STIEG LARSSON: A KÁRTYAVÁR ÖSSZEDőL

  • - banza -
  • 2010. január 14.

Könyv

A 2004-ben, mindössze ötvenévesen elhunyt svéd újságíró Millennium-trilógiájának befejező kötete a második rész cselekményét folytatja, és ennyiben eltér az eddigi meseszövéstől, hiszen az első - legjobb - kötet (A tetovált lány) még szerfölött önállóan állt a lábán. Itt már minden van, ami szem-száj ingere: a svédekhez átállt egykori szovjet szuperügynök és fájdalmat nem érző, mintegy két méter magas német segédje, a svéd Nemzetbiztonsági Szolgálat összeesküvése, leszbikus kínai lány; nem sorolom, mert minek.

Larsson képtelen volt megtartóztatni magát, az elsõ részben finom ökonómiával megrajzolt családtörténet után zavaros, totálisan aránytalan és valószínûtlen elemekkel teli két kötetet zagyvált össze. Az új könyv a krimi, a tényfeltáró újságírás, a kritikai naturalista társadalomrajz, az összeesküvés-elméletekre alapozó thriller és még sok egyéb mûfaj közt nem csupán imbolyog, hanem egyenesen vergõdik. Mindezt fokozza Lisbeth Salander, a kissé autista, de mindenképpen antiszociális, ugyanakkor számtalan zseniális képességgel rendelkezõ lány portréjának teljes kaotikussága. Hogy elõször számítógépes kalózkodással 2,4 milliárd dollárt lop, azt még valahogy lenyelte az ember. Hogy késõbb amúgy mellékesen megoldja a Fermat-sejtést is, valamint egy golyóval a fejében kórházi ágyából gond nélkül irányítja a szálakat, az már nevetséges. A teljes trilógia nem egyéb, mint bármiféle irodalmi igény nélküli, 1500 oldalra felpuffasztott fontoskodás. Több millió eladott példány. Még szép.

Fordította: Torma Péter. Animus, 2009, 620 oldal, 3490 Ft

*

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.