Könyv

Hidas Judit: Seb

  • Makai Máté
  • 2016. december 17.

Könyv

Különböző társadalmi osztályokhoz tartozó párok sorsa fonódik össze ebben a nem csak szociálisan érzékeny regényben. A szöveg ugyanakkor nem óvatoskodik az egyes élethelyzetek ábrázolásakor, melyek jóval kevésbé kifinomultak, mint maga a nyelvezet. A főszereplők problémái, a közöttük felmerülő konfliktusok minden pillanatban evidensek, az olvasónak nem kell leskelődnie a mondanivaló után, mert majd’ kiveri a szemét. A gyakori klisék (mondjuk, az asztalterítő hiányán zsörtölődő anyósjelölt és lánya veszekedése) a könnyed azonosulást szolgálják, sok olvasónak azonban könnyen kedvét szeghetik. A történet sodró, de nem visz el sehova, semmi olyan tapasztalatot nem közvetít, ami ne volna minden olvasó előtt magától értetődő.

A „sebek” nem is túl mélyek, a felszíni horzsolásokat mutatják meg. A sorsfordító traumák helyett a fiatal felnőttek középtávú döntéseinek súlyát, párkapcsolati és megélhetési dilemmákat, közvetlen környezetünk ismerős, hétköznapi szorongásait. A Seb gyakorlatias szöveg ebben az értelemben, ahol minden megoldás kézenfekvő. A könyvön olyan könnyű átesni, mint egy esős délutáni kávéházi beszélgetésen, ahol sok mindenről szó eshet, de a valódi mélységet nem sikerül feltárni. Vagyis ami a könyv előnye egyfelől, az a hátránya másfelől: talán bizonyos részletek elhallgatása hiányzik belőle, mert minimális küzdelem azért minden olvasónak jár.

Kalligram, 2016, 250 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.