Könyv

Hidas Judit: Seb

  • Makai Máté
  • 2016. december 17.

Könyv

Különböző társadalmi osztályokhoz tartozó párok sorsa fonódik össze ebben a nem csak szociálisan érzékeny regényben. A szöveg ugyanakkor nem óvatoskodik az egyes élethelyzetek ábrázolásakor, melyek jóval kevésbé kifinomultak, mint maga a nyelvezet. A főszereplők problémái, a közöttük felmerülő konfliktusok minden pillanatban evidensek, az olvasónak nem kell leskelődnie a mondanivaló után, mert majd’ kiveri a szemét. A gyakori klisék (mondjuk, az asztalterítő hiányán zsörtölődő anyósjelölt és lánya veszekedése) a könnyed azonosulást szolgálják, sok olvasónak azonban könnyen kedvét szeghetik. A történet sodró, de nem visz el sehova, semmi olyan tapasztalatot nem közvetít, ami ne volna minden olvasó előtt magától értetődő.

A „sebek” nem is túl mélyek, a felszíni horzsolásokat mutatják meg. A sorsfordító traumák helyett a fiatal felnőttek középtávú döntéseinek súlyát, párkapcsolati és megélhetési dilemmákat, közvetlen környezetünk ismerős, hétköznapi szorongásait. A Seb gyakorlatias szöveg ebben az értelemben, ahol minden megoldás kézenfekvő. A könyvön olyan könnyű átesni, mint egy esős délutáni kávéházi beszélgetésen, ahol sok mindenről szó eshet, de a valódi mélységet nem sikerül feltárni. Vagyis ami a könyv előnye egyfelől, az a hátránya másfelől: talán bizonyos részletek elhallgatása hiányzik belőle, mert minimális küzdelem azért minden olvasónak jár.

Kalligram, 2016, 250 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.