John Ajvide Lindqvist: Hívj be!

  • B. I.
  • 2010. január 14.

Könyv

Svéd kritikai realista vámpírregény: így határozhatnánk meg az első könyves szerző világsikert aratott regényét.

Svéd kritikai realista vámpírregény: így határozhatnánk meg az elsõ könyves szerzõ világsikert aratott regényét, amelyben messze nem a vérszívóvonal a leghátborzongatóbb. Hanem az ábrázolt közeg: a stockholmi elõváros, Blackeberg nyomasztó betonrengetege, az egyenházakban és -lakásokban tengõdõ reménytelen és végletesen megbicsaklott emberi sorsok felmutatása, az erõszak mindenütt jelenvalósága. Ezekhez képest a 12 éves vámpírfiúcska és - naná, hogy pedofil - segítõje voltaképpen az állatvilág közönyös természetességét jelenítik meg: ölnek, mert a túléléshez, a mindennapi betevõért ölni kell. A társukat válogatott módszerekkel megalázó tinédzserek vagy a szeretetüket kimutatni képtelen, és az egymást szó szerint a halálba kergetõ panelházi alkoholisták viszont élvezik is a kegyetlenséget; s ha a kegyetlenség gyakorlásához gyávák, mint a kövérkés, agyonszekált fõhõs, akkor a brutalitás elképzelt világába menekülve élik ki hajlamaikat. Nincs feloldás, nincs megváltás: s bár maga a történet olvasható a mindent legyõzõ feltétlen szeretet történeteként - sokan így is olvassák -, a végkifejlet korántsem egyértelmû. Mert vajon a mindent elsöprõ õszinte érzelmek gyõzedelmeskednek, vagy a rideg számítás? Miért õrül meg a legrokonszenvesebb figura, s miért az öngyilkosságot választja az alkoholista prostituált, a történet legtisztább lelkû alakja? Egyértelmû válaszokat senki ne várjon; de éppen emiatt is kiemelkedõ nívójú lektûr Lindqvist regénye.

Fordította: Miszoglád Gábor. Könyvmolyképzõ, 2009, 592 oldal, 3499 Ft

*****

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”