Könyv

Korántsem mesebeli

Erdős Virág: Pimpáré és Vakvarjúcska

  • - urfi -
  • 2012. december 9.

Könyv

 


Ahogy a szerző újabban igen népszerű közérzeti verseiben, úgy dialógusokból összeálló elbeszélő költeményében is a sodró lendületű, de időről időre jó érzékkel megdöccentett ritmus; a játékos, de nem öntetszelgő rímek; az újrafelfedezett szavak iránti vonzalom és a nyelvi regiszterek keverése tűnik fel elsőre. Filó Vera rajzaiban pedig az, hogy nem szépek - a könyvtárgy maga messze nem olyan vonzó, mint azt az egyre profibbá váló magyar illusztrátoroktól megszoktuk. De az egyszerűség, a rontottság értelmet nyer a szöveg mellett, amellyel nagyon okosan együttműködnek a sokszor azért igen mozgalmas képek. Hiszen a vers világa sem szép.

 

Mert bár látszólag van itt minden, három királyfi és nagy szerelem, ám a deklasszálódott királyi család már egészen olyan, mint egy család. Anya nyaggat, apa sunnyog, gyerek hisztis; és bizony, hát akar a búbánatos bazsarózsa férjhez menni az először látott kérők akármelyikéhez. De még a pénzszerzés által motivált frigy nyélbeütése előtt elrabolja Pimpáré kisasszonyt egy hősszerelmes, ugyanakkor érthető okokból kevéssé vonzó partinak tűnő varjú. Nem mondom tovább a sztorit - szinte végig izgalmas -, és nem mesélem el a végét sem. Pedig ott kap gellert az egész, ott válik a nem mindig kellemes magunkra ismerések ellenére igen szórakoztató könyv gyomorszorítóvá. Pontosabban, amikor rájövünk (tényleg rá kell jönni, nincs a szánkba rágva), hogy miért Varjú Gazsi az elvarázsolt királyfi neve, és hogy az őt sújtó átok korántsem mesebeli.

Filó Vera rajzaival. Móra, 2012, 104 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.