KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Kerékbe tört sorsok

Márton László: Jászai Mari feltámasztása

Könyv

Márton László drámakötetét olvasva alapélményünk a sötét irónia lehet, amely időnként a groteszk, már-már morbid humor felé billen.

Különösen így van ez a töredékben maradt Petőfi-dráma, a Karaffa újragondolására kiírt pályázatra született Caraffa, avagy az eperjesi vésztörvényszék című dráma esetében. A Thököly-féle összeesküvés idején játszódó darab olyan részletességgel írja le a kerékbe törést és a különféle kínzási módszereket, hogy azt elolvasni sem könnyű. A megtorló vésztörvényszék élén a címszereplő olasz táborszernagy eperjesi polgárokat kínoztatott meg és végeztetett ki. A drámában gátlások nélküli, profi technokrataként jelenik meg, aki – ha éppen nem a bélműködési zavaraival van elfoglalva – császári végrehajtó helyett egyre inkább egyeduralkodónak képzeli magát: „itt én mondom meg, mi az alkotmány. Én döntöm el, ki a nemesember.” Emberi testrészek röpködnek, a közös vég, a kivégzés előtt azonban ki-ki eldöntheti, hogy bőrét menteni próbálva másokat is bitófára juttat, vagy nem lesz áruló. A dráma nyelvében nem archaizál, a rémségek mai szójátékokkal vegyülnek: „Ez meg itt Géczi Kálmán agya. (…) Eldobom az agyamat!” Márton László érezhetően beleásta magát a korszak történelmébe, Caraffa sorsa pedig akár egy modern felfelé bukás is lehetne: az uralkodó a túlkapásai miatt elmozdította felvidéki beosztásából, hogy jól kistafírozva Erdélyben folytathassa áldatlan működését.

Nem mentes a mai felhangoktól a másik 17. században játszódó dráma, az Avvakum, avagy az orosz egyházszakadás sem. Pedig ezt a szerző eredetileg 1980-ban írta, most azonban egy teljesen új változatot közöl. Avvakum protopópa és Jepifanyij szerzetes önéletírásai magyarul is megjelentek, a szerző ezekből merített. A dráma fogságuk helyszínén, „két szazseny, három arsiny és kilenc ladony” mélyen, föld alatti tömlöcükben játszódik, ahol évtizedeket töltöttek egy gerendához láncolva. Ezt a statikus helyzetet a szerző úgy mozgatja meg, hogy a rabokhoz folyamatosan látogatók érkeznek, hol világi és egyházi hatalmasságok, hol természetfeletti lények személyében. A vallási fanatizmust és a két egyház közötti élet-halál harcot Az ember tragédiájához hasonlóan egyetlen mozzanattal érzékelteti: itt nem egy hiányzó vagy meglévő i betű, hanem a két, illetve három ujjal vetett kereszt húz átléphetetlen határvonalat a szétszakadt egyházrészek közé. Szent és profán (sarkalatos kérdés a csak péntekenként ürített kübli), hit és vakbuzgalom egyszerre van jelen ebben a groteszk történelmi játékban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.