„Hallgatás övezte a tetteiket” - Colm Tóibín író

Könyv

Krasznahorkait istenről faggatta, Thomas Mann-nál az erotikát kereste, Philip Rothnak engedelmeskedett. Trumptól tart, Nick Hornbytól nem tart, Almodóvarral a kreatív csöndjeit gyakorolja.

Magyar Narancs: A Brooklyn egy Amerikába emigrált ír lány regénye. Eilis az ötvenes években igyekezett gyökeret verni az USA-ban: ha ma próbálkozna ilyesmivel, tartania kéne attól, hogy kitoloncolják?

Colm Tóibín: Sok olyan ír dolgozik és adózik az USA-ban, akik illegális bevándorlónak számítanak. Számukra a jelen helyzet nem ígér sok jót. Eilisnek ma joggal kéne tartania attól, hogy deportálják, ezért ha ma indulna neki, minden bizonnyal Kanadát vagy Ausztráliát választaná. Nehéz megjósolni, Trump mit fog tenni. Mindenfélét összehordott a kampánya során, a nonszensz uralta a megszólalásait. A gonosz nonszensz.

false

 

Fotó: Getty Images

MN: Sokan a regényéből készült filmmel ismerkedtek meg először. Nem piszkálta a szakmai féltékenység, amikor egy másik írónak, Nick Hornbynak engedte át a forgatókönyvet?

CT: Nézze, ha producer lennék, és valaki azzal jönne, hogy itt van valami ír pasas, valami író, udvariasan bólogatnék, hogy igen-igen, köszönöm, de most nem érek rá. Ha viszont valaki azzal keresne meg, hogy itt egy ír pasi, akinek a könyvét Nick Hornby adaptálta, minden mást azonnal félredobnék.

MN: Úgy nyilatkozott, hogy a csönd igen jótékonyan tud hatni a munkájára. Az, hogy a nagyapja tagja volt az IRA-nak, nem okozott feszült csöndeket gyerekként a szülői házban?

CT: A nagyapámat nem ismertem, de éltek a házunkban olyanok, akik ugyanúgy IRA-tagok voltak, mint ő. Hallgatás övezte a tetteiket. A forradalmároknak az a generációja, melyhez a nagyapám is tartozott, nem volt egy beszédes nemzedék. Úgy érezték, ha beszélnek, azt a külvilág dicsekvésnek venné.

MN: A csönd termékeny közege lehet az írásnak, de a Carnegie Hallban egyenesen kötelező. Erre egy másik író emlékeztette önt, amikor koncert előtt megkopogtatta a vállát, és odasúgta: Remélem, csöndben maradsz!

CT: Igen, Philip Roth volt ez a másik író. Vicces kis közjáték volt, de nem volt fenyegető, nagyon is barátságos gesztus volt ez a részéről. Régről ismerjük egymást. Nem volt ez más, mint baráti üdvözlés Philip Roth-módra.

MN: Oscar Wilde-tól Thomas Mannon át Pedro Almodóvarig számos meleg művész életéről értekezett a Love in a Dark Time című esszékötetében. Hogy Thomas Mann mit szólt volna, azt sajnos nem tudhatjuk, de mit szólt Almodóvar?

CT: Az Almodóvarról szóló írás eredetileg a Vanity Fair felkérésére született. Azóta tartjuk is a kapcsolatot. Érdekes, hogy egyetlen szóval sem említette a könyvemet, ahogy én sem említettem egy szóval sem neki. Látja, ha a csöndjeimre kíváncsi, ez is egy a kreatív csöndek közül.

MN: Mint írta, Thomas Mann sorai közt a titkos erotikát kereste. Megtalálta?

CT: A Doktor Faustus tele van furcsa erotikus energiával, de hasonló energiák lappanganak a Tonio Krögerben és érdekes módon a Budden­brook házban is, főleg a fiú, Hanno alakja körül. De ott az Egy szélhámos vallomásai és A varázshegy is. Ott van ez tulajdonképpen mindenben.

MN: Mi a legerotikusabb olvasmányélménye?

CT: Talán James Baldwintől a Giovanni szobája vagy a mostaniak közül Alan Hollinghurst munkái.

MN: Írországban tavaly népszavazás döntött az azonos neműek házasságáról. Minek tulajdonítja a sikert?

CT: A kampányt nagyon okosan vezényelték le. Az emberi jogok nem valamilyen elvont módon jelentek meg benne, hanem a személyes történetek kerültek előtérbe. Írországban a választási kampányokat házról házra vívják. Azt tanácsolták mindazoknak, akik az ajtókon kopogtattak, hogy ne ők beszéljenek, hanem vigyenek magukkal valakit, egy családtagot, aki személyesen is érintett. Mindenki azt gondolta, kemény, sárdobáló vita lesz, hogy az ellenoldal a tömegek felheccelésében lesz érdekelt. Végül nem így lett: nagyon is jól nevelt párbeszédre került sor.

MN: Az amerikai elnökválasztásról ez kevésbé mondható el.

TC: Feszült figyelemmel követtem a kampányt; Trump és a követői úgy alázták az afroamerikaiakat, a nőket, a zsidókat és a mexikóiakat, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. Trump igazi demagóg. Ismerve az európai történelmet, tudom, mennyire veszélyes játszma ez.

MN: Két éve mesterkurzust tartott Krasznahorkai Lászlóval. Osztja a Krasznahorkai-regények mély reménytelenségét?

TC: Igen, abszolút a magaménak érzem. És a mondatai! Micsoda elkötelezettség a mondatok iránt! Azok a kadenciák! Az ellenállás melankóliája nagy kedvencem, de Krasznahorkaitól nem csak kedvenc könyveim, kedvenc mondataim is vannak. És a regények mellett ott van maga az ember: egy rendkívül illedelmes, a dolgokhoz iróniával közelítő alak. Meginterjúvolni ugyanakkor embert próbáló feladat, rettenetesen nehéz elmagyarázni a közönségnek, miben is áll a művészete. Legalább háromszor beszélgettem vele közönség előtt. Egyszer Istenről próbáltam faggatni; láttam rajta, hogy ez nagyon nincs az ínyére. T. S. Eliot fogalmazta meg jól, hogy hol válik el a művész és az ember: „the man who suffers and the mind which creates”. (Szentkuthy Miklós fordításában: „minél tökéletesebb művész valaki, annál tökéletesebben válik kétfelé benne az élményeket átélő ember és az agy, amely alkot” – a szerk.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.