Workshop

Joyce Maynard kreatív írás órája

  • - kg -
  • 2016. november 20.

Könyv

Az írónő legutóbb két éve járt Magyarországon, akkor pitesütésre oktatta az egybegyűlteket, most a regényírás szakmai rejtelmeibe ígért betekintést új regénye, a Függőség segítségével. Maynard profi író, ha valakire, rá aztán tényleg nem illik Woody Allen meglátása, miszerint aki nem tudja csinálni, az tanítja (aki meg tanítani sem tud, abból lesz a tornatanár). Maynard több mint fél tucat regény szerzője, az írónőnek pitesütés nélkül is megvan az olvasótábora az igen gyakorlatias amerikai piacon, így hát gyakorlati tanácsokra számítottunk meg persze egy-két történetre J. D. Salingerről, hiszen Maynard – mint az egyetlen róla szóló írásból sem maradhat ki – 18 éves korában összeköltözött és majdnem egy évet élt együtt az akkor 53 éves Salingerrel.

Pite tehát most nincsen (csak sós süti), viszont hamar megtudhatjuk, hogy bár akadnak, főleg a franciáknál, mindenféle köldöknézős, távolba révedő széplelkek, egy amerikai regényíró jó, ha már a kezdet kezdetén tudja, miről fog szólni, amit papírra vet. Tollunk hegyét jól megnyomva már rögzítjük is a jegyzetfüzetünkbe: Első pont – miről fog szólni a történet! Második pont, kevésbé megnyomva: hozzuk elő saját életünk személyes, akár kudarcos élményeit, arról írjunk, amit ismerünk! Harmadik pont, egyre halványabban: kicsoda a főszereplő? És milyen problémák kínozzák? És honnan hova tart? Félretesszük a tollunkat.

Maynard remek előadó, de hiába a sok szívből jövő, lelkesen előadott tanács, úgy tűnik, az itt elhangzottak cseppet sem fogják megkönnyíteni saját nagyregényünk, ama mindent megújító, történelmi jelentőségű eposz megírását, melyet épp a workshop után terveztünk elkezdeni. Ilyenkor kezdi az ember irigyelni a köldöknéző franciákat. Megkapjuk viszont végül a Salinger-sztorit, jól felépítve, egy sokat mesélt, szépen lekerekített történet gördülékenységével. Ilyen az, amikor a mesélő pontosan tudja, miről is fog szólni a történet, amelybe belekezd.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.