John Ajvide Lindqvist: Hívj be!

  • B. I.
  • 2010. január 14.

Könyv

Svéd kritikai realista vámpírregény: így határozhatnánk meg az első könyves szerző világsikert aratott regényét.

Svéd kritikai realista vámpírregény: így határozhatnánk meg az elsõ könyves szerzõ világsikert aratott regényét, amelyben messze nem a vérszívóvonal a leghátborzongatóbb. Hanem az ábrázolt közeg: a stockholmi elõváros, Blackeberg nyomasztó betonrengetege, az egyenházakban és -lakásokban tengõdõ reménytelen és végletesen megbicsaklott emberi sorsok felmutatása, az erõszak mindenütt jelenvalósága. Ezekhez képest a 12 éves vámpírfiúcska és - naná, hogy pedofil - segítõje voltaképpen az állatvilág közönyös természetességét jelenítik meg: ölnek, mert a túléléshez, a mindennapi betevõért ölni kell. A társukat válogatott módszerekkel megalázó tinédzserek vagy a szeretetüket kimutatni képtelen, és az egymást szó szerint a halálba kergetõ panelházi alkoholisták viszont élvezik is a kegyetlenséget; s ha a kegyetlenség gyakorlásához gyávák, mint a kövérkés, agyonszekált fõhõs, akkor a brutalitás elképzelt világába menekülve élik ki hajlamaikat. Nincs feloldás, nincs megváltás: s bár maga a történet olvasható a mindent legyõzõ feltétlen szeretet történeteként - sokan így is olvassák -, a végkifejlet korántsem egyértelmû. Mert vajon a mindent elsöprõ õszinte érzelmek gyõzedelmeskednek, vagy a rideg számítás? Miért õrül meg a legrokonszenvesebb figura, s miért az öngyilkosságot választja az alkoholista prostituált, a történet legtisztább lelkû alakja? Egyértelmû válaszokat senki ne várjon; de éppen emiatt is kiemelkedõ nívójú lektûr Lindqvist regénye.

Fordította: Miszoglád Gábor. Könyvmolyképzõ, 2009, 592 oldal, 3499 Ft

*****

 

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.