Könyv

Johan Theorin: A falon túl

  • - banza -
  • 2012. július 28.

Könyv

"Itt régik a bűnök, itt régik az átkok", ez az Ady-sor lehetne minden skandináv krimi mottója. Az 1963-ban született svéd Johan Therion műve is ennek jegyében áll; a regényidőhöz képest a múltban kezdődik, 1972 szeptemberében, hogy aztán még mélyebbre ereszkedjék a kút mélyébe, egészen 1936-ig. Több síkon gördülnek az események, eljutunk egészen Dél-Amerikáig, és nem marad ki a II. világháború sem. De a főszereplő maga a vidék, Öland, melyet az isten is egy skandináv krimi helyszínének teremtett: elhagyatott, nyáron kellemesen dús, télen jeges, vészesen égközeli sziget, melyet egyetlen roppant híd köt össze a szárazfölddel. És itt található az alvar, amely a lexikon szerint máig használatos, ősi svéd szó, és csenevész növényzetű, mezőgazdaságra alkalmatlan, mészkőalapú síkvidéket jelöl. Ami a regényben kitüntetett szerepet játszik, hiszen itt kóborol el Jens, a hatéves kisfiú, akinek eltűnése elindítja a mában játszódó eseményeket.

Theorin könyve nem vérbeli krimi, inkább bűnregény. A nyomozás csekély szerepet tölt be, annál fontosabb a jellemábrázolás, a miliőrajz, a helyzetek minél gondosabb kidolgozása. Emberek mozognak ebben a nagyszerű, igen érzékletes nyelven, sokat sejtető természeti hasonlatokkal megírt regényben; emberek, akik bűnösök mindannyian, de a gaztettek mértéke eltérő, és más a bűntudatuk is. Van valami sorsszerű az események lefutásában; könyörtelen könyv, rémálomszerű, noha semmi horrorisztikus nem történik benne. Nagyon hiteles, nagyon emberi, nagyon istentől elhagyott.

Fordította Dobosi Beáta. Animus, 2012, 349 oldal, 3290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.