STIEG LARSSON: A KÁRTYAVÁR ÖSSZEDőL

  • - banza -
  • 2010. január 14.

Könyv

A 2004-ben, mindössze ötvenévesen elhunyt svéd újságíró Millennium-trilógiájának befejező kötete a második rész cselekményét folytatja, és ennyiben eltér az eddigi meseszövéstől, hiszen az első - legjobb - kötet (A tetovált lány) még szerfölött önállóan állt a lábán. Itt már minden van, ami szem-száj ingere: a svédekhez átállt egykori szovjet szuperügynök és fájdalmat nem érző, mintegy két méter magas német segédje, a svéd Nemzetbiztonsági Szolgálat összeesküvése, leszbikus kínai lány; nem sorolom, mert minek.

Larsson képtelen volt megtartóztatni magát, az elsõ részben finom ökonómiával megrajzolt családtörténet után zavaros, totálisan aránytalan és valószínûtlen elemekkel teli két kötetet zagyvált össze. Az új könyv a krimi, a tényfeltáró újságírás, a kritikai naturalista társadalomrajz, az összeesküvés-elméletekre alapozó thriller és még sok egyéb mûfaj közt nem csupán imbolyog, hanem egyenesen vergõdik. Mindezt fokozza Lisbeth Salander, a kissé autista, de mindenképpen antiszociális, ugyanakkor számtalan zseniális képességgel rendelkezõ lány portréjának teljes kaotikussága. Hogy elõször számítógépes kalózkodással 2,4 milliárd dollárt lop, azt még valahogy lenyelte az ember. Hogy késõbb amúgy mellékesen megoldja a Fermat-sejtést is, valamint egy golyóval a fejében kórházi ágyából gond nélkül irányítja a szálakat, az már nevetséges. A teljes trilógia nem egyéb, mint bármiféle irodalmi igény nélküli, 1500 oldalra felpuffasztott fontoskodás. Több millió eladott példány. Még szép.

Fordította: Torma Péter. Animus, 2009, 620 oldal, 3490 Ft

*

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.