STIEG LARSSON: A KÁRTYAVÁR ÖSSZEDőL

  • - banza -
  • 2010. január 14.

Könyv

A 2004-ben, mindössze ötvenévesen elhunyt svéd újságíró Millennium-trilógiájának befejező kötete a második rész cselekményét folytatja, és ennyiben eltér az eddigi meseszövéstől, hiszen az első - legjobb - kötet (A tetovált lány) még szerfölött önállóan állt a lábán. Itt már minden van, ami szem-száj ingere: a svédekhez átállt egykori szovjet szuperügynök és fájdalmat nem érző, mintegy két méter magas német segédje, a svéd Nemzetbiztonsági Szolgálat összeesküvése, leszbikus kínai lány; nem sorolom, mert minek.

Larsson képtelen volt megtartóztatni magát, az elsõ részben finom ökonómiával megrajzolt családtörténet után zavaros, totálisan aránytalan és valószínûtlen elemekkel teli két kötetet zagyvált össze. Az új könyv a krimi, a tényfeltáró újságírás, a kritikai naturalista társadalomrajz, az összeesküvés-elméletekre alapozó thriller és még sok egyéb mûfaj közt nem csupán imbolyog, hanem egyenesen vergõdik. Mindezt fokozza Lisbeth Salander, a kissé autista, de mindenképpen antiszociális, ugyanakkor számtalan zseniális képességgel rendelkezõ lány portréjának teljes kaotikussága. Hogy elõször számítógépes kalózkodással 2,4 milliárd dollárt lop, azt még valahogy lenyelte az ember. Hogy késõbb amúgy mellékesen megoldja a Fermat-sejtést is, valamint egy golyóval a fejében kórházi ágyából gond nélkül irányítja a szálakat, az már nevetséges. A teljes trilógia nem egyéb, mint bármiféle irodalmi igény nélküli, 1500 oldalra felpuffasztott fontoskodás. Több millió eladott példány. Még szép.

Fordította: Torma Péter. Animus, 2009, 620 oldal, 3490 Ft

*

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.