Könyv

Háy János: Ország, város, fiú, lány

  • Pogrányi Péter
  • 2016. november 20.

Könyv

Parádés lehetőségek rejlenek abban, ha egy író egy egész kötetet tölthet meg külföldi utazásainak élménybeszámolóival, de Háy Jánosnak sajnos nem sikerült ezeket kiaknázni. Mivel a világ immár viszonylag olcsón is bejárható, és a különleges, alternatív célpontokra is iparágak épülnek, a ma születő utazási irodalom már rég nem elégedhet meg az egzotikum dokumentálásával. A Nagybetűs Író viszont éppen azzal igazolja saját különlegességét, hogy a turisták forgatagában és a ritkán látogatott helyszíneken járva egyaránt valami olyat pillant meg és arról olyat mond, amit más nem. Ehhez képest ez a könyv csak fecseg, de nem mond semmit.

Az Ország, város, fiú, lány szövegei 2004 és 2015 között születtek Nápolytól Londonig, New Yorktól Indiáig kalandozva. Az utazások többnyire szakmai természetűek, többször a Gézagyerek című darab bemutatóival függnek össze. A legjobban a személyes történetek hiányoznak: a szerző ugyan alaposan dokumentálja saját tevékenységét (próbára megy, beszélgetésen vesz részt, a városban lődörög stb.), így a könyv Háy-fanoknak kötelező olvasmány, de saját benyomásait nem ütközteti a helyben lakók – vagy mások – meglátásaival.

Az eszmefuttatás gyakran általános fogalmak és közhelyek körül forog. „Szemfényvesztés az egész, virtuális értékteremtés” – állapítja meg például a műkereskedelemről. Háy valamiért mindenáron átfogó, nagy igazságokban, társadalmi léptékben akar gondolkodni, így folyton Európa helyzetének elemzésénél lyukad ki. Nagyon kevés a hivatkozás vagy a konkrétum, annál több a keserűség, a pesszimizmus és a bájosan romantikus antikapitalizmus („a világot a sznobizmus igazgatja”). A parttalan és differenciálatlan moralizálásba csavarodó monológoknak talán jót tett volna egy másik szólam, valamilyen párbeszédkényszer: így azonban az utazások puszta felmutatásán túl hiányzik a hozzáadott érték a könyvből.

Európa, 2016, 308 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.