dialógusokból összeálló elbeszélő költeményében is a sodró lendületű, de időről időre jó érzékkel megdöccentett ritmus; a játékos, de nem öntetszelgő rímek; az újrafelfedezett szavak iránti vonzalom és a nyelvi regiszterek keverése tűnik fel elsőre. Filó Vera rajzaiban pedig az, hogy nem szépek - a könyvtárgy maga messze nem olyan vonzó, mint azt az egyre profibbá váló magyar illusztrátoroktól megszoktuk. De az egyszerűség, a rontottság értelmet nyer a szöveg mellett, amellyel nagyon okosan együttműködnek a sokszor azért igen mozgalmas képek. Hiszen a vers világa sem szép.

 

Mert bár látszólag van itt minden, három királyfi és nagy szerelem, ám a deklasszálódott királyi család már egészen olyan, mint egy család. Anya nyaggat, apa sunnyog, gyerek hisztis; és bizony, hát akar a búbánatos bazsarózsa férjhez menni az először látott kérők akármelyikéhez. De még a pénzszerzés által motivált frigy nyélbeütése előtt elrabolja Pimpáré kisasszonyt egy hősszerelmes, ugyanakkor érthető okokból kevéssé vonzó partinak tűnő varjú. Nem mondom tovább a sztorit - szinte végig izgalmas -, és nem mesélem el a végét sem. Pedig ott kap gellert az egész, ott válik a nem mindig kellemes magunkra ismerések ellenére igen szórakoztató könyv gyomorszorítóvá. Pontosabban, amikor rájövünk (tényleg rá kell jönni, nincs a szánkba rágva), hogy miért Varjú Gazsi az elvarázsolt királyfi neve, és hogy az őt sújtó átok korántsem mesebeli.

Filó Vera rajzaival. Móra, 2012, 104 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.