Fővárosi mozifogyatkozás: Nincs kegyelem

  • Kelecsényi László
  • 1999. augusztus 12.

Könyv

1962-ben 92 mozi működött Budapesten. Harminc évvel később már csak 40. Ma pedig? Le se kell venni a cipőjét annak, aki a Snoblesse oblige rovat vetítőhelyeit megszámlálná. De mi számít manapság mozinak?
{k199932_32;b}1962-ben 92 mozi működött Budapesten. Harminc évvel később már csak 40. Ma pedig? Le se kell venni a cipőjét annak, aki a Snoblesse oblige rovat vetítőhelyeit megszámlálná. De mi számít manapság mozinak?Az optimisták szerint nincsen semmi baj. Szépséges fővárosunk kies vidékein sok új mozi nyílt. Csudás nevű multiplexekben ütheti agyon szabadidejét tizenéves ifjú és pókhálós arcú aggastyán. A statisztika csalóka: a műsorban együtt szerepel a vegetáló kispiszkos a hirtelenében elhúzott bevásárlóközpont soktermesével. A vadászpuska előtt bűvölten ijedező nyuszi a tekergő óriáskígyóval. Képzeljük csak el Mándy Ivánt egy ilyen multi-micsodában. Riadtan bolyongana a termek közt, nem lelve helyét a popkornos csajok és a kólázó ifjak soraiban. A multiplex ugyanis sok minden - csak épp nem mozi.

Metz jóslata

Már biliárdozni se lehet a Csokonai előcsarnokában. Homlokzatán még ott díszeleg a kólagyártó cég neve. De odabenn csak a sötétség. A koszos üvegajtón kézzel írt cédula: kulcs a szomszédos közértben. Átellenben, az Alekszej Makszimovics Peskovról elkeresztelt mozgóban, az Akácfa utcában imaterem működik. Lehet fohászkodni az egyedülvalóhoz, tartsa meg kegyeiben a mozibolondokat. Ám a mozisoknak nincsen védőszentjük.

A Tisza is rég elesett. S még egy vacak kis tábla se hirdeti az ürességtől kongó kereskedőház falán, hogy e helyütt, az egykori Velence kávéházban tartották az első mozielőadást Pesten. A kávésfiú kurblizta a vetítőgépet, mert a konyhában is jól tudott darálni. Megélénkült ellenben az Apolló, alias Vörös Csillag: minden van a kísértetszálló földszintjén, csak mozi nincs. Kisebbfajta kínai piac nyüzsög az utcára nyíló odvas spelunkákban, jelképezve a mi kis privatizációnkat.

A kaszás az ábécé elején kezdte suhogtatni munkaeszközét. Bányász (Graffiti), Bartók, Bástya, Broadway. Mind az utolsó év halottai. A műemlékházban bezárt Bartók Béla úti mozi üzemeltetője azt írta ki a csalódottak tájékoztatására, hogy szünetelnek a vetítések. Az előcsarnoki butik bérlője többet tudott nála. Az ő cetlije már a mozi megszűnéséről tudósított. Az örök orvosi vita mozista lecsapódása: megmondjuk-e a betegnek, hogy esete reménytelen. A Broadway-Barlang-Ady-Filmmúzeum-(megint) Broadway sorsa a legfájdalmasabb. Egykori remekművek első láthatási színtere, nosztalgikus régiségek újranézésének terepe, a pesti Cinematheque valószínűleg örökre bezárt. Kezelője, a Filmintézet nem tud mit kezdeni ezzel az erzsébetvárosi katakombával. (Apropó Erzsébetváros: valaha, 1913-ban, a legbékebelibb béke idején 42 mozi volt csak itt és a szomszédos Terézvárosban.)

A Blue Box - enyhén szólva vegetál. S az alliterációt folytatva, a Baross tér, a pályaudvar környéke egy vacak kis mozit se bír eltartani. Miképpen a Nyugati pu. közelében lévő Kossuth és Metró napjai is meg vannak számlálva. Jaj lesz nekik, ha megnyílik az állítólag 11 termes csuda-szuper-fanti West-End-Centrum. End lesz majd. Bejön az okos francia úr, Christian Metz filmtudor borongó jóslata: a mozinak nem lesz második évszázada.

Noblesse oblige

El kéne menni egy multiplexbe. Csakhogy se a Corvin, se a Puskin nem az. Hiába formálták át pénzt nem kímélve mindkettő belterét, hiába játssza a Corvin nagyjából ugyanazt a műsort, mint a Pólus, a Lurdy vagy a Hollywood, ide azért még nem a szappanoperák szellemi alattvalói járnak, nem a számítógép képernyőjét a valóság helyébe emelő "digitális éden"-rabszolgák jönnek filmet nézni. A videótékában megvan a Furcsa dráma meg a Szálloda külföldieknek is. A kávézóban diákok randevúznak, fönn az erkélyen Bazin és Kracauer könyvei kölcsönözhetők. Nevezett urak még tudtak valamit a film művészi jellegéről.

El kéne menni egy multiplexbe. Meg kéne kóstolni azokat a szellemi eledeleket, amiket a cukros ételekről álmodó egykori szövőlányok egyenszőke, grillezett bőrű, fekete gyászba öltözködött, sámlitalpakon botladozó mai unokái fogyasztanak egy bigmekk és egy zacsi popkorn között, míg a csávóik a szimulátorokat nyűvik. Gondolkodásölő, érzelemirtó mozgóképek peregnek szuper-dolbiban. Múmia, kísértet, marslakó, óriásgorilla, komputeranimációs bogár - pontosabb címek a heti műsorfüzetben. Amerikai áru mind.

Az európai darabokra rájár a rúd. "Wenders vezet világtalant" - írja a Pesti Est tartalomösszefoglalója az Antonionival forgatott négykezesről, a Túl a felhőkön című filmről. Időzzünk el ennél a mondatocskánál kissé. Tehát Wim vak volna ugyebár. És a félbéna Michelangelo, aki mindig tudta, hová kell letenni a kamerát, világtalan. Itt tartunk tehát.

Tüntetőleg

Fizetett hirdetést olvasok egy programfüzetben. Mozivédők tüntetnek majd az Uránia bezárása miatt. A valaha szebb napokat látott mozi a magyar filmtörténet szerves része. 1896-ban, a keleties pompájú egykori Oroszi mulatóban már vetítettek itt, és a tetőteraszon forgatták 1901 elején az első magyar filmet, A táncot. Négy évvel ezelőtt még Filmszemlét is tartottak az Urániában, ahol május 31-én volt az utolsó mozielőadás (de nem Bogdanovich melankolikus fekete-fehérjét adták).

Tíz perccel a tiltakozás meghirdetett időpontja előtt még csak a Chaplin-jelmezbe öltözött három fiatal jelenléte árulja el, hogy itt rendkívüli cécó készül. Többen vannak a hetes buszra lesők, mint a tüntetés rokonszenvezői. A szervezők csokis kifliket osztogatnak a járókelőknek. Három rendőr figyeli a történéseket az újságospavilon fedezékéből. Semmi dolguk nem lesz. Végre szócső kerül a főszervező, Éliás András kezébe, de nem ő, hanem egy hosszúra nőtt, csinos lányka olvassa föl a kiáltványt. A szerény technikát elnyomja a hatsávos Rákóczi út sokhengereseinek motorzaja. Pirosra mázolt képű, bohócruhás, korosabb hölgy biciklizni kezd a kalapjukat sétapálcájukkal egyensúlyozó Chaplin-fiúk körül. Két-három fotós kattintgat, rendezi a váratlan utcai happeninget. Artista-műsor -ingyen. A vezérszónok már a hozzá írt levelekből idéz: polgármester, parlamenti képviselő kenetes szavai. A mozi portálján sokszorosított szöveg, a Színművészeti Főiskola -a tulajdonos! -diplomatikus, ám semmitmondó üzenete. Alatta az utoljára vetített film szlogenje: "Előbb a nők és a gyerekek. Aztán te jössz." Tehát így állunk. Nincs remény, hisz e "tüntetés" emlékét is alig könnyebb felidéznem, mint a múlt heti multiplexremeket (remake-et?).

Egy, csak egy mozi...

Ki mondja, hogy nincs egy jó mozi Pesten? Van egy zug a Nagykörút és a Dob utca sarkán. Hívták már Vestának, Pentelének, legutóbb vagy negyven éven át Mátra moziként volt ismert. Meg arról, hogy itt vannak a legkényelmetlenebb ülőhelyek. Mióta a Filmintézet átvette a mozit, ülhetők a székek, s nézhetők a filmek. Mintha Langlois papa szelleme lebegne az egykori utánjátszó fölött. A hajdani filmbolond, a párizsi archívum megteremtője - akiről a magyar lexikonok mit sem tudnak - álmodott és valósított meg ilyesmit a Szajna partján. Napi három előadásban peregnek a filmtörténet vitathatatlan érdekességei. Aki ide jár egy-két évig, utána vizsgázhat média szakon filmtörténetből.

Kívánni is lehet. Filmóhajtásunkat bedobhatjuk az előcsarnoki ládikába, s a mozi-Jézuska pár hónapon belül teljesíti vágyainkat. Nem hiába nevezték valaha Vestának ezt a vetítőt: a tüzet őrző szüzek védik a hely szellemét. Illuzórikus hely ez. A multiplexek monokultúrája helyett hiába nyújtja a legváltozatosabb filmétlapot, a statisztikák elszomorítók. 1999-ben előadásonként átlagosan 39 néző váltott jegyet az Örökmozgóba. A főváros tizenkét art-mozija között a látogatottság tekintetében a nyolcadik helyen áll, mindössze 5 százalékos részesedéssel. Járóképes ötvenesek és mindenre kíváncsi huszonévesek ülnek be a légkondicionált nézőtérre. Az ő zsebükben legalább nem csipog föl a mobil előadás közben.

Valahányszor kikecmergek a benti félhomályból a Nagykörút rideg valóságába, rossz érzés kerít hatalmába. Jean-Claude Van Damme áll az utcasarkon, és gépfegyverével lekaszabolja e mozirezervátum utolsó őslényeit.

Kelecsényi László

(Néhány adatért a Budapest Filmnek tartozik köszönettel a szerző.)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.