Könyv

Összeszedve

Gelencsér Gábor: Az eredendő máshol - Magyar filmes szólamok

  • - bzs -
  • 2014. szeptember 1.

Könyv

A szerző - egyébiránt az ELTE filmtudomány tanszékének docense - látszólag nem tett mást, mint kötetbe rendezte az utóbbi tíz-tizenöt évben megjelent tanulmányait, előadásait és kritikáit.

Az ilyen típusú egyszerzős antológiák könnyen önmagukba záródhatnak, kirajzolhatják a monomániákat, eluralkodhat bennük a rosszul értelmezett szubjektivitás. Jelen kötet azonban - nem kis részben az átgondolt szerkesztésnek köszönhetően - egy nagyobb lélegzetű feladat felé tett első lépés lehet. Már a felépítéséből fakadóan: az első rész írásai a hatvanas-hetvenes, a másodiké a nyolcvanas-kilencvenes, a harmadiké pedig az ezredfordulótól napjainkig terjedő időszak magyar filmművészetét járják körül. Az eltérő tematikájú, de Gelencsér utólagos előszavával összekapcsolt szövegek mozaikként adják ki a hatvanas évektől napjainkig terjedő magyar filmtörténet képét. Mikroelemzésekből rajzolódik ki a nagy struktúra: a szerző akár egyetlen alkotó vagy motívum elemzésével egyben a Kádár-korszak társadalmi-politikai-kulturális profilképét is megrajzolja, így a szövegek jóval túlmutatnak a filmtudomány területén (ennek talán legszebb példái a Bódy Gábor munkásságáról, illetve a lakótelep-motívumról szóló tanulmányok). Politika és poétika, filmi forma és történelmi korszak itt elválaszthatatlanok, sok esetben egyik magyarázza a másikat. A kötet jelentőségét csak növeli, hogy deklaráltan azt a rendszerváltáskor elmaradt filmtörténeti feladatot szeretné pótolni/elkezdeni, mely az államosított magyar film (1948-1989) hagyományait, útjait térképezte volna fel, melyek a rendszer összeomlása után is jó ideig inspirálták és nyomasztották a magyar filmkészítőket. Gelencsér hívószava a sokszínűség (ami megmutatkozik a tanulmányok jellegében és témáiban is): foglalkoztatják a kanonizáció folyamatai/kritériumai, a már meglévő kánonok, de a búvópatakként jelen lévő alternatív/marginalizált filmes irányzatok is, melyeket az akkori kultúrpolitika tiltott vagy elnyomott. Ezek jelentőségét aztán igazolja a szerző, mikor hatásukat kimutatja későbbi alkotók munkáiban. Éles szemmel fedez fel kapcsolatokat/folyamatosságokat az első ránézésre fragmentáltnak, diszkontinuusnak tűnő magyar filmtörténetben: a látszólag gyökeresen újszerű ezredfordulós "fiatal magyar film" alkotóinak (Pálfi, Mundruczó, Török, Hajdu, Kocsis, Fliegauf) munkáiban ugyanúgy talál kapcsolódási pontokat a Kádár-korszak filmes hagyományaihoz, ahogy felfedezi a hetvenes-nyolcvanas évek filmes undergroundjának (Jeles, Bódy) beszivárgását a korabeli mainstreambe vagy a rendszerváltás utáni filmművészetbe.

Gelencsér kiemelt figyelmet szentel a magyar filmtörténeti munkákban elhanyagolt jelenségeknek, marginalizált témáknak, "a kánon alatti kánonnak" (pl. a hetvenes-nyolcvanas évek underground, experimentális filmjei, rövidfilmek, filmetűdök). Nem rest elfeledett alkotókkal (pl. Novák Márk), hiányzó filmes hagyományokkal (pl. filmesszé, városfilm) és kevésbé sikerült munkákkal is foglalkozni: mondván: a hiány, a "hiba" is beszédes.

A kötet utolsó fejezete az addig tárgyalt filmtörténeti hagyományok rendszerváltás utáni, máig ható következményeit/továbbélését vizsgálja, és a mi szempontunkból talán ez a rész a legtanulságosabb. Hogyan tart vissza sok fiatal filmest a társadalmi-politikai üzenet megfogalmazásától a Kádár-korszak filmes hagyományának emlékezete? Hogyan tér vissza lassanként a társadalmi elköteleződés a kortárs magyar filmbe a hetvenes évek fikciós dokumentumfilmjeinek öröksége nyomán (pl. Fliegauf Csak a szélje)? Mi az oka a politikai-gazdasági rendszerváltást követő filmes "rendszerváltás" megkésettségének? Miért képtelen a '89 utáni magyar film szembenézni a múlttal, vagy miért csak a kritizálni kívánt kor formáit használva tudja ezt megtenni (miért nem esik szó magáról a rendszerváltásról, miért apolitikus/amnéziás a fiatal magyar film)? Maga a szerző zárótanulmányban a társadalmi tematika és az "áttetsző tisztaságú, egyszerű, hétköznapi történetek" mellett foglal állást (talán a kortárs román film példáján felbuzdulva?): itt ismét a hatvanas évek "cselekvő filmjének" és a Budapesti Iskola fikciós dokumentumfilmjeinek társadalmi elköteleződése köszön vissza, ami valóban hiányzik a kortárs magyar filmből.

A tartalmi erények mellett említést érdemel a tény, hogy a kötetet jó olvasni, laikusoknak is érthető, szabatosan megírt szöveg. Hiányosságaként legfeljebb azt hozhatnánk fel, hogy Gelencsér feltűnően kevés szót ejt a mindenkori magyar film finanszírozási-intézményi hátteréről (melynek feltérképezésére általánosan is kevés figyelem irányul a kutatásokban). Így csak szőrmentén érinti a jelenlegi finanszírozási szisztémát, annak esetleges hiányosságairól, politikai kötődéseiről nem sokat tudunk meg. Ahogy arról sem, miért csökkennek évről évre a hazai filmek nézettségi adatai.

Gondolat Kiadói Kör, 2014, 336 oldal, 3420 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.