könyv - James Ellroy: A nagy sehol

  • - banza -
  • 2010. december 2.

Könyv

"Egész jó termés egyetlen délelőtt alatt: a nő narkós és mexikóiakkal kúr; Benavides megerőszakolta a saját húgát; Loftis heroint vásárol komcsi elvtársnőjének." Ez tényleg gazdag termés, de mintha sok lenne egy kicsit. Ellroy önirónia nélkül nevezte magát a bűnregény Tolsztojának, de ez inkább az utolsó pohár berendelése előtti (utáni?) izomkodás, semmint megalapozott önbizalom.
"Egész jó termés egyetlen délelõtt alatt: a nõ narkós és mexikóiakkal kúr; Benavides megerõszakolta a saját húgát; Loftis heroint vásárol komcsi elvtársnõjének." Ez tényleg gazdag termés, de mintha sok lenne egy kicsit. Ellroy önirónia nélkül nevezte magát a bûnregény Tolsztojának, de ez inkább az utolsó pohár berendelése elõtti (utáni?) izomkodás, semmint megalapozott önbizalom. Ha már, akkor inkább Balzackal (az õ szociológiai mélysége, emberábrázolásának árnyaltsága nélkül) rokonítható cselekményeinek hebehurgyasága, nagyvonalúságnak álcázott felületessége. Ellroy alapjáraton talán azért olyan hazug, mert felül annak a hamisítatlan amerikai mítosznak - a siker és a hatás érdekében mindent szabad -, amelyet mintha õ maga akarna leleplezni. Járulékos bûnei: egy kamasz lelkivilágát alig meghaladó szentimentalizmusa; rajongása a kemény ökölért (és "bránerért"); a "buzik" (továbbá a "zsidók") gyûlölete - amit csak látszólag enyhít, hogy egyik fõalakjáról a végén kiderül, hogy "köcsög", hiszen elbeszélõi modorából a napnál világosabb, hogy a narrátor is osztja szörnyû rendõralakjai nézeteit. Alig elviselhetõ a színekben-szagokban tobzódó expresszionizmusa, amelynek végeredménye csiricsáré plakátszerûség. Ellroy mindig sok: jellemzõ, hogy felizgult szereplõje egy órán át (!!) áll a forró zuhany alatt; soha nem mulaszt el bemutatni néhány rémálmot, gyilkosságai-ágyjelenetei pedig perverz hatást keltenek, de ez nem a rendõri munkában felõrlõdõ alakjainak plasztikus ábrázolása érdekében történik, hanem hogy a szerzõ kiélhesse magántébolyát. Az ízlés hiányzik krónikusan ebbõl a szerencsétlen szerzõbõl, aki anyja meggyilkolását (Ellroy tízéves volt ekkor) képtelen volt másként feldolgozni (szublimálni...), mint az erõszak iránti gyûlölettel és az ezzel egyidejû csodálattal. Ellroy nem Tolsztoja, hanem Catullusa a fizikai erõszaknak: odi et amo.

Fordította: Illés Róbert. Cartaphilus, 2010, 593 oldal, 3200 Ft

**

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.