Folyóirat

Irodalmi Magazin

  • - krusovszky -
  • 2014. szeptember 1.

Könyv

Az Írószövetség lapja, a Magyar Napló oldalhajtásaként tavaly elindult negyedéves magazin célkitűzése szerint a klasszikus szépirodalom népszerűsítésére vállalkozik, számonként nagyjából százharminc oldalnyi, bőven illusztrált tartalommal. Ebben hiánypótló, de valószínűleg a ráköltött támogatási összeg szempontjából is kevés versenytársa akad a magyar folyóiratok között.

Legújabb száma az első világháború centenáriumához kapcsolódik, s a korszak meghatározó szerzőit egyenként végigvéve mutatja be, kire milyen hatással volt a világégés. Mégsem válik száraz névsorolvasássá az összeállítás, ami egyrészt annak köszönhető, hogy a cikkek többsége valóban olvasmányosan, színesen és röviden mutat be egy-egy alkotót, másrészt pedig a sok eredeti szöveg újrakiadása segít felkavarni kicsit az értelmezések lassabb sodrású folyamát.

Egyszerre lehet érdekes a szakmai és a műkedvelő olvasónak Tarján Tamás Tersánszky-cikke, Mekis D. János Ady-elemzése, Csender Levente írása Kuncz Aladárról vagy Horváth Zsuzsa esszéje Kaffka Margit háborús éveiről. De más írásokból emlékezetes képként marad meg az őszirózsás forradalom alatt kávéházi asztalon Petőfit szavaló Babits képe éppúgy, mint a Szép Ernő tiszti kardjáról szóló történet.

Ugyanakkor zavaró, hogy sok cikk összekeveri a közérthetőséget az iskolássággal, és néhol a klasszikus irodalomtörténészi nyelv és attitűd anakronisztikus emlékeibe botlunk: Alföldy Jenő például azt bizonygatja, hogy Kosztolányi nem ivott, drogozott, csak írt és beszélgetett hajnalig a kávéházakban. És még ennél is kellemetlenebb, ahol az ideológiai lóláb kilóg, mint Salamon Konrád különben nem érdektelen cikkében az őszirózsás forradalomról: "A vörös akarat azonban katasztrófába sodorta az országot, s ez a szokása a 20. század végéig megmaradt." Ezek a problémás helyek megbillentik az egyébként gazdag és változatos anyagot. De legalább van miben fejlődni még.

2014/2., 490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.