Könyvmelléklet – Visszhang

Jessica Martinello – Grégoire Mabire: Rémes rendrakás

Könyv

Kupika, a kis szőrmók szörny éppolyan lény, mint amilyennek egy szörnyet elképzelünk: fekete, gömbölyded, nagy éles fogai és karmai vannak. Szeret másokat megviccelni.

Gyerekszörny még, így nem sokban különbözik az embergyerekektől, imádja az édességet, szeret kosarazni, és utál rendet rakni. Ám egy szép napon találkozik egy Máté nevű kisfiúval, aki megváltoztatja a rendrakáshoz fűződő viszonyát. Épp sétálgat este a háztetőn, amikor arra lesz figyelmes, hogy egy kisfiú nagy kedvvel rendezgeti a játékait. Nem érti a szörnyecske, hogy mi történik, meg jó mulatságnak is tűnik, hát jól megijeszti Mátét. Szegény annyira megijed, hogy csak ennyit tud mondani: „Kérlek, ne edd meg a játékaimat, inkább mindent elpakolok!”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.