Harminc ezüst (Szájtépés filmszakadásig - Fiatal Filmesek Fóruma)

  • Orosz Ágnes
  • 1999. június 10.

Könyv

Egy kis lépés előre: több mint harmincat mutattak be pályakezdők egy-két éve készült rövid- és kisjátékfilmjeiből a hétvégén a Szindbád moziban. A vetítésekhez panelbeszélgetések adtak keretet. Grunwalsky Ferenc rendező és Báron György filmteoretikus első nap az alkotók közül Bollók Csabával, Dyga Zsomborral, Hajdú Szabolccsal, Mispál Attilával és Szederkényi Júliával, este Jancsó Miklóssal, másnap filmelméleti szakemberekkel ült le a Latinovits teremben.
{k199923_31;b}Egy kis lépés előre: több mint harmincat mutattak be pályakezdők egy-két éve készült rövid- és kisjátékfilmjeiből a hétvégén a Szindbád moziban. A vetítésekhez panelbeszélgetések adtak keretet. Grunwalsky Ferenc rendező és Báron György filmteoretikus első nap az alkotók közül Bollók Csabával, Dyga Zsomborral, Hajdú Szabolccsal, Mispál Attilával és Szederkényi Júliával, este Jancsó Miklóssal, másnap filmelméleti szakemberekkel ült le a Latinovits teremben. A happening arca, a Jancsó Miklós által pont itt, a MaNcsban zseniként aposztrofált Hajdú Szabolcs négy meggyőző rövidfilmmel jelentkezett és még egy filmes műhely rögtönzésére is vállalkozott volna, ha utóbb holmi zavaros indokkal le nem kell fújnia. Egyébként igazi megszállott, aki attitűd híján (egyelőre, nyilván) őszinteségével keltett csodálatot. Mint a fórum során többször elmondta, folyamatosan dolgozó alkotócsoportokban gondolkodik, s szerinte ezekre szabott pályázatokat, ösztöndíjakat is kellene indítani, hogy legalább a forgatás ideje alatt ne kelljen még a megélhetéssel is törődni. Személy szerint nem hajlandó elmenni az alkalmi munkáknál jobban fizető tévéhez sem, miként teszi azt legtöbb pályatársa. Nem is annyira elvből, hanem mert képtelen mások művészi (vagy annak távolról sem nevezhető) igényeit kiszolgálni. Kérdésünkre, hogy egyébként miből él, azt felelte: semmiből. "Nemhogy nullán, mínuszban vagyok." Mindenesetre a program közel felének megnézése után világossá vált, hogy rajta és Mispál Attilán (a tavalyi filmszemlét nyert és itt újra bemutatott, eredetiségében magától értetődő Altamira alkotóján) kívül nem sokan csinálnak nyarat. (Jelenleg mindketten nagyjátékfilmen dolgoznak, s e tény egyfelől örvendetes, másfelől viszont meglehetős háttérnek látszik elvi szilárdságukhoz.) A többi voltaképpen a régi nóta: végre annak az egy filmnek (lehetne persze több is) kellene elkészülnie, amire bemennek az emberek, és arról szól, hogy milyen világban élünk - csakhogy az évtized el is telt az erre való várakozással. "Tulajdonképpen ezen drukkol teljesen önzetlenül mindegyikünk, mert az mindenkinek sokat segítene" - mondja Mispál, s miért ne hinnénk neki?

A kettőjük munkáin kívül látott filmek (Fésös András: Street Heart Beat, Páli György: Körbe, Bollók Csaba: Észak, észak, Daniel Young: Roarsch, Antal Nimród: Biztosítás, El Eini Sonia: Körömszakadtáig, Dyga Zsombor: Séta) viszont még csak meg sem próbálkoztak bármiféle jellem ábrázolásával, pláne dialógusokat adni szereplőik szájába, ne adj´ isten történetet mesélni. Vagy ha mégis, nekünk nem tűnt fel, de az is lehet, hogy a jódolgában piszkoskodó maximalista kibic attitűdje a miénk. Noha akadt pár igényesen elkészített darab (Észak, észak; Biztosítás), a fentiek hiánya miatt formagyakorlatnál többről esetükben sem beszélhetünk. (Azt viszont egy percig sem vitatjuk, hogy a Körömszakadtáig a világ bármelyik trashfesztiválján megállná a helyét, és ez nem feltétlenül rossz hír. Sokan szeretik az ilyet.)

Már a nyitóbeszélgetés alcíme (Yuppie-k legyünk vagy szabadok) is híven tükrözte a szervezők és az úgynevezett filmes elit hozzáállását: "Gondolkodjunk szélsőségekben." Meglehet, abban igazuk van, hogy itthon egyelőre valóban nincs üdvös középút, de ha ez így marad, jobb, ha elfelejtjük Cannes-t, és továbbra is nézhetik egymás filmjeit, ha másért nem, szolidaritásból. Ha az új generációnak lázadnia kellene valami ellen, hát itt van rögtön ez a szemlélet. Az ilyesmire utaló jelek, ha egy-két hozzászólás erejéig voltak is, többnyire elsikkadtak. Persze úgyis csak akkor érnének valamit, ha valaki egy megfelelő filmet is mellékelne nyomatékul.

Az elvárt és tisztes számban megjelenő közönség mindenesetre végig meglehetősen kirekesztettnek érezhette magát, több okból is. Mást ne mondjunk, a két panelbeszélgetés során a moderátorokban fel sem merült, hogy illene legalább név szerint bemutatni önmagukat és a beszélgetőpartnereiket. Az sem biztos, hogy az olyan nevekhez, mint Rákosi vagy Aczél György, Jancsónak folyton hozzá kellett volna tennie, hogy "ha tudjátok, ki az". Ha már Rákosinál tartunk, a beszélgetés szelleme megfelelt az "aki nem velünk van, az ellenünk" elvnek, épp csak kimondva nem lett, hogy aki nem kíváncsi mindenre, amit körük bármely tagja valaha filmszalagra rögzített, az mind közönséges multiplextöltelék. Sorolhatnánk még hosszan az olyan kategorikusan kijelentett, finoman szólva is költői túlzásokat, mik szerint "prekatasztrofális világban élünk", vagy a "mai fiatalok nem tudnak énekelni", de minek. Éppen az a szomorú, hogy az eredeti szándék tulajdonképpen jónak is mondható, hiszen valóban látni kellett ezeket a filmeket. Legalább ahhoz - ahogy Grunwalsky is mondta -, hogy az ember őszintén kimondja a velük kapcsolatos érzéseit.

Hisz ki is tagadná, hogy a filmesek munkájához szükség van rendezett anyagi feltételekre, miként az is faktum, hogy az átlagmozikba nem vihető munkákat is hozzáférhetővé kell tenni, esetleg tévén, minimum videón. Ez a társadalom kötelessége, ugyebár. A filmkészítőké ellenben az, hogy erre érdemeset produkáljanak, és ennek elengedhetetlen voltát nyilvánosan vegyék is tudomásul. Mert ilyesminek ezen a hétvégén a részükről nyomát se láttuk. Alighanem spanyolviasz vagy szimpla krakélerkedés a részünkről, ha olyan frázisokkal jövünk, hogy közönség nélkül változatlanul nincs mozi, és jó filmet csinálni is nehezebb, mint mentségeket keresni.

Ráadásul -hihető, nem hihető -mindezeket a feltétlen szurkoló alapállása mondatja velünk.

Orosz Ágnes

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.