KISJÁTSZÓTÉR - könyv

És boldogan éltek? – Mesehősnők utóélete

Könyv

Ki ne gondolt volna még arra, mi minden történhetne a széles körben ismert, klasszikusnak vélt mesék szereplőivel, például azok hősnőivel, ha nem úgy és nem akkor érne véget a történet, ahogy az meg van írva. Vajon mi van Alice-szel Csodaországból, hogyan cseperedik fel Pöttyös Panni, miként él a halász nagyravágyó felesége, vagy hogy alakul Mulan sorsa? Tizenhat kortárs szerző – köztük Karafiáth Orsolya, Kiss Noémi, Rakovszky Zsuzsa, Szécsi Noémi, Szvoren Edina – megírta néhány egészen biztosan ismert mesebeli sztori folytatását.

A friss mesenovellákat rövid, kontextualizáló, memóriafrissítő expozé előzi meg. A nagyon vegyes elbeszélések gyűjteménye szerencsére nem a legkézenfekvőbb értelmezést adja, milyen a mesehősnők utóélete, mi történt a „boldogan éltek, amíg meg nem haltak” után. Mi több, van olyan történet, amely szinte fittyet hányva a Disney-mesére, vadonatúj, az adott mese által inspirált, de ahhoz közvetlenül nem kapcsolódó valóságot rittyent néhány oldalban. Berg Judit Hófehérke-folytatása például már-már morbid, de nagyon jó. Akad olyan is, amely kissé didaktikus, vagy régies, vagy, mondhatni, modern Grimm-átirat, esetleg szuper ötletes, humoros, vagy csak meghatóan kedves. És akkor ott van Sárbogárdi Jolán (a.k.a. Parti Nagy Lajos) sajátos, tökéletesen kakukktojás szövege, amitől végképp és teljesen eklektikussá válik a válogatás. Épp ez benne a csodás. Meg az, hogy a kortárs történetek a szexuális kizsákmányolástól kezdve a menekültkérdésen át egészen a social media függőségig oly sok mindenről szólnak. De a happy end elmarad.

Cser Kiadó, 2018, 184 oldal, 3995 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."