Könyv

Hartay Csaba: Fénykép­avar

  • Toroczkay A.
  • 2016. szeptember 18.

Könyv

„Egyedül kell bemenned a nádasba” – kezd bele Hartay élete eddigi legsúlyosabb kötetébe. Elegáns gyászmunka, ahogy a fülszöveg is írja. De akadhat olyan olvasó, akinek néhol talán túlságosan is az, mert talán egy gyászmunkától a legkevésbé azt várnánk, hogy elegáns legyen. Ez a gyászmunka sokáig mintha mentes volna minden érzelemtől.

„A csillagok videójátékok szereplői. Dobj érmét, adnak életet.” Mint őszi erdő a színeket, úgy ontja magából a kötet a frappáns sorokat, de ezek folytonos áradása zavaró is lehet. Tényleg csupa idézhető sort találunk: „Hányszor korcsolyáztunk itt. / Egyszer. Egy múlt van.” Ez így nem csak elegáns, de őszinte és okos is, sokadjára üt, éppúgy, mint ez: „Ha valaki meghal, leszaggatja a tapétát. Magával rántja a világkiállítást.” Látjuk, még csendes humor is van ezekben a versekben, képekben. De ez a szemérmesség, ez a feszélyező visszafogottság szinte a tragédia előtti meghátráláshoz, annak megúszásához vezet. A gyászmunkából már-már túl általános, kontúr nélküli, pusztán szomorú versek almanachja lesz, a gyász tárgyát szinte alig ismerjük meg.

Aztán Hartay mintha egy mosógépet rakna a mellkasunkra, és az egymásra halmozott, néhol nehezen megközelíthető képek mégiscsak belobbannak. Ez a gyújtómező a Minden csata után című verssel kezdődik, és a Nekem nincsig tart. „Hadd segítsek azon, hogy csak eddig voltál” – olvassuk. Elnézve a lobogást, mondhatjuk végül: sikerült.

Kalligram, 2016, 84 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.