Workshop

Joyce Maynard kreatív írás órája

  • - kg -
  • 2016. november 20.

Könyv

Az írónő legutóbb két éve járt Magyarországon, akkor pitesütésre oktatta az egybegyűlteket, most a regényírás szakmai rejtelmeibe ígért betekintést új regénye, a Függőség segítségével. Maynard profi író, ha valakire, rá aztán tényleg nem illik Woody Allen meglátása, miszerint aki nem tudja csinálni, az tanítja (aki meg tanítani sem tud, abból lesz a tornatanár). Maynard több mint fél tucat regény szerzője, az írónőnek pitesütés nélkül is megvan az olvasótábora az igen gyakorlatias amerikai piacon, így hát gyakorlati tanácsokra számítottunk meg persze egy-két történetre J. D. Salingerről, hiszen Maynard – mint az egyetlen róla szóló írásból sem maradhat ki – 18 éves korában összeköltözött és majdnem egy évet élt együtt az akkor 53 éves Salingerrel.

Pite tehát most nincsen (csak sós süti), viszont hamar megtudhatjuk, hogy bár akadnak, főleg a franciáknál, mindenféle köldöknézős, távolba révedő széplelkek, egy amerikai regényíró jó, ha már a kezdet kezdetén tudja, miről fog szólni, amit papírra vet. Tollunk hegyét jól megnyomva már rögzítjük is a jegyzetfüzetünkbe: Első pont – miről fog szólni a történet! Második pont, kevésbé megnyomva: hozzuk elő saját életünk személyes, akár kudarcos élményeit, arról írjunk, amit ismerünk! Harmadik pont, egyre halványabban: kicsoda a főszereplő? És milyen problémák kínozzák? És honnan hova tart? Félretesszük a tollunkat.

Maynard remek előadó, de hiába a sok szívből jövő, lelkesen előadott tanács, úgy tűnik, az itt elhangzottak cseppet sem fogják megkönnyíteni saját nagyregényünk, ama mindent megújító, történelmi jelentőségű eposz megírását, melyet épp a workshop után terveztünk elkezdeni. Ilyenkor kezdi az ember irigyelni a köldöknéző franciákat. Megkapjuk viszont végül a Salinger-sztorit, jól felépítve, egy sokat mesélt, szépen lekerekített történet gördülékenységével. Ilyen az, amikor a mesélő pontosan tudja, miről is fog szólni a történet, amelybe belekezd.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.