A játszótér szomorúsága

Szvoren Edina: Pertu

  • Urfi Péter
  • 2010. december 2.

Könyv

Sötét, sivár, reménytelen világ. Remekbe szabott novellák. Az utóbbi évek (sőt évtizedek!) legerősebb bemutatkozása. Az eddigi kritikák alapján nagyjából így summázhatók a lapunk legutóbbi magyar irodalmi listáján az előkelő 5. helyet megcsípő kötetről szóló leghangsúlyosabb állítások. Amelyekkel nem feltétlenül nem értek egyet, de a következőkben amellett is hoznék fel érveket, hogy a három ciklusba rendezett elbeszélésekben bőven akad hiba, ugyanakkor szórakoztatóak, játékosak, alapelemük a humor, az egész együtt pedig inkább felemelő, mint reménytelen.

Az olvasó egyik első benyomása lehet, hogy Szvoren valósággal lubickol a szövegben, önfeledten ugrándozik az elbeszéléstechnika játszóterén - hogy más, kevéssé eredeti metaforákat most ne is említsek. Ritkán bízza a munkát külső narrátorra: az nem elég izgalmas. Az elbeszélői hangok tulajdonosai mindig erősen egyénítettek, és nemritkán végletesen különlegesek (ettől még izgalmasabb a játék): átmenetileg leszbikussá avanzsáló kismama, autista férfi, magatehetetlen anyját ápoló koraérett kislány. Az írások harmadát gyerekszemmel nézzük végig, és a gyerekkor: szűk, szomorú szoba. A szövegek velünk is játékot űznek - az elbizonytalanítás a kötet egyik fő hatóereje. Például a kevésbé acélos második ciklus címe: . A nyitódarab középpontjában álló nő neve is ez. A jelenkori történet tartalmaz (kevés és bántóan üres) mitológiai utalást. A következő elbeszélés hősét ugyanígy hívják, de hamar kiderül, hogy nem ugyanarról a személyről van szó. A harmadik darab egy helyen említi a nevet, mitológiának nyoma sincs, és a későbbiekben a Ió teljesen kitűnik a képből. Tehát először rááll az agyunk, hogy ez egy mitológiai áthallású ciklus lesz, Ióval a címszerepben, aztán kiderül, nincs közös szereplő, csak közös név, majd eltűnik a mitológia és a név is. De vegyük a kötet első írását. Elkezdődik a lehangoló reggeli jelenet, a lusta olvasó pedig a borítón szereplő név alapján automatikusan egy nőt képzel el, ahogy csipát töröl, kávézik, felöltözik. De mire kettőt lapoz, már az orrára koppintanak: "két kisgyerek pedig azon tanakodott, vajon férfi vagyok-e, vagy nő". A kérdés megismétlődik, de egyértelmű választ nem kapunk, ahogy a végére az is bizonytalanná válik, a látottakból mi az álom, mi a valóság, mindez hol és mikor játszódik, és hogy mit akarnak a szereplők egyáltalán. Innen indulunk. Aztán jön a gyereknevelési módszerek kissé túlrajzolt karikatúrája (Így élünk), de a végére megint kétségek közt találjuk magunkat, amelyek végig elkísérnek majd: a kidolgozott jellemrajzok, a részletező tárgyi leírás és a társadalomkritikai él elegendő-e ahhoz, hogy a realizmus kódjai szerint olvassuk a szövegeket?

Nemcsak a beszélő személye, az elbeszélés nézőpontja is a játék része. Az Érett, fáradt, meleg asszonyalakja a szeretőjéről egyes szám második, magáról pedig felváltva első és harmadik személyben beszél - ez váratlanul produktívnak bizonyul, bár az kétségkívül szájbarágós kissé, amikor a narrátor önazonos pillanataiban énként, máskor "meghatározhatatlan korú nőként" tekint magára. A Kedves Ap történetét az egymástól viszolygó anya és apa, illetve értelmi sérült gyerekük előadásában halljuk - ami szintén a feszültségkeltés többször alkalmazott eszköze, hiszen nyilván egyikük sem vádolható túlzott objektivitással, az egymásnak ellentmondó nézőpontok igazságát pedig nem dönti el senki helyettünk. A címadó szövegben az ügyes technika jobban leköti a figyelmet, mint a történet maga: minden mondat felszólító módban áll, ponttal a végén ("Isten legyen halott, Apuka szájszaga érezhető.").

Jó vicc, hogy a Pertu első bekezdésében felbukkan egy olyan ige - a szaglik -, amelyet nem tudunk felszólító módba tenni. Az ilyen finom humorra akad még példa, de a szarkazmus és az irónia minőségei végig jelen vannak, sokszor kínunkban röhögünk, de találunk direktebb, egyszerűbb poénokat is: "feltérképezhetjük a szokásaikat, amelyek úgy vernek bennünk gyökeret, hogy közben semmi nedvességet nem vonnak el a talajból". A nevetés azonban csak az egyik módja annak, hogy ne sújtson földre az a kétségkívül nyomasztó, sokszor túlhajtottan borzalmas világ, amellyel szembesülünk. (A rémségek már-már parodisztikus halmozására példa: a Temetés alapszituációja sem vidám, de a nagyiról gyorsan kiderül, hogy kegyetlen volt és még zsidózott is, a nagypapa besúgó volt, az anya egy szörny, az apa meghalt, de nem csak úgy simán: öngyilkos lett, és amúgy is az egész család alkoholista és félrekúr. Az elbeszélő lány pedig boldogtalan, szegény.) A kötet számomra legemlékezetesebb alakjai, csavaros módon igenis reményt árasztó hősei azok az önmagukkal azonos nők, akik bár a külvilág vagy az olvasó szerint talán hibáznak, erkölcstelenek vagy megalázzák magukat, de mindenesetre boldogtalanok, mégis: a gondolkodás szabadsága, az önálló döntés méltósága sugárzik belőlük. Az undorító roncsot, anyját ápoló öntudatos iskolás lány. A nem rossz, csak éppen nem jó kapcsolatból kilépő német nő. A szopós gyermekét és férjét egy vele kommunikálni képtelen norvég szállásadónőért otthagyó anya. Vagy éppen a kamasz fiú, aki az öngyilkos apa testének megtalálása napján otthagyja leszedált anyját, és elindul Dél-Amerikába kurvázni.

Palatinus, 2010, 246 oldal, 2700 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.