KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Kerékbe tört sorsok

Márton László: Jászai Mari feltámasztása

Könyv

Márton László drámakötetét olvasva alapélményünk a sötét irónia lehet, amely időnként a groteszk, már-már morbid humor felé billen.

Különösen így van ez a töredékben maradt Petőfi-dráma, a Karaffa újragondolására kiírt pályázatra született Caraffa, avagy az eperjesi vésztörvényszék című dráma esetében. A Thököly-féle összeesküvés idején játszódó darab olyan részletességgel írja le a kerékbe törést és a különféle kínzási módszereket, hogy azt elolvasni sem könnyű. A megtorló vésztörvényszék élén a címszereplő olasz táborszernagy eperjesi polgárokat kínoztatott meg és végeztetett ki. A drámában gátlások nélküli, profi technokrataként jelenik meg, aki – ha éppen nem a bélműködési zavaraival van elfoglalva – császári végrehajtó helyett egyre inkább egyeduralkodónak képzeli magát: „itt én mondom meg, mi az alkotmány. Én döntöm el, ki a nemesember.” Emberi testrészek röpködnek, a közös vég, a kivégzés előtt azonban ki-ki eldöntheti, hogy bőrét menteni próbálva másokat is bitófára juttat, vagy nem lesz áruló. A dráma nyelvében nem archaizál, a rémségek mai szójátékokkal vegyülnek: „Ez meg itt Géczi Kálmán agya. (…) Eldobom az agyamat!” Márton László érezhetően beleásta magát a korszak történelmébe, Caraffa sorsa pedig akár egy modern felfelé bukás is lehetne: az uralkodó a túlkapásai miatt elmozdította felvidéki beosztásából, hogy jól kistafírozva Erdélyben folytathassa áldatlan működését.

Nem mentes a mai felhangoktól a másik 17. században játszódó dráma, az Avvakum, avagy az orosz egyházszakadás sem. Pedig ezt a szerző eredetileg 1980-ban írta, most azonban egy teljesen új változatot közöl. Avvakum protopópa és Jepifanyij szerzetes önéletírásai magyarul is megjelentek, a szerző ezekből merített. A dráma fogságuk helyszínén, „két szazseny, három arsiny és kilenc ladony” mélyen, föld alatti tömlöcükben játszódik, ahol évtizedeket töltöttek egy gerendához láncolva. Ezt a statikus helyzetet a szerző úgy mozgatja meg, hogy a rabokhoz folyamatosan látogatók érkeznek, hol világi és egyházi hatalmasságok, hol természetfeletti lények személyében. A vallási fanatizmust és a két egyház közötti élet-halál harcot Az ember tragédiájához hasonlóan egyetlen mozzanattal érzékelteti: itt nem egy hiányzó vagy meglévő i betű, hanem a két, illetve három ujjal vetett kereszt húz átléphetetlen határvonalat a szétszakadt egyházrészek közé. Szent és profán (sarkalatos kérdés a csak péntekenként ürített kübli), hit és vakbuzgalom egyszerre van jelen ebben a groteszk történelmi játékban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.