Folyóirat

Irodalmi Magazin

  • - krusovszky -
  • 2014. szeptember 1.

Könyv

Az Írószövetség lapja, a Magyar Napló oldalhajtásaként tavaly elindult negyedéves magazin célkitűzése szerint a klasszikus szépirodalom népszerűsítésére vállalkozik, számonként nagyjából százharminc oldalnyi, bőven illusztrált tartalommal. Ebben hiánypótló, de valószínűleg a ráköltött támogatási összeg szempontjából is kevés versenytársa akad a magyar folyóiratok között.

Legújabb száma az első világháború centenáriumához kapcsolódik, s a korszak meghatározó szerzőit egyenként végigvéve mutatja be, kire milyen hatással volt a világégés. Mégsem válik száraz névsorolvasássá az összeállítás, ami egyrészt annak köszönhető, hogy a cikkek többsége valóban olvasmányosan, színesen és röviden mutat be egy-egy alkotót, másrészt pedig a sok eredeti szöveg újrakiadása segít felkavarni kicsit az értelmezések lassabb sodrású folyamát.

Egyszerre lehet érdekes a szakmai és a műkedvelő olvasónak Tarján Tamás Tersánszky-cikke, Mekis D. János Ady-elemzése, Csender Levente írása Kuncz Aladárról vagy Horváth Zsuzsa esszéje Kaffka Margit háborús éveiről. De más írásokból emlékezetes képként marad meg az őszirózsás forradalom alatt kávéházi asztalon Petőfit szavaló Babits képe éppúgy, mint a Szép Ernő tiszti kardjáról szóló történet.

Ugyanakkor zavaró, hogy sok cikk összekeveri a közérthetőséget az iskolássággal, és néhol a klasszikus irodalomtörténészi nyelv és attitűd anakronisztikus emlékeibe botlunk: Alföldy Jenő például azt bizonygatja, hogy Kosztolányi nem ivott, drogozott, csak írt és beszélgetett hajnalig a kávéházakban. És még ennél is kellemetlenebb, ahol az ideológiai lóláb kilóg, mint Salamon Konrád különben nem érdektelen cikkében az őszirózsás forradalomról: "A vörös akarat azonban katasztrófába sodorta az országot, s ez a szokása a 20. század végéig megmaradt." Ezek a problémás helyek megbillentik az egyébként gazdag és változatos anyagot. De legalább van miben fejlődni még.

2014/2., 490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.